Battlestations: Midway Review

maandag, 06 augustus 2007 om 15:00
Battlestations: Midway is een wat rare eend in de bij tussen de vele diverse Xbox 360 games. Aan de ene kant is het spel tactisch en strategisch, aan de andere kant heb je actie en arcade. Of dit next-gen zeeslagje bij jou past, hangt van een paar dingen af die ik in deze review zal bespreken.
Op de pc was er eens het spel Rise and Fall waarin geprobeerd werd om live action te combineren met RTS gameplay. Dat lukte niet, maar dat was op de pc, we hebben het nu over een next-gen console, namelijk de Xbox 360. Wat heeft Eidos van dit spel weten te maken?
Pacific war, 10 missies
Allereerst hebben de makers er goed aan gedaan om een stukje originaliteit te stoppen in het verhaal. Want hoeveel oorloggames hebben we al niet die zich afspelen in Europa? Inmiddels zijn dat er meer dan genoeg. Dit spel doet daarom wat frisser aan: het gaat over de Pacific War. Deze oorlog speelde zich uitsluitend af in de zee en in de lucht en dat is dan ook precies wat je doet in deze game. Je doorloopt 10 missies, beginnend met de aanval op Pearl Harbor op 7 december 1941 en eindigend met de slag bij Midway in juni 1942. Je bestuurt daarbij Henry Walker die zich heeft aangemeld bij de marine. Je begint als dekschrobber en werkt je op tot de hoogste ranken binnen de marine.
Tutorial: een must maar wel ..lang (en saai?)
Klinkt allemaal best leuk en dat is het ook wel. Hier moet echter wel direct een kanttekening gemaakt worden dat dit spel niet voor iedereen is weggelegd. Als jij van snelle actie houdt en weinig geduld hebt, raad ik je het spel nu al af. Het zal namelijk een onmogelijke opgave zijn om direct de singe-player campagne te starten en te doorlopen. Al zijn er 3 verschillende niveaus, zelfs op rookie zal je dit niet lukken zonder de tutorial te doorlopen. De tututial afronden is niet iets wat je even binnen een paar minuten doet. Het is opgedeeld in verschillende subdelen. Als je bijvoorbeeld Ship Challenge doet, krijg je alles tot in de kleinste details uitgelegd: hoe je je schip bestuurt, hoe je je wapens hanteert, hoe je reparaties uitvoert etc. Aan de ene kant duurt het allemaal erg lang en kan het saai zijn, zeker als je wilt beginnen met de actie. Aan de andere kant, heeft nu eenmaal elk knopje in het spel een bepaalde functie en je moet toch echt wel weten hoe alles werkt, wil je wat van dit spel maken en het leuk gaan vinden.

Spel strategie
Als je eenmaal alles in de vingers hebt, en dat is al een uitdaging op zich, kun je eindelijk écht aan de slag. Eigenlijk kun je het spel dan spelen op 2 manieren. Je kunt het spel gaan besturen vanaf je Battle Map, deze activeer je met je back-knop en daar vind je een overzichtskaart van de strijd. Hier kun je alles terugvinden: je units, de vijanden, hoe het ervoor staat etc. Op deze manier speel je strategisch en op die manier heb je een goed overzicht. Toch voelt het op die manier allemaal wat afstandelijk en leuker is het wellicht om gewoon in de live action mode te spelen. Hier zie je hoe de actie er echt aan toe gaat en het oogt net even wat realistischer. Maar op deze manier ben je compleet het overzicht kwijt, en beter is het dan ook om tussen de beide manieren te switchen.
Live is het hoogtepunt
De gameplay zelf is niet moeilijk nadat je de tutorial hebt doorlopen, wel zijn de missies op een gegeven moment langdradig, saai en herhalend. Toch heeft het spel genoeg te bieden. Er zijn namelijk nog een paar modi maar het echte hoogtepunt is gewoon het spel live beleven. Je kunt namelijk met 8 man online strijden. Hoe goed ben jij in samenwerken? Een ander pluspunt aan het spel is dat de voertuigen authentiek zijn en er veel diversiteit is.

Niet bedoeld als next-gen titel
Toch kampt het spel met de nodige problemen. Aanvankelijk was dit spel in de maak voor de eerste Xbox en dat is helaas te zien. De visuele aspecten zijn niet af, om een paar voorbeelden te noemen: de explosies maken geen verpletterende indruk en het water ziet er saai uit. Over de lange tutotial heb ik het al gehad maar de duur daarvan is niet het vervelendste, ik raad je aan om het geluid gewoon uit te zetten. Je training wordt ingesproken door een oude knakker met een behoorlijk vervelende en vermoeiende stem. Hoe je de soundtrack van de game vindt, hangt weer helemaal af van je smaak. Er zitten onder andere.nummers in van Bobby Darin, Razorlight en Weezer. Het past goed bij de strijd maar het klinkt allemaal wel erg pre- Amerikaans.
Wat voor jou?
Al met al hangt het dus sterk af van je voorkeur of deze game wel of niet wat voor jou is. Als je geduld hebt en zin hebt in gevechten tussen vliegdekschepen, onderzeeboten, mijnenvegers, torpedojagers etc. waarbij je actie met een stukje tactiek wilt combineren, kun je dit spel rustig in huis halen. Xbox live is daarbij wel een must om het onderste uit het kannetje te halen. Geef verder een knipoog aan de grafische kant van de game maar doorloop rustig de tutorial en ga aan de (zee) slag!
Cijfer: 6.3