Beyond Blue Review – Een emotioneel onderwater avontuur

zondag, 28 juni 2020 om 17:00
Visfanaten hebben dit jaar geluk. Na de release van Maneater is Beyond Blue uitgekomen. In deze game moet je de oceaan en de dieren verkennen die er in leven. Het klinkt heel leuk en magisch, maar zal de verveling snel toeslaan? Of zal deze game toch dat magische onderwater gevoel hebben? Lees gauw de review verder!
In Beyond Blue speel je als Mirai, een onderzoekster die een (te) grote verslaving heeft aan walvissen. Samen met haar collega’s André en Irina moet je de oceaan onderzoeken en proberen te beschermen. Dat doen ze met de nieuwste technologie en hulpmiddelen dat hun werk veel makkelijker maakt. Zo scan je in de game onwijs veel dieren en probeer je meer over ze te weten.
Dat doe je terwijl je verschillende missies probeert te voltooien. Je moet bijvoorbeeld dieren gaan taggen, je moet samples van koraal gaan verzamelen en je moet verschillende wetenschappelijke onderzoeken uitvoeren. Tijdens het onderzoek komt er een vreemd geluid van de zeebodem naar boven wat zorgwekkend klinkt. Mirai gaat dus uit op onderzoek.
beyond blue atoll 02f1593018438

De wonderen van de oceaan

Tijdens het avontuur kom je veel verschillende onderwaterwezens tegen zoals de walvishaai, orka’s, dolfijnen en octopussen. Wat wel het beste gedeelte van de game is. Rond duiken in de oceaan en kijken naar alle magische wezens is waarschijnlijk wel één van de meest rustgevende gameplay die je kan meemaken. Gepaard met rustgevende muziek is dat natuurlijk de perfecte combinatie. Endless Ocean: Blue World wist dat gevoel ook goed aan je te geven.
Dat is in deze game niet anders. Na elke duik ga je terug naar je onderzeeër. Het eerste nummer dat je hoort heeft ondergetekende zelfs aan het huilen gemaakt. In de onderzeeër kan je verschillende dingen doen: Je kan elk dier dat je gescand hebt bekijken en daarbij kan je verschillende animaties daarvoor vrijspelen, je kan van nummers switchen in een virtuele afspeellijst met muziek en je kan natuurlijk de oceaan vanuit de onderzeeër bekijken.
vcphzy4f1593018678

Een kijkje in de zee

Naast het vrijspelen van alle diermodellen kan je ook verschillende mini-documentaires verkrijgen. Beyond Blue is de samenwerking aangegaan met BBC en Blue Planet 2. De makers hebben uren aan beeldmateriaal gekregen om daar de Ocean Insights mee te maken. Je hebt in totaal zestien documentaires die je verspreid vrijspeelt gedurende de game.
Helaas hadden de makers toch meer extra features kunnen toevoegen. Zoals interactie met de dieren en extra informatie over de dieren die je scant, zodat het scannen van de dieren nuttiger aanvoelt. Nu krijg je alleen kleine aanpassingen aan animaties. Extra details van een dier of een feitje was leuker geweest. Gelukkig blijft de verveling toch niet toeslaan en is het leuk voor zowel volwassenen als kinderen.
beyond blue wallpaper sizef1593018824

Een korte duik

De verveling komt niet doordat je in de game veel variatie ziet aan omgevingen en de dieren die er in leven. Zo kom je in de diepzee terecht, in een koraalrif, maar ook in de open oceaan. Elk gebied heeft weer nieuwe dieren om te scannen en nieuwe gebeurtenissen om te zien. Daarnaast is er na elke missie die je voltooit ook dialoog van de goede acteurs die de voice-overs doen en is er naast het duiken ook genoeg problematiek tussen de personages zelf.
Het avontuur van Beyond Blue is alleen heel kort en je snakt naar meer zodra je de game uitspeelt en het verhaal hebt gezien (binnen 3 uur). Beyond Blue is een belangrijk spel en we hebben meer van dit soort leuke leerzame avonturen nodig. De game geeft een mooie boodschap neer voor mensen. Wees goed voor onze wereld en de mensen en dieren om je heen.

Beyond Blue Review – Een belangrijk en leerzaam avontuur

Beyond Blue is een korte game, maar het zit vol met missies om te voltooien, dieren om te scannen en leerzame feiten die je verbazen terwijl je een boeiend verhaal meemaakt. Je verveelt je niet en de game zit vol met toffe omgevingen. Hoewel het fijn was geweest als de game langer was geweest en er meer feiten over de dieren waren, is deze game wel het geld waard. Games zoals dit zijn belangrijk voor de industrie en we hopen dat er meer van dit soort leerzame avonturen komen die een goede boodschap aan de wereld geven.