Bayonetta 3 Review – Welkom terug heks!

dinsdag, 25 oktober 2022 om 15:00
bayonetta 3f1666169941
Bigger, better en bolder. Dat moet wel de slogan zijn geweest die groot op het bord bij het team achter Bayonetta 3 stond. De game pakt namelijk op nagenoeg elk gebied uit en doet dat groter dan haar voorgangers. De mix is hetzelfde gebleven, maar van elk ingrediënt zit er meer in de ketel. Of dat voor een lekkere soep zorgt lees je in deze Bayonetta 3 review.

Bayonetta, Bayonetta, Bayonetta

Bayonetta heeft het al aan de stok gehad met engelen en demonen, maar geen van beide uitersten kon deze excentrieke dame bijhouden. Dit keer zijn het geen engelen of demonen die ze een harde les moet geven, maar steekt een dreiging uit een nieuwe hoek de kop op. Eentje waarvoor de dansende heks alle tijd moet nemen en waarbij ze zichzelf letterlijk meer dan eens tegenkomt. Ze krijgt namelijk te maken met een fenomeen dat we tegenwoordig vaker gezien hebben in de bioscoop: een multiversum.
Dr. Strange en Spider-Man moesten er al aan geloven, net als Michelle Yeoh in Everything, Everywhere, All at Once. Nu is het dus de beurt aan Bayonetta. Wees gerust, je krijgt geen universum met hotdog handen of iets dergelijks aan je broek in de game. Wat je wel krijgt is de vertrouwde en bizarre actie die je gewend bent uit de voorgaande delen, aangevuld met een hele stapel Bayonetta’s en een compleet nieuwe vijand: de biologische wezens genaamd Homunculi. Zij gaan onder leiding van de onbekende Singularity alle universums door om daar totale verwoesting te veroorzaken en Bayonetta en haar consorten uit te schakelen.
12102022 bayonetta3 3f1665596294

Werelden in puin

Om Singularity op zijn gedrag aan te spreken en een einde aan de vernietiging van de werelden te maken, moeten Bayonetta en haar vrienden Jean en heks-in-opleiding Viola op pad naar het eiland Thule en uiteindelijk naar de andere universums. Het geeft PlatinumGames meteen genoeg munitie om je alle kanten op te sturen. Zo kom je tijdens het minimaal 10 uur durende avontuur in een alternatief Tokio terecht, moet je een ondergrondse tempel door en meer. Gedurende 14 hoofdstukken die uit een aantal levels bestaan, verken je de verschillende locaties met Bayonetta. En overal is het hetzelfde verhaal: het is een flinke apocalyptische puinhoop.
PlatinumGames maakt slim gebruik van die puinhoop in de werelden om de gebieden waarin je terecht komt af te bakenen, al zijn deze stuk voor stuk wel groter dan we van Bayonetta gewend zijn. Dit heeft twee kanten: enerzijds voelen de omgevingen nu snel leeg aan en anderzijds is er flink wat te verkennen. Zo merk je in Tokio en wat andere levels soms dat je in een behoorlijk lege omgeving rondwandelt. In elk level is wel genoeg te doen. Je kan er een aantal collectibles vinden en er zijn puzzels die je als een jonge Bayonetta met de tijd laten rommelen. Ook vind je optionele versen (gevechten met onder andere de Homunculi) die je extra’s opleveren in de vorm van ‘geld’, hemelse ringen en meer.
Hoewel sommige levels er beter uitzien dan andere komt de grafische kracht niet uit de omgevingen. Ook merk je dat de grafische kant van Bayonetta hierin niet echt helpt. De game oogt ongeveer hetzelfde als zijn voorganger op de Switch en zit vol met omgevingen die er niet fantastisch uitzien of barsten van de toffe details. Gelukkig is dat tijdens de vele gevechten die de game je brengt wel anders.
12102022 bayonetta3f1665596267

Stijlvolle, flitsende chaos

Bayonetta draait om de gevechten en dat aspect van de game is bijna feilloos uitgewerkt. De frisse aanwas van Homunculi die met grote regelmaat in alle soorten en maten op je afkomen zorgt ervoor dat je lekker bezig blijft. In een soepele 60 fps rolt alles over je scherm met gemak. Met hetzelfde gemak hou jij het feestje gaande. Bayonetta 3 werkt op het gebied van vechten namelijk bijna hetzelfde als haar voorgangers, waarbij je met de schiet-, stoot-, trap-, spring- en ontwijkknoppen eenvoudig de meest flitsende combo’s uit je mouw schudt. Een kind kan de was doen zo makkelijk zet je een spectaculaire combo neer.
Met hetzelfde gemak maak je vijanden die aan het einde van hun latijn zijn af en speel je met de tijd speelt zodra je inkomende aanvallen ontweken hebt. Het klinkt allemaal als een herhaling van zetten met een nieuwe vijand en ergens is dat ook zo. Maar Bayonetta 3 geeft je hiervoor wel toegang tot compleet nieuwe wapens: de Demon Masquerade wapens. Deze geven je flink wat afwisseling van je pistolen die je aan je stiletto's hebt zitten.
Zo kun je bijvoorbeeld met een jojo aan de slag die de gevechten een compleet anders doen aanvoelen. Het ene wapen leent zich wat beter dan het ander om vijanden uit de weg te ruimen, maar elk wapen geeft je wat afwisseling in de gevechten. Bovendien laten de wapens je je eigen speelstijl hanteren in de gevechten van Bayonetta en dat is heerlijk!
12102022 bayonetta3 5f1666687014

Godzilla, een demonische trein en meer

Tijdens gevechten doet de Umbra Witch dit keer ook nog iets compleet nieuws ten opzichte van deeltje 1 en 2. Dit keer kan onze heks namelijk naast haar trouwe stiletto’s ook haar demonen inzetten tijdens gevechten. En dat zijn er nogal wat. Zo is er de enorme Godzilla-achtige Gomora, kun je aan de slag met de kokendhete spin Phantasmaraneae en heb je een demonische oorlogstrein onder controle die vijanden het leven wel heel zuur maakt.
Het meenemen van demonen in de gevechten zorgt voor een aangename afwisseling tijdens gevechten en verzorgt een behoorlijk indrukwekkende show. Helaas zit er wel een keerzijde aan die demonen, want als zij vechten, kan Bayonetta dat niet en andersom. Daarbij zorgt de aanwezigheid van knokkende demonen ervoor dat je al snel het overzicht verliest tijdens gevechten.
Gelukkig zijn er ook momenten waarbij Bayonetta de demonen inzet voor een aangename chaos. Stuk voor stuk krijgen de demonen hun eigen spotlight en moet je hun unieke krachten gebruiken om te overleven. Dit is waar het bizarre, het spectaculaire en het epische van Bayonetta 3 tot zijn recht komt en je meteen wat afwisseling hebt van de reguliere gameplay. Met Gomora krijg je bijvoorbeeld een achtervolging over gebouwen voor je kiezen en met de kikker Baal maak je al zingend korte metten met de Homunculi. Het op deze manier inzetten van demonen is bizar, tof en over de top tegelijktijd en zorgt er hoe dan ook voor dat je van a tot z van deze game zult smullen!
12102022 bayonetta3 4f1665596354

Bayonetta 3 review – heerlijk over de top

Ondanks dat Bayonetta 3 niet altijd fantastisch oogt en de werelden wat leeg aanvoelen, is dit wel een game om rekening mee te houden. De game doet het allerbelangrijkste namelijk goed: je vermaken met overweldigende, over de top gameplay die je uren zoet houdt. Het tempo ligt lekker hoog, de afwisseling is enorm en de humor mag er zijn. Bayonetta is terug en ze danst zich direct de lijst met topreleases op de Switch van 2022 in!