Big Bang Theory Seizoen 8 Review - Nog steeds lachen om nerds

zaterdag, 21 november 2015 om 15:03
The Big Bang Theory, wie is er inmiddels niet bekend met de serie van CBS? De sitcom over een groepje vrienden met een bovengemiddeld IQ gaat zeker door tot seizoen 10 en dat is voor fans van de serie goed nieuws. Seizoen 8 is inmiddels uit. Lees er alles over in de Big Bang Theory Seizoen 8 review.
Er komen dus nog minstens twee seizoenen sociaal ongemakkelijke situaties met de inmiddels wereldberoemde slimmeriken. Op dit moment zijn we aanbelandt bij seizoen 8, die sinds vandaag verkrijgbaar is.
In dit seizoen van de serie zijn alle hoofdrolspelers die we kennen uit vorige afleveringen weer gewoon vertegenwoordigd. Leonard, Penny, Raj, Howard, Bernadette, Amy en… inderdaad ook Sheldon is weer van de partij. Dit is opmerkelijk, want op het einde van seizoen 7 zag je Sheldon op het treinstation en was hij vastberaden om te vertrekken.
Dit had te maken met zijn gevoelens van onbegrip met betrekking tot de hechte relatie tussen zijn beste vriend Leonard en Penny. Toch is Sheldon in het achtste seizoen weer terug, en hoe! In zijn onderbroek loopt hij over het station waar het vorige seizoen eindigde.
Hij is in de tussentijd slechts 45 dagen weggeweest en heeft al die dagen alleen maar op treinstations geleefd. Al zijn spullen zijn tijdens de reis gestolen. Je merkt gelijk dat Sheldon nog niet zelfstandig is en ook niet capabel om een dergelijke reis in zijn eentje te maken. Desondanks maakt Sheldon grote stappen ten opzichte van eerdere seizoenen.
Big Bang Theory Seizoen 8 review 3

Ontwikkeling in Sheldon's gedrag

Ondanks dat het in The Big Bang Theory veelal zo is dat het formaat redelijk bekend is (een vriendengroep vol slimme nerds die in onhandige situaties verzeild raken), zie je verschillende karakters toch progressie maken. In seizoen 8 van de serie zie je bijvoorbeeld dat Sheldon op bepaalde momenten meer zijn best doet om zich aan te passen en zijn omgeving te begrijpen.
Aan het begin van het seizoen is Sheldon bijvoorbeeld goed gehumeurd omdat hij een succesvolle paper heeft geschreven met Leonard en de twee op weg zijn naar een symposium. Daar waar het uit den boze was om in het bijzijn van de lastige Sheldon muziek te luisteren in de auto, stelt hij aan Leonard voor om een muziekje aan te zetten.
Door Sheldon's onwetendheid over muziek volgt er vanzelfsprekend een hilarische wetenschappelijke analyse van Play That Funky Music Whiteboy. Een ander voorbeeld van dat hij makkelijker in de omgang wordt is dat hij zijn vriendin Amy om langer te blijven op zijn date met haar, terwijl er in hun relationship agreement duidelijk staat dat dates om 22:00 moeten eindigen.
Als klap op de vuurpijl verkondigt Sheldon in The Prom Equivalency Amy in deze aflevering dat hij van haar houdt. Ten opzichte van vorige seizoenen zijn dit flinke stappen, aangezien Sheldon erg moeilijk is in de omgang en vrijwel altijd volgens zijn eigen plan handelt. Dit zorgt namelijk voor de nodige hilariteit, zoals ook in vorige seizoenen. Gelukkig is dit ondanks de progressie nog voldoende aanwezig in het seizoen.
Big Bang Theory Seizoen 8 review 2

Grappen en grollen als vanouds!

Gelukkig komen er in het seizoen genoeg oncomfortabele situaties voorbij, waar keihard om gelachen kan worden. Toen de stripboekwinkel van Steward afbrandde, kreeg hij het aanbod om tijdelijk bij de moeder van Howard in te wonen. Steward kiest hiervoor en Howard stoort zich mateloos aan zijn aanwezigheid. Dit wordt alleen maar erger nadat de twee een soort moeder-zoon relatie opbouwen en moederskindje Howard buiten de boot valt
Raj kan al enige tijd praten met meisjes en hij krijgt in dit seizoen een vaste relatie met Emily. Iedereen weet dat Raj zijn kleine hondje Cinnamon ook als een echte prinses behandelt. In de aflevering The Anxiety Optimization heeft Howard een spel verzonnen genaamd Emily or Cinnamon, waarbij de vrienden moeten raden of uitspraken als 'jij hebt zoveel geluk met je mooie gladde haar' bestemd zijn voor zijn vriendin of zijn hond. Behalve alle grapjes en awkward situaties zet het achtste seizoen je ook met beide benen op de grond, want er zijn ook flink wat verdrietige situaties in het nieuwe seizoen.

Big Bang Theory Seizoen 8 review 1

Een hoop verdriet

In seizoen 8 van The Big Bang Theory is het helaas niet alleen lachen, gieren brullen. Carol Ann Susi, die in alle seizoenen Mrs. Wolowitz insprak, kwam te overlijden. Zonder teveel op de details in te gaan, is de treurnis goed te merken in een aantal afleveringen.
Op zich is het logisch dat er op deze manier gehandeld wordt met de overlijdenis van een lid van de cast, maar het ging ten koste van het comedy-gehalte van deze episodes. The Big Bang Theory is natuurlijk een doorgewinterde sitcom, dus de nadruk zou moeten liggen op het komedie aspect.
Wat je merkt aan seizoen 8 van The Big Bang Theory, is dat de makers soms de momenten van onenigheid tussen de karakters willen dramatiseren. Bij het overlijden van iemand in de cast is het logisch dat er aandacht aan besteed wordt, alleen dit is niet het enige drama dat langs komt in het seizoen. De stelletjes hebben afzonderlijk van elkaar veel onenigheid en dat is niet altijd even boeiend. Het gekibbel tussen Penny en Leonard gaat bijvoorbeeld vaak echt nergens over en is daarom oninteressant om naar te kijken.

Teveel drama maakt de serie niet leuker

De geforceerde drama heeft een serie als de Big Bang Theory niet nodig. In principe weet de kijker wat hij of zij kan verwachten van de serie en dat is een aantal seizoenen zo geweest.
Inderdaad, de serie is wat dat betreft niet erg dynamisch, maar dat hoeft ook niet wanneer je de sterke kanten van de serie op de voorgrond kunt laten spelen. Het hoofdingrediënt is de typische humor en daar dragen de sippe momentjes doorgaans niet veel aan toe.
the big bang theory seizoen 8 review

Grappig om te kijken

Al met al is seizoen 8 van The Big Bang Theory erg grappig om te kijken. Een seizoen met sterke en minder sterke afleveringen, maar het belangrijkste is dat ook in dit seizoen weer een gezonde dosis nerd-humor ingebakken zit. Het seizoen kent zijn hoogte- en dieptepunten, maar verwacht geen grote verrassingen. En zeg nou eerlijk, daar ben je toch ook niet mee bezig wanneer je The Big Bang Theory kijkt?