Blazing Angels: Squadrons of WWII Review

dinsdag, 11 april 2006 om 15:40
Blazing Angles: Squadrons of WWII is een game geheel gebaseerd op het vliegen. Veel mensen vertrouwen dit niet, maar voordat je een oordeel velt, moet je even deze review doorlezen!
Vliegen heeft de mensheid al tijden bezig gehouden, de ontwikkeling van een vliegtuig bracht goede en slechte dingen met zich mee. Zo zijn in de tweede wereld oorlog vliegtuigen vaak ingezet voor missies, wat veel verwoesting en onheil met zich mee bracht. Blazing Angles richt zich vooral op het bombarderen van doelen, en het neerschieten van andere vliegtuigen!
Als je had gehoopt op het droppen van een atoombom op Hiroshima of Nagasaki, dan heb jij helaas pech want deze gruwelijkheden zijn gewoon niet uit te drukken in een game!
Karakters
Als eerste zullen we de naam van Blazing Angles even verklaren, want dit is een beetje onduidelijk. Je speelt namelijk als een karakter in een team van vier man. Alle vier bestuur je een vliegtuig en samen vorm je de “Blazing Angles”. Je 3 hulpjes zijn Joe,Tom en Frank. Joe komt goed van pas als je vliegtuig bijna neer stort. Joe geeft tips hoe je je vliegtuig kan repareren! Dan heb je nog Tom, die alle vijanden van je af probeert te houden en ze af leidt. En als laatste man van je team heb je Frank nog. Frank is meer de zogenaamde “atacker”. Hij valt tegenstanders met gemak aan en haalt ze snel uit de lucht. Met dit team is het een eitje om de Tweede Wereldoorlog tot een goed einde te brengen!
Missies
Er zijn veel verschillende gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog op een rijtje gezet. Aan jou is het de taak deze gebeurtenissen tot een goed einde te brengen. Zo zul je boven Pearl Harbor alle Japanners moeten uitschakelen en de vloot beschermen. Ook zul je je vliegkunsten laten zien boven Londen, waar je het parlementsgebouw moet verdedigen, en ook even een kijkje kunt nemen bij de Big Ben. Maar dat is nog lang niet alles, ook in Berlijn zul je heel wat vliegtuigen en grond doelen moeten neerhalen. Natuurlijk mag je Parijs niet vergeten waar je de Eiffeltoren en l’Arc de Triomf moet beschermen van vijandelijk gevaar. Uiteraard zul je af en toe neerstorten met je vliegtuig en niet alles in één keer kunnen klaren. Hiervoor zijn er checkpoints zodat je niet de hele tijd vanaf het begin moet beginnen. Soms duurt het behoorlijk lang voordat je een checkpoint hebt gehaald, en zul je vervelende stukjes toch een paar keer achter elkaar moeten doen. De originaliteit van de missies is wat minder, vrijwel altijd gaat het erom dat je de vijand moet neerhalen. Maar dat is helemaal niet erg want een goede dogfight is altijd leuk!
Blazing Angles Blazing Angles Blazing Angles
Game modes en achievements
Er zijn veel verschillende game modes, zo heb je natuurlijk de campaign mode. De campaign mode bevat 18 missies, die je heel wat uurtjes speelplezier zullen leveren. Want per missie is het de bedoeling dat je de “ace” rank, de hoogste rank, behaalt. Als je deze rank behaalt, krijg je ook de medaille die bij de missie hoort. Heb jij alle 18 medailles gehaald, dan zul je de “hero” en “the ace of aces” achievements behalen. Dat betekent dat je in alle missies “the ace” hebt gehaald, en hiermee ook nog eens alle medailles hebt unlockt. Daarnaast zul je door het spelen van de campaing mode ook de “veteran” en “colonel” achievements kunnen behalen. De “veteran” achievement wordt unlockt als je alle missies voltooid hebt op welke graad dan ook. En de “colonel” achievement behaal je door veel de missies te spelen en steeds betere resultaten te boeken. Colonel zul je nog niet zijn als je de campaing hebt voltooid, behalve als je de hele campaing in één keer op “ace” hebt gehaald, wat onmogelijk is. Om colonel te halen, zul je sommige missies over moeten doen.

Dan is er nog de stand alone mode, die is onder verdeeld in “mini campaign”, “arcade” en “ace duel”. In de stand alone mode sta je, zoals de naam al zegt, alleen. Je wordt hier niet geholpen door team maten. In de “mini campaign, heb je “dogfight” en “bombing. De dogfight mini campaing missies draaien om het neerhalen van 20 vijandelijke vliegtuigen. Als je alle dogfight mini campaing missies hebt voltooid, zul je twee vliegtuigen unlocken. De bombing mini campaing missies draaien er om rond de 60 doelen neer te halen. Als je alle bombing mini campaing missies hebt voltooid, zul je ook twee vliegtuigen unlocken. De rest van de vliegtuigen moet je unlocken in de gewone campaign. Bezit je alle vliegtuigen, dan zul je de “collector” achievement unlocken. Dan heb je nog de arcade mini campaign missies, in deze missies zul je je vliegtuigen kunnen upgraden. Je moet in deze missies drie “waves” van 12 vijandelijke vliegtuigen neerhalen. Dat zijn dus 36 vliegtuigen! Als je een vliegtuig upgrade, kun je deze in alle game modes gebruiken, en zul je sneller tegenstanders neerhalen, en meer bestand zijn tegen vijandelijk vuur. Heb je alle vliegtuigen geüpgrade, dan heb je dus met al je vliegtuigen al die waves tegen gehouden. Je zult dan onderscheiden worden met de “survivor” achievement! Dan heb je nog het ace duel mini campaing, in deze mode moet je een vijandelijke ace vliegtuig, met een hoge AI dus, neerhalen. Het gaat hier slechts om één vliegtuig, dus het is vrij simpel om deze te verslaan! Als je alle ace tegenstanders hebt neergehaald, zul je de “ace killer” achievement behalen.

Als laatste is er dan nog de multiplayer mode, deze is onder verdeeld in het gebruikelijke Xbox Live, splitscreen en system link. Deze modes spreken voor zich.
Persoonlijk vond ik de splitscreen mode een beetje hectisch.

Xbox Live
Via Xbox Live zul je tegenstanders tegenkomen die heel wat beter zijn dan je gewend bent! Naast een coöperatieve mode waarin je missies uit de singleplayer met een vriend kunt spelen, zijn er ook versus-modus. Je kunt met z’n allen tegen allen spelen. Dan is er nog de team mode, waarbij je in teams tegen elkaar vecht, hierbij is samenwerking erg belangrijk. Daarom is het handig om een headset te hebben. Ook is er nog een mode waarbij je een basis moet veroveren. Xbox Live biedt meer mogelijkheden en maakt het spel wat levendiger. Maar voordat je Xbox Live op gaat, raad ik je aan je vliegtuigen te upgraden, zodat je tegenstanders makkelijker neer haalt. Het enige nadeel van de Xbox Live mode is dat er geen achievements aan verbonden zijn, wat voor veel gamers toch belangrijk is geworden.
Controls
Toen ik de game opstartte, en er toen eigenlijk pas achter kwam dat het geheel op het vliegen gericht was, dacht ik: oh nee! Vliegen is nooit mijn sterkste punt geweest in games, neem bijvoorbeeld GTA San Andreas waar je een vliegbrevet moet halen, dat is een ramp toch?
Maar toen de training missie begon, en je even wat mocht rond vliegen om te testen, werd ik meteen vrolijk. Zelfs ik kon dit vliegtuig met gemak besturen, maar de controls moesten natuurlijk wel even op “invert” gezet worden. De controls voor een vlieggame zijn uitermate goed! Ze werken perfect en zitten makkelijk in elkaar, geen fratsen, dat scheelt!
Door de linker trigger in te houden “lock” je een tegenstander, je kunt zo naar hem toevliegen. Door het locken kun je makkelijk loopings maken zonder bang te zijn om te crashen. Het voelt een beetje arcade aan maar dat is juist lekker. Je houdt je vliegtuig goed in de lucht en zult niet zo snel crashen. Verder kun je met de rechter trigger schieten, en op de d-pad orders geven aan je team maten. De secundairy fire verkrijg je door op de onderste stuurknuppel te drukken. En met de bovenste linker/bovenste stuurknuppel stuur je.
Als je nu denkt dat het allemaal heel simpel is, klopt dat inderdaad. Maar je kunt de uitdaging net zo groot maken als je zelf wilt. De campaign kun je heel snel uitspelen, maar als je the ace of the aces wilt worden, zul je toch echt je best moeten gaan doen! Je moet de juiste orders geven aan je team maten, en de vijanden op het goede punt neerhalen!
Graphics
Je moet bij Blazing Angles niet uitgaan van een grafisch hoogstandje. In Blazing Angels is veel gedacht aan de vliegtuigen en belangrijke uitstekende gebouwen zoals de Eiffeltoren. De rest van de gebouwen, basissen en mannetjes zijn niet erg mooi. De mannetjes zijn bijna vierkant, maar dat valt alleen op als je vertrekt van een luchthaven. De explosies en neerstortende vliegtuigen zijn mooi weergegeven. Ook de omgeving vanaf de lucht gezien is mooi, en als je versnelt met je vliegtuig zal de omgeving waziger worden. De graphics zijn dus wat matig voor een next-gen game, maar bij een game als deze is dat ook niet echt van belang.
Ga naar de volgende pagina voor de conclusie en cijfers!
Als je nooit echt een vliegtuigfan bent geweest, is het even wennen. Maar na een aantal uurtjes spelen kom je echt in de game! De game heeft mij zeker geraakt. Ik hoop dat er een vervolg komt, dat nog meer innovatie met zich mee zal brengen. Blazing Angles is niet alleen geschikt voor de vliegfans, maar ook voor de mensen die normaal alleen een shooter zouden aanraken. Probeer de game eerst bij een kennis uit, en je zult merken dat je eraan verslaafd raakt. De graphics hadden wat beter gemogen. Misschien is dat een tip voor Ubisoft.
De cijfers die ik aan deze game heb gegeven, zullen misschien veel verschillen van andere cijfers die je gezien hebt, maar je kunt over deze game pas echt een oordeel vellen als je alles tot op het bot hebt geprobeerd!
Cijfer: 7.8