Battlefield 3: Close Quarters Review

door Timo
dinsdag, 10 juli 2012 om 18:30
Al gelijk bij de lancering van Battlefield 3 kregen spelers het eerste uitbreidingspakket voor hun kiezen. Met Back to Karkand werden fans meegenomen naar de beste maps uit Battlefield 2. Met dit tweede uitbreidingspakket neemt DICE ons opnieuw mee, ditmaal is het handig als je geen last hebt van claustrofobie.
Het uitbreidingspakket Close Quarters is anders dan je gewend bent van een online potje Battlefield. Geen gigantische mappen meer waar tientallen spelers een oorlog uitvechten, maar mappen waarbij je je kont niet kunt keren of je komt alweer een andere speler tegen. De vier mappen, Ziba Tower, Operation 925, Donya Fortress en Scarp Metal, zijn van een formaat zoals we die eigenlijk uit Call of Duty kennen.
Naast nieuwe mappen...
Elk van deze vier mappen verschillen redelijk veel van elkaar en dat is zeker in positieve zin. Zo zit je hoog in een penthouse in Ziba Tower, vecht je je door een oude staalfabriek in Scrap Metal, vind je je weg door een aan een hoge berg gelegen fort in Donya Fortress en schiet je kantoren overhoop in Operation 925. De mappen zijn goed ontworpen en leuk om te spelen. Door de vele verschillende gangetjes en wegen die naar dezelfde ruimtes leiden kan het soms erg onoverzichtelijk en te chaotisch worden en je kunt de vijand hierdoor moeilijk inschatten.
Wat er ook voor zorgt dat het spelen op de mappen levendig aanvoelt, is de zogeheten ‘HD Construction’ die DICE met Close Quarters introduceert. Omdat er geen voertuigen of ander zwaar geschut aanwezig zijn, is er een andere manier gevonden om toch destructie aan te brengen. Als voorbeeld nemen we het ontwerp van de map Operation 925. Deze map staat vol met gipswandjes, bureaus en meer spul wat je op kantoren vindt. Aangezien dit niet erg sterk is, kun je met welk wapen dan ook door de muren en andere dekking heen knallen.
Hierdoor zul je veel in beweging moeten blijven en het is mooi om te zien hoe een map aan het einde van een potje helemaal kapot geschoten kan zijn. In bijna alle mappen, behalve Scrap Metal, waar veel van zwaar beton of metaal is, kan ontzettend veel kapot geschoten worden. Het is mooi om te zien dat DICE nu, speciaal voor deze dlc, weer werk heeft gemaakt van haar welbekende ‘Total Destruction’.
...ook nieuwe modi
Vanwege de grote van de mappen kun je niet de standaard modi uit Battlefield 3 spelen. Vandaar dat DICE twee nieuwe gamemodi introduceert met dit uitbreidingspakket, te kennen ‘Conquest Domination’ en ‘Gun Master’. Bij de laatst genoemde start iedere speler met hetzelfde pistool om vervolgens na elke kill bevorderd te worden naar een nieuw wapen. Je begint met een pistool, krijgt tot het midden steeds betere wapens om vervolgens te eindigen met een mes. Een erg leuke modi die niet alleen voor zeer veel spanning zorgt, maar ook frustratie komt hierin maar al te vaak tot uiting. Al met al zorgt deze modi voor een leuke afwisseling op de meer “normale” modi.
‘Conquest Domination’ is één van deze meer normale modi. Teams van acht nemen het tegen elkaar op en strijden om het veroveren en behouden van drie punten op de map. Deze modus is “normaal” in de zin dat min of meer hetzelfde is als het reeds aanwezige ‘Conquest’. Het verschil zit hem echter in het tempo van het spel. Punten veroveren neemt veel minder tijd in beslag dan in ‘Conquest’ en liggen veel dichter bij elkaar. Kortom, het is hectischer, er is meer actie recht voor je neus en hierdoor bovenal meer spanning.
Deze twee nieuwe modi in combinatie met de vier nieuwe mappen zorgen voor een andere online ervaring dan je gewend bent van Battlefield 3. Alles gaat een stuk sneller, er komt veel minder tactiek bij kijken en ja, het lijkt allemaal net wat meer op het welbekende Call of Duty. Dit neemt echter niet weg dat dit geen welkome verandering is. Het zorgt immers voor genoeg variatie op de ervaring die je gewent bent van online Battlefield 3.
Kanttekening
Er is nog wel één noemenswaardige kanttekening te plaatsen bij dit uitbreidingspakket. De mini map links onder in beeld is nu compleet nutteloos geworden. Wat DICE gedaan heeft, is de mini map zo opgesplitst dat je alleen de kaart, en dus vijanden en medespelers, ziet van het niveau waar je je op dat moment op bevindt. Wanneer je dus op de eerste verdieping loopt kun je alleen de kaart zien van die verdieping en niets van wat er zich onder of boven je bevindt. Het probleem hierbij is dat je niet kunt zien waar je medespelers of vijanden zijn, ook al bevinden deze zich vlak boven je. Dit kan op bepaalde momenten erg irritant zijn, helemaal als je de andere spelers wel boven of onder je kunt horen lopen.
Zeker de moeite waard
Ondanks dit is Close Quarters een prima uitbreidingspakket en zeker het aanschaffen waard voor de Battlefield 3 spelers die op zoek zijn naar variatie in hun online ervaring. De mappen steken goed in elkaar en de nieuwe modi zijn een zeer aangename toevoeging. Daarnaast zijn de opdrachten en wapens die hierbij verdiend kunnen worden nog een reden om de game te blijven spelen. Ben je nog steeds blij met Battlefield 3, en ben je niet vies van een andere benadering in de multiplayer? Dan zit je zeker goed met Close Quarters.