Mass Effect Review

    Mass Effect is dé game waar veel Xbox 360 bezitters en RPG fans al lange tijd naar uitkijken. Voor hen is deze recensie waarschijnlijk zinloos, want die haalden het spel al de eerste dag in huis. Voor degene die nog twijfelen is dit artikel geschreven, want misschien trekt het jou wel over de streep.

    De meeste gamers zullen al extra op een game letten als deze wordt ontwikkeld door BioWare, dit zijn de mannen achter de succesvolle games Knights of the Old Republic en Jade Empire. Vooral deze eerste game zullen de Xbox fans nog goed herinneren, en daarom worden er ook vergelijkingen gemaakt met het nieuwe Mass Effect. Beide games vinden namelijk in een science-fiction universum plaats, maar die van Mass Effect is helemaal van de grond af opgebouwd door BioWare, en dat biedt het team toch net even meer vrijheid.

    Het hele universum doorkruizen
    In Mass Effect heeft de mensheid een manier gevonden om supersnel door het universum te reizen en zo koloniën te stichten. Dit dankzij enkele oude, maar krachtige, technologie die op Mars is gevonden in de 22e eeuw. Jij begint een kleine twintig jaar later in het verhaal, dus veel ervaring met het ruimtereizen is er nog niet. Ook de banden met de vele aliens die je tegenkomt zijn nog niet zo sterk, en de mensheid wordt geacht om zich buiten de belangrijke zaken te houden en de beslissingen te laten nemen door de Council van meer ervaren soorten. Wanneer een menselijke kolonie op de planeet Eden Prime wordt aangevallen, vlak na de ontdekking van oude Prothean technologie, moet deze Council dan ook eerst worden overgehaald om er iets aan te gaan doen. En dan kom jij pas echt in actie, want aan jou de taak om uit te zoeken wat er nou precies aan de hand is, en waarom Eden Prime werd aangevallen.

    Dit klink makkelijker dan het is, want kort na het begin van het spel krijg je het bevel over je eigen ruimteschip, en dat biedt heel wat vrijheid. Je kunt overal heen vliegen om sterrenstelsels en planeten te ontdekken, dus je wordt nogal afgeleid van je echte doel. Dit is niet erg, want dat is juist precies de bedoeling van een spel als Mass Effect. Je kunt met iedereen praten en er zijn vele opdrachten om aan te nemen. Sommigen zijn erg kort en binnen vijf minuten afgehandeld, anderen kunnen wel een tijdje duren. Kijk dan niet vreemd op als je even je dagboek opent en ziet dat je nog rond de 40 openstaande missies hebt. Gelukkig wordt in dit dagboek netjes bijgehouden wat je al gedaan hebt in een bepaalde missie en wat de volgende stap is. Je kunt dus rustig een paar uurtjes iets anders gaan doen om later de opdracht af te maken.

    Gaan en staan waar je wilt
    Deze vrijheid is één van de sterkste punten van Mass Effect. Je wordt nooit gedwongen om iets te doen, en je kunt zelf bepalen wat je wanneer doet. Ook kun je gewoon rustig op een planeet rondwandelen, of rijden, als je dat wilt, zonder echt iets te doen. Een dergelijke vrijheid zien we maar weinig in een game, en alleen Oblivion is een spel dat dit ook biedt.

    Ook al zijn er hele grote verschillen tussen Mass Effect en een spel als Oblivion, toch zijn er enkele overeenkomsten. Zo is er de vrijheid, maar ook het vechten, hoe vreemd dit ook klinkt. In Oblivion maak je namelijk gebruik van zwaarden, en in dit spel van pistolen en geweren. Maar de overeenkomst zit hem in het feit dat je op elk moment je wapen kunt pakken en erop los schieten. Nou kun je in Mass Effect geen onschuldige mensen neerschieten in een stad, maar het idee blijft hetzelfde. En de overgang tussen het ontdekkings- en RPG-gedeelte, en het vechten gaat net zo vloeiend als in Bethesda’s RPG. Het schieten gaat erg goed, en zelfs beter dan ik had verwacht in een RPG, al is het jammer dat er niet een knop helemaal toegewijd is aan het dekking zoeken, á la Gears of War laten we maar zeggen. Nu moet je jezelf eerst een seconde tegen een muur drukken voordat je mannetje (of vrouwtje) daar dekking zoekt, en dat is soms best vervelend.

    Puntjes halen, upgraden, je kent het wel
    Natuurlijk biedt Mass Effect ook de opties die je van een RPG verwacht. Je kunt in het begin je eigen persoonlijkheid bepalen door enkele vragen te beantwoorden, je eigen uiterlijk, je kunt wapens kiezen, kleren, de upgrades die je gebruikt, etc. Denk aan het begin van het spel wel goed na bij je beslissingen, want deze kun je later niet meer veranderen. Al kun je natuurlijk wel een helm opzetten als je na een paar uur spelen genoeg krijgt van het hoofd van je personage. En dan zijn er nog de ervaringspunten die je opdoet tijdens het spelen, die gebruikt kunnen worden om je skills te verbeteren.

    Dit kun je helemaal zelf doen, of simpelweg op een knop drukken en het spel zelf laten bepalen wat het beste is. Ook het goed-kwaad systeem is weer terug. Voor goede daden krijg je Paragon punten, voor slechte Renegade punten. Jouw beslissingen hebben later weer effect op het spel en hoe iedereen tegen je aankijkt. Het systeem is goed uitgewerkt, al is het soms wel onduidelijk wat nou precies onder ‘goed’ en wat er onder ‘kwaad’ valt.

    Nette graphics, met enkele minpuntjes
    Grafisch behoort Mass Effect tot de betere games voor de Xbox 360. Het spel ziet er zeker goed uit, al zijn de omgevingen soms wat leeg ingericht, met slechts hier en daar een enkele plantenbak. Dit is dan weer niet op alle planeten zo, maar soms ziet het er wat karig uit. Ook vervelend is de pop-up die best vaak voorkomt. Dan kun je wel alvast spelen, maar zijn nog niet alle textures geladen. Framedrops komen gelukkig niet vaak voor, al zijn ze er wel van tijd tot tijd. Gelukkig zijn deze probleempjes niet al te groot en snel te vergeven als je de immense wereld van Mass Effect verkent.

    Indrukwekkend geluid
    Het geluid is een punt waar bij weinig games echt aandacht aan wordt besteed, maar verdient hier een eervolle vermelding. Alle gesprekken zijn namelijk ingesproken, en dat betekend duizenden en duizenden lijnen aan conversaties die zich afspelen in het spel. Dat is erg indrukwekkend, en de kwaliteit van deze gesprekken zijn ook heel erg goed.

    Conclusie
    Mass Effect kent enkele minpuntjes, maar deze vallen in het niet als we kijken naar wat het spel wel goed doet. Naar deze minpuntjes moet je al gaan zoeken, en dat betekent dat je al te maken hebt met een topper. Grafisch ziet het spel er netjes uit, het speelt goed, het geluid is super en de vrijheid ongekend. Deze game moet je als RPG liefhebber meteen in huis halen, maar ook gamers die wat meer van actie houden, zullen met Mass Effect niet teleurgesteld worden. Wel moet hierbij gezegd worden dat de gamers die zich al snel vervelen bij een spel en alle filmpjes en gesprekken het liefst zo snel mogelijk overslaan, in Mass Effect niet het spel zullen vinden waar ze op zitten te wachten.

    8.9

    De plus- en minpunten

    Mass Effect

    Verkijgbaar vanaf 23 november 2007

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.