Battle vs. Chess Review

dinsdag, 31 mei 2011 om 15:00
Iedereen die houdt van strategiegames heeft waarschijnlijk ooit schaak gespeeld in zijn of haar jeugd. Ontwikkelaar TopWare Interactive probeert het wiel opnieuw uit te vinden door de schaakstukken met elkaar te laten vechten in heuse slachtvelden. Of dit een succesformule is, lees je hier.
Het eeuwenoude spel schaak kent vele vormen. Het was één van de allereerste bordspellen ter wereld en iedereen is dan ook wel bekend met de regels, waarbij je op strategische wijze moet proberen om de koning van je tegenstander schaakmat te zetten. Het zal je dan ook niet verwonderen dat er al sinds het begin van de game-industrie schaakgames worden gemaakt. In 1998 verscheen voor het eerst Battle Chess, een game waarin schaakstukken tot leven werden gebracht en elkaar op brute wijze van kant maakten. Nu brengt ontwikkelaar TopWare Interactive ons Battle vs. Chess, dat dit principe naar een nieuw niveau moet tillen met betere animaties, een ton gamemodi en online gameplay.
Hemel en hel
Je zou het misschien niet denken, maar Battle vs. Chess bevat wel degelijk een verhaallijn. De campaign vertelt het verhaal van de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. De witte schaakstukken zijn Order oftewel de hemel en de zwarte stukken zijn Chaos oftewel de hel. Beide zijdes hebben een eigen campaign die wordt uitgelegd door middel van stemmenwerk en af en toe enkele animaties. Verwacht dus zeker geen doordachte cutscènes.
Elke missie gaat op dezelfde wijze van start. Na een kleine intro waarin bijvoorbeeld wordt verteld dat je troepen worden aangevallen in het holst van de nacht, kan het schaken beginnen. Telkens krijg je een beperkt aantal stukken om mee te werken, bijvoorbeeld een koning en vijf pionnen. Met deze stukken moet je dan bijvoorbeeld een paard, drie pionnen en de koning van de tegenstander proberen te verslaan. Dit gebeurt meestal volgens de vaste regels van het spel en vraagt om een erg goed inzicht- en denkvermogen. De moeilijkheidsgraad ligt namelijk zeer hoog.
Leren schaken
Toch hoeven nieuwe schakers zich geen zorgen te maken. Er is een verrassend uitgebreide tutorial aanwezig die je alle regels van het spel uitlegt. Via allerlei schema’s en afbeeldingen kun je te weten komen hoe elk schaakstuk zich voortbeweegt over het bord. Vervolgens kun je zelf aan de slag in een soort schattenjacht, waarbij je met bijvoorbeeld een paard in zo weinig mogelijk zetten op een bepaalde locatie moet zien te komen. Nadat je alle regels kent, is het een goed idee om met de schaakpuzzels aan de slag te gaan. Hierbij moet je in één of meerdere rondes bepaalde situaties oplossen. Ideaal voor beginners om het spel beter te begrijpen maar ook ervaren schakers zullen hier baat bij hebben. Er zijn namelijk ook enorm lastige puzzels die de hersenen van de meest bekwame speler zullen pijnigen.
Gewelddadige games
De meeste schaakspellen zouden hier stoppen maar Battle vs. Chess gaat nog een stapje verder met de door velen geliefde Battlegrounds modus. Bij alle modi zie je een korte vechtanimatie wanneer je een stuk slaat, maar hier zoomt de camera in op al dat geweld en start er een korte minigame. In deze minigame zie je een heuse strijd tussen de twee stukken in kwestie, maar hoe jij deze wint, kan sterk variëren. In het begin van een potje Battlegrounds kun je kiezen of je in de Duel of Slasher stijl wilt spelen.
De Duel minigame is te vergelijken met Guitar Hero, waarbij je op het juiste moment knoppen moet induwen die voorbij komen rollen op je scherm. Het verloop van de vechtanimatie is dus volledig afhankelijk van het aantal juiste knoppen dat je indrukt. Als je in de aanval gaat en je wint, dan verdwijnt het andere stuk. Verlies je, dan gebeurt er niets.
Slasher
De Slasher versie is zonder twijfel één van de best uitgewerkte modi. Wanneer jij of je tegenstander een stuk slaat, breekt er een ware oorlog uit op je bord. Bijvoorbeeld als een pion een paard slaat, dan zie je vijf pionnen en paarden verschijnen die in ware hack-and-slash stijl de strijd met elkaar aangaan. Hierbij heb je erg veel vrijheid en kun je een sterkere aanval gebruiken naar mate je meerdere stukken verslaat. Elk stuk heeft een levensbalkje, wat weer heel wat strategie uitlokt. Wanneer een van je stukken wordt geslagen en je wint het daaropvolgende gevecht, dan blijven beide stukken op hun originele plaats, maar zal hun levensbalkje kleiner zijn geworden.
Een pion zal zich minder goed verweren dan een paard en een koning is enorm sterk, omdat deze op het slagveld geholpen wordt door allerlei andere figuren. Hoewel Slasher een leuke draai geeft aan het anders oh zo rechtlijnige schaken, wordt het vechten na enkele potjes al erg saai, omdat de AI geen goede vechter is. Ook zul je vooral op knoppen lopen te rammen om zoveel mogelijk schade aan te richten. De echte strategie komt dus vooral kijken bij de levensbalkjes op het schaakbord en dus niet bij de gevechten.
Camera
Al deze singleplayermodi en nog vele anderen zijn ook online beschikbaar. Helaas lijken niet erg veel mensen dit spel online te spelen en dus zul je met een vriend in de huiskamer moeten spelen. Een ander erg vervelend minpunt is het camerapunt van de game. Je bekijkt het schaakbord vanuit de lucht en dit vanop een vrij grote afstand, waardoor alle stukken vrij klein zijn. Je kunt inzoomen, maar veel stelt het niet voor waardoor je je vaak afvraagt welk stuk je nu weer vasthebt. De verschillen tussen torens en een koningin worden vanop die afstand erg klein, wat tot frustratie en een traag spelverloop leidt.
Vloeiende lava
Grafisch valt er slechts weinig aan te merken op Battle vs. Chess. De beelden zijn mooi en het is, vooral in het begin, erg leuk om de schaakstukken te zien vechten. Je schaakbord bevindt zich ook steeds op een ander terrein. De terreinen van de hemel zijn groen en vrolijk en de omgevingen van de hel staan in vuur en vlam. Je zult lava zien vloeien en afgebrokkelde stenen zien liggen. Het is allemaal erg mooi en neemt je aandacht nooit weg van het spel. De instrumentele en vaak erg rustige muziek complimenteert het geheel. Enkel het zwakke stemmenwerk van de mensen die de verhaallijn vertellen, had beter moeten zijn.
FIFA onder de schaakgames
Battle vs. Chess is waarschijnlijk de meest uitgebreide schaakgame die je maar kunt vinden. Er zijn tal van modi die je zowel alleen als met een vriend kunt spelen. De animaties van de met bijlen en zwaarden vechtende stukken zijn erg knap, maar jammer genoeg zul je ze niet altijd kunnen zien vanwege de camera, die veel te ver staat. Hierdoor kun je sommige stukken ook niet altijd even snel onderscheiden. Ondanks de minpunten is dit waarschijnlijk de FIFA onder de schaakgames en dus een must have voor zowel beginnende als ervaren schakers, die hun handen vol zullen hebben met de vaak hoge moeilijkheidsgraad.