Blackhat Review (Blu-ray) - Hemsworth de hacker

donderdag, 25 juni 2015 om 17:29
Chris Hemsworth speelt de hoofdrol in Blackhat. Wie? We kennen de spierbundel met blonde lokken beter als Thor in de Marvel films. Dit keer speelt hij een technische jongen, een hacker. Blackhat is inmiddels uit op Blu-Ray en DVD.
Blackhat is geregisseerd door Michael Mann, die eerder verantwoordelijk was voor Heat, Collateral en The Insider. Niet de minste titels en dus zijn er hoge verwachtingen voor de nieuwe thriller Blackhat. In de hoofdrol heeft hij Hemsworth dus weten te strikken, die in de huid kruipt van Nicholas Hathaway. Naast Hemsworth schittert Wei Tang (Chen Lien).
Blackhat <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201506/t/blackhat-review.jpg" />

Internetcriminaliteit

De gehele film staat in het teken van internetcriminaliteit, wat nog altijd best een hip en veel besproken onderwerp is. Hemsworth is veroordeeld, zit in de bak, maar wordt eerder vrijgelaten om te helpen. Aan hem, een hacker, de taak om een geheel cybercrime netwerk te ontmantelen. Wat een interessant gegeven is voor de kijker is dat het verhaal je meeneemt naar toplocaties: Chicago, Los Angeles, Hong Kong en Jakarta. (check vooral ook de extra's op de Blu-ray!)
Wat dat betreft bevat Blackhat af en toe best prachtige shots. Het is alleen jammer dat de film als thriller niet helemaal geloofwaardig overkomt, omdat er simpelweg niet genoeg spanning en sensatie is. De film kabbelt als een beekje en mist daardoor overtuigingskracht.
Misschien is het lastig om cybercriminaliteit in beeld te brengen. Al lijdt Blackhat wel aan wat rare keuzes. Zo is het cliché om te zien hoe snel Nick een relatie krijgt met zijn tegenspeelster en eigenlijk zijn alle actiescènes weinig vol van actie.
Blackhat review

Blackhat slaat de plank mis

Hoewel Blackhat best de potentie heeft om een interessant verhaal neer te zetten is het jammer om te zien hoe Mann inspiratieloos een film heeft neergezet. Cyberterrorisme is best hot. En dat Amerikanen en Chinezen op zoek zijn naar de dader die op afstand een kerncentrale tot ontploffing weet te brengen klinkt ook niet saai.
Dus waar gaat het dan mis? Allereerst bij Hemsworth. Beste Mann, waarom kies je ervoor om een good looking guy, zo'n breed gespierde man, te bombarderen tot hacker? Het heeft lef: Hemsworth wordt niet als stereotype neergezet. Maar wel boet de film in op geloofwaardigheid. Al is het nooit een schande om naar Hemsworth te kijken... enfin, dat is een heel ander verhaal..
Terug naar Blackhat. Hemsworth kan prima acteren, maar daarvoor krijgt hij in Blackhat niet echt de ruimte doordat zijn personage weinig tot geen ontwikkeling kent. De romance is geheel onnodig. Net zoals de seksscène in de super scifi The Matrix 2 totaal overbodig was. Soms moet je als filmmaker gewoon ook maar besluiten dat er niet per se seks of romantiek in een film hoort. Weinigen durven die gok te nemen.
blackhat review

Blackhat weet niet te verrassen

Om Hemsworth niet steeds achter een PC en toetsenbord neer te zetten gaat hij op de vuist met mensen of voorziet ze van wat lood. Prima, daar zien we de actieheld weer in terug. Maar echt te verrassen weet Blackhat niet.
Ja, misschien in de shots. Er is gefilmd in mooie omgevingen en de beelden zijn best sfeervol. Zeker op Blu-ray komt Blackhat daarom het beste tot zijn recht. De vraag is alleen of je daarvoor deze film moet aanschaffen. Want je verwacht een originele, of tenminste spannende thriller. En Blackhat is dat niet. Niet dat de film per se zo slecht is, maar heel geloofwaardig is hij helaas ook weer niet.
Al moet toegegeven worden dat de hacks zelf wel authentiek overkomen. Je kijkt er naar en krijgt wel het gevoel van: 'Ja, zo zou het er best aan toe kunnen gaan.' Maar het totale plaatje ontbreekt dan gewoon. Daardoor is Blackhat een middelmatige thriller geworden.