Batman: Arkham Origins Review

donderdag, 07 november 2013 om 18:00
De afgelopen maanden hebben fans wereldwijd tevergeefs zitten klagen toen bekend werd gemaakt dat Ben Affleck de nieuwe Batman zou worden. De fans willen Christian Bale terug, ook al is zijn verhaal als Batman inmiddels afgerond. Het is tijd voor een nieuw verhaal, een nieuwe Batman en dus een nieuwe acteur. In de games krijgen we ook te maken met een nieuwe Batman. Geen alleskunner meer, maar terug naar de basis.
Batman: Arkham Origins is een prequel op de andere Arkham games. Arkham Asylum en Arkham City kwamen van ontwikkelaar Rocksteady Studios en dat is niet het geval met Origins. Terwijl Rocksteady vermoedelijk werkt aan een Batman game voor de next-gen consoles, mag Warner Bros. Montreal even los met de Arkham serie. Dit resulteert in Batman: Arkham Origins, een kijkje in het leven van de beschermer van Gotham City tijdens zijn beginjaren.

Superheld in wording

Batman is ongeveer een jaar bezig met zijn heldendaden aan het begin van de game. Gotham City weet nog niet van de Dark Knight die ’s nachts het uitschot van de straat veegt. De politie houdt de gemaskerde held nog geheim, maar al snel zal ze niet meer kunnen ontkennen dat Batman wel degelijk door de schaduwen sluipt. Het werk van Batman heeft er al voor gezorgd dat de georganiseerde misdaad van Gotham uit is op de vleermuisman. Superschurk Black Mask wil zo graag van Batman af dat hij acht moordenaars inhuurt om korte metten te maken met Batman.
Meteen vanaf het begin heb je dus een prijs op je hoofd staan. Bats krijgt het zeker niet gemakkelijk in Arkham Origins. Het duurt niet lang voordat je de eerste schurken onder ogen krijgt en je skills op de proef worden gesteld. Direct is duidelijk dat Batman inderdaad nog niet zo lang bezig is in het vak. Het lijkt langer te duren voordat vijanden neervallen en bij de superschurken is dat nog meer het geval. Even Deathstroke ervan langs geven is dus makkelijker gezegd dan gedaan. Je zult zowaar goed je best moeten doen om levend uit deze ontmoetingen te komen.

Meer van hetzelfde

Gelukkig bevat Origins hetzelfde vechtsysteem als City en dus maak je een goede kans tegen alle slechteriken. Je vliegt weer zonder moeite van vijand naar vijand om hen een klap in hun gezicht te geven. Je gooit ze tegen een muur aan, grijpt ze vast met je batclaw of dondert boven op hen neer met al je gewicht. Het vechtsysteem is even bruut als in de vorige game en even makkelijk onder de knie te krijgen. Het voelt misschien wel iets té bekend. In City waren de verbeteringen in het systeem duidelijk merkbaar, nu lijkt er vrijwel niets aangepast te zijn om het beter te maken. Het systeem is gewoon overgenomen en dat is behalve met het vechtsysteem met wel meer dingen gebeurd.
Als je van Arkham Origins iets nieuws verwacht kom je bedrogen uit. Het is simpelweg meer van hetzelfde. Dat is niet per se een slecht iets. Wij beoordeelden Arkham City met een 9,6. Die game zat tegen perfectie aan en er is dan ook geen reden om dan de gameplay helemaal om te gooien. Toch wil je als gamer met een nieuwe game niet alleen maar hetzelfde in een ander jasje. Je wilt iets nieuws, iets spannends waar je voor het eerst je tanden in kunt zetten. Een paar nieuwe gadgets en een voor-één-keer-leuk multiplayer zijn helaas niet genoeg om die honger te stillen. Het is begrijpelijk dat Origins het veilig speelt, maar een beetje meer risico qua vernieuwing was zeker welkom geweest.

Slechte afwerking

De teleurstelling blijft hangen als we kijken naar de afwerking. Origins had nog een maand extra bij de ontwikkelaar mogen liggen om de laatste foutjes uit het spel te halen. De game zit vol met bugs. Zo vol dat het bijna onmogelijk is een uur te spelen zonder iets merkwaardigs tegen te komen. Dat kan heel klein zijn, maar soms ook wat ernstiger. Zo werd Batman bij ons opeens half groen en half doorzichtig. Op zich best grappig, ware het niet dat de game een minuut erna crashte. De game kent té veel ruwe kantjes en voelt daardoor enigszins afgeraffeld aan.

Alsnog een toffe game

Door al die bugs en het gebrek aan originaliteit zou je bijna denken dat Arkham Origins een ontzettend slechte game is. Dat is gelukkig niet zo. We kunnen het de ontwikkelaar zeker kwalijk nemen, maar over het algemeen is er een zeer vermakelijke game afgeleverd. Het voelt heerlijk om de bad guys in elkaar te meppen, je zweeft met het grootste gemak door Gotham City heen en het spel zit vol met extra zijmissies die de fantastische, rijke cultuur van het Batman universum behandelen. Je kunt je urenlang vermaken in de game zonder je te vervelen, en dat is absoluut iets om blij mee te zijn.
De game ziet er daarnaast ook hartstikke netjes uit. Grafisch lijkt het op Arkham City met iets meer oog voor details. Het is daarmee een van de mooiere games die we nog te zien krijgen op de huidige generatie consoles. De spelwereld is trouwens wel nog even uitgestorven als in het vorige deel. Er is niemand op straat te vinden en ook het verkeer ligt helemaal plat. Hier en daar een groepje slechteriken is waar je het mee moet doen. Niet heel spannend dus.

Kent zijn gebreken

Batman: Arkham Origins heeft dus wel degelijk zijn gebreken, maar ondanks dat is het zeker geen slechte game. Wil je meer van Arkham City dan kun je Origins met een gerust hart in huis halen. Ben je toch iets kritischer en wil je iets nieuws wanneer je een nieuwe game koopt, dan is Origins minder aan te raden. Als nieuwkomer in de Batman Arkham serie heeft Warner Bros. Montreal goed zijn best gedaan om een mooie titel af te leveren. Door alle bugs is dat echter niet helemaal gelukt. Let je daar niet op dan is Arkham Origins alsnog een fantastische game.