Black Desert Online Review - Loopt over van de content

dinsdag, 08 maart 2016 om 10:23
Er zijn talloze MMORPG's beschikbaar, waarbij de meeste een hoop beloven maar niks waar maken. Soms springt daar een titel tussenuit, die al ergens anders zijn strepen verdiend heeft. Het Koreaanse Black Desert Online is afgelopen week in Europa uitgebracht, maar of het hier ook aanslaat lees je in de Black Desert Online review.
Het MMORPG-genre wordt geregeerd door een aantal grote titels die miljoenen spelers per dag trekken. Hieronder vallen onder andere World of Warcraft, Guild Wars en The Elder Scrolls Online. Met de komst van Black Desert Online, van uitgever Daum Games, kan dit monopolistische landschap veranderen, met nadruk op "kan".

Visueel pareltje

In Black Desert Online start je, net als de meeste MMORPGs, met het maken van je eigen personage wat in deze game een zeer leuke bezigheid is. Je verbaasd je al gelijk over de schoonheid waarmee je personage weergegeven wordt, en dat schept hoopvolle verwachtingen voor de rest van je creatie, waar zeker aan voldaan wordt. Honderden opties om je held te personaliseren zorgen ervoor dat je je karakter tot in de puntjes perfect kunt maken, waarbij je kunt kiezen uit acht verschillende classes. Hieronder vallen standaard classes zoals tovenaar en boogschutter, maar zal je ook beestentemmer of een reus kunnen zijn.
Eenmaal de game gestart, en het tergende introfilmpje voorbij (daarover straks meer), is de wereld een en al pracht. Visueel ziet de game er spectaculair uit waarbij je je als een vis in een pittoresk meertje voelt. Als je van plaats naar plaats rent, voel je dan niet beschaamd om af en toe even de tijd te nemen en te genieten van het uitzicht. De vloeiende animaties zorgen ervoor dat je soms expres over muren heen springt of gevechten uitlokt om deze visuele pracht te aanschouwen.
Het landschap van deze MMO is zeer divers. Legendarische grotten, bruisende steden, donkere bossen en zonovergoten stranden, letterlijk alle soorten gebieden die je van een fantasie MMORPG verwacht komen voorbij. Het enige dat dit landschap verpest zijn de gruwelijke monsters, die je naar hartenlust mag afslachten.
Black Desert Online review uitzicht

Strijden is een pretje

Laat het vechtsysteem nou net een van de meest unieke punten van Black Desert Online zijn. In de meeste MMORPGs is combat vaak een eentonige bedoening waarbij het personage tijdens de gevechten een beetje stil staat en er zo snel mogelijk op de cijferknoppen gedrukt moet worden. In game gaat dat toch heel anders in werking.
Je personage zal, niet geheel onbekend, over een vaardigheidssysteem beheersen die uitbreid naar mate je omhoog gaat in levels. Ook hierbij moet je een aantal skillpoints verdelen om nieuwe vaardigheden te leren, niet nieuw maar wel vermakelijk aangezien je je daarmee kan specialiseren. Maar nadat je een nieuwe vaardigheid ontgrendeld hebt, krijg je een knoppencombinatie voor je kiezen, en mocht je precies die combinatie gebruiken dan gaat er een wereld voor je open. In een visueel spektakel zal je de nieuwe dodelijke vaardigheid op je tegenstanders afschieten, om deze vervolgens door te linken in een combo.
Je personage blijven bewegen en tegelijkertijd allemaal verschillende knoppencombinaties aan elkaar rijgen om zo de meest destructieve aanvallen op je vijanden neer te doen dalen, het klink verslavend... en dat is het ook. In deze game kan je geen willekeurige knoppen in gaan drukken, want dan zal je snel het loodje leggen. De interactiviteit die in dit combatsysteem plaatsvindt geeft zoveel voldoening dat je met plezier het gespuis opruimt.
Met de balans in het spel zit het ook wel goed, monsters zijn niet te makkelijk en ook niet te moeilijk, mocht je een beetje geoefend hebben. Daarnaast wordt het in de game makkelijker om een vijand te verslaan, naar mate je er meer hebt verslagen van hetzelfde soort. Dat mag ook wel, want je zult een hoop vijanden moeten verslaan in de duizenden quests.
Black Desert Online review gevecht

Té volle agenda

Om met de deur in huis te vallen word je in Black Desert letterlijk overspoeld met opdrachten. Ongeveer elke NPC in de game heeft een of meerdere quests voor je beschikbaar waarbij je planning al snel gevuld wordt. Hierbij verlies je vrij snel het overzicht over waar je daadwerkelijk mee bezig bent, waardoor er meerdere uren verstrijken voordat je door een helder moment weer door hebt wat je oorspronkelijke doel was.
Aan de hoeveelheid quests zit het met Black Desert dus wel goed, aangezien je waarschijnlijk nooit uitgespeeld zal raken, al wil je alle opdrachten volbrengen. Een groot verschil is er wel te vinden in de boeiendheid qua quest design. Sommige zijn erg leuk vormgegeven door je bijvoorbeeld een oude piratenschat te laten zoeken, terwijl je 5 minuten later weer de opdracht krijgt om 100 van dezelfde vijanden te vermoorden dat erg repetitief aanvoelt. Daarnaast is de verdeling van questbeloningen enorm scheef, zo krijg je hetzelfde voor een quest die 20 seconde kan duren als een opdracht waar je een half uur mee bezig kan zijn.
Makkelijk is het selecteren van je benodigde quests ook niet als deze zich zo opstapelen in je lijstje. Het quest-log is namelijk een grote verzameling van uitgebreide verhalen en opdrachten waar nauwelijks een rangschikking in plaatsvindt. Het volgen van hoofdquests bevatte in het begin van de game een duidelijke structuur, maar naar mate je meer NPC's ontmoet en gebieden verkent, des te meer de focus op andere dingen begint te liggen.

Moeilijk te bevatten

De afwezigheid van deze focus is kenmerkend voor de meeste elementen in de grote uitgebreide MMORPG, en de game is daarmee misschien iets té uitgebreid. Er wordt zo ongelofelijk veel content aangeboden waardoor je de eerste tientallen, misschien wel honderden, uren alleen maar bezig bent met het bevatten van de game. Om een korte impressie te geven kun je in deze game onder andere vissen, jagen, craften, huizen kopen en handelsrelaties oprichten. Dat klinkt juist als iets positiefs, maar als je geen idee hebt hoe je dit allemaal moet gaan doen dan zal je al deze opties links laten liggen.
Bij het spelen van de game vraag je je de hele tijd af of je de tutorial al gehad hebt, of dat het spelen van Black Desert opzich een grote training is. In het begin word je namelijk wel de basis uitgelegd, maar dit gaat dan niet verder dan hoe je quests moet volgen en hoe je een paar simpele aanvallen doet. Gaandeweg je meer uren in het spel besteed, des te meer tutorials, in de vorm van filmpjes, je voorgeschoteld krijgt die het vaak niet deden. Deze tutorials verdwenen vaak weer op mysterieuze wijze om ze vervolgens nooit meer terug te kunnen vinden tussen enorme hoeveelheid aan opties en pictogrammen.
Black Desert Online review straatbeeld

Black Desert bevat zwart beeld

Over niet werkende dingen gesproken, die kom je ook om de haverklap tegen. Het spel is dan wel net pas deze week uitgekomen, maar een aantal fouten waren behoorlijk tenenkrommend. Denk hierbij aan quests die zijn afgerond, maar nog steeds aangeven bezig te zijn, NPC's waar de textures niet van laden of notificatieschermen die niet weg te halen zijn, tenzij je de game opnieuw start. En het opstarten van het spel gebeurt ook op een vrij vreemde manier, tenzij het normaal is dat er voor een zeer geruime tijd een compleet zwart beeld getoond wordt.
De cutscenes die op willekeurige momenten op je beeldscherm getoverd worden, komen met bijbehorende voice-over erg onhandig over. In het ongemakkelijke openingsfilmpje wordt het verhaal van de game uitgelegd waarmee de lore niet goed tot zijn recht komt. Maar na het verdiepen in het verhaal, door de vele interessante dialogen, blijkt het universum veel dieper te zijn dan verwacht.

Levende wereld is uniek

In de levende wereld kan je met haast elke NPC praten, en je zal altijd wat leren over de toch wel wondere wereld van Black Desert Online. De puzzelstukjes beginnen na verloop van tijd aan elkaar te passen en opeens biedt de game een verhaal waarin je opgeslokt wordt. Om het simpel te vertellen komt het er op neer dat er een grote oorlog plaatsvind tussen verschillende regio's, en daarmee ook nog een kwaadaardige magie over het land verspreid is. Een van deze magische entiteiten begeleid jou in de game om je honger naar kracht en kennis te stillen en van nut te zijn voor de bijdrage aan het land.
En je macht tonen is iets waar het in deze game om draait. Zo zal je je bereik over het land kunnen laten gelden om steeds rijker te worden en jezelf te voorzien van de mooiste en beste voorwerpen. Hierbij komen zeer unieke features kijken die je niet in andere MMORPG's hebt gezien.
Er zijn meerdere manieren om je macht te vergroten. Zo kan je je aansluiten bij een guild waardoor je met andere mensen in eenzelfde groep zit en een soort team vormt. Hiermee zal je andere soortgelijke guilds uit kunnen dagen en gebieden over kunnen nemen. Handig om te noemen is het feit dat je niet alles te voet af hoeft te leggen als je jouw dorpjes wilt bezoeken, want je hebt de optie om op paarden en ezels rijden.
Black Desert Online review giant

Black Desert Online review - overbevolkte oase in de woestijn

Om kort samen te vatten is Black Desert een solide MMORPG die zeker een rivaal vormt voor de gevestige orde. Het spel brengt verrassende nieuwe elementen die allen beeldschoon worden weergegeven, als je ze kan vinden tenminste. De game biedt namelijk te veel content waarvan een hoop haastig is afgerond, waarschijnlijk met het motto: meer is beter. Helaas wordt de game hier onoverzichtelijk door en blijft het ingewikkeld te begrijpen waar je nou echt mee bezig bent of bezig mee moet zijn.
Black Desert Online heeft gelukkig genoeg mogelijkheden tot zijn beschikking om een fantastische game te worden, maar dan moet de game wel aantrekkelijker gemaakt worden qua instapniveau. Op visueel gebied is alles meer dan in orde, want zowel de animaties of het landschap zal je doen mond doen openhangen van verbazing. Niks is zo fijn om het land te doorkruisen op je trouwe ros, als je tenminste niet elke 10 seconden moet lastig gevallen wordt door NPC's die een "momentje" van je tijd vereisen.
Black Desert is vanaf 3 maart speelbaar voor iedereen met een PC. Het spel vereist een eenmalige betaling waarna er geen maandelijkse abonnementskosten verrekend worden.