Skylanders: Swap Force Review

vrijdag, 08 november 2013 om 11:00
Waar Call of Duty: Ghosts niet echt het ultieme voer is voor kinderen, is een andere game uit de stal van Activision dat wel: Skylanders: Swap Force. Het derde deel in de serie is er één om puur van te genieten, zo kleurrijk, zo leuk en zo simpel. Ideaal voor de kids, al zal een volwassene er ook nog stiekem van genieten.
Skylanders verscheen voor het eerst in 2011 in de vorm van Spyro's Adventure, waarna vorig jaar Giants verscheen. Dit jaar is het tijd voor een nieuw avontuur in de vorm van Skylanders: Swap Force. In deze game is het, net zoals in de vorige twee games, de taak om zo'n tien uur lang diverse levels te voltooien, waarin je vijanden verslaat, rondloopt, soms een klein puzzeltje oplost en vooral veel dingen verzamelt. De echte verzamelaars kunnen er zo'n tien uur bij optellen door elk level op de volle honderd procent uit te spelen.

Mixen maar

Al zul je daar wel de juiste personages voor nodig hebben. Het principe werkt nog altijd hetzelfde: fysieke poppetjes worden op een portaal gezet en komen vervolgens tot leven op een TV. Dat was in de vorige twee delen zo en dat is ook nu weer het geval. Hoewel er een compleet pakket te koop is met zo'n portaal, kan het portaal uit een van de vorige twee delen ook gebruikt worden. De grootste vernieuwing dit keer is dat de nieuwe karakters bestaan uit twee delen: een boven- en onderlijf. Die lichaamsdelen kunnen van elkaar afgehaald worden en gemixt worden met andere nieuwe personages die ook opgebouwd zijn uit twee delen. Dit is echt super cool.
Een beetje van dit en een beetje van dat en tadaa: je krijgt iets compleets nieuws. Door de zestien nieuwe figuren worden er nieuwe opties mogelijk gemaakt en kunnen er in de game allerlei nieuwe deuren geopend worden, dus nieuwe gebieden waar weer van alles te verzamelen valt. Cool he? Ja, dat is het zeker.

Sterkere personages maken

Elk gebied bestaat uit een onderdeel waar een bepaald karakter sterker is. Soms is een personage met het element water sterker dan de rest, soms vuur en zo zijn er nog tig opties. Dat geldt ook voor het mixen van de nieuwe karakters. Het enige waar je wel aan moet wennen, is dat de nieuwe personages een stuk zwaarder aanvoelen in de besturing dan de kleine personages uit deel één, zoals bijvoorbeeld Chop Chop. Dit komt omdat de poppetjes zelf ook letterlijk wat groter zijn. Maar na een uur spelen weet je al niet eens meer beter.
Nog altijd zit de voortgang in de poppetjes zelf. Elke keer als je vijanden bevecht - en geloof maar dat er heel wat schattige wezentjes voorbij komen - word je sterker en ga je vanzelf in niveau omhoog. Personages uit de oude Skylanders kunnen op het portaal gezet worden en gaan meteen bij dat niveau verder. Dus heb je de vorige keer een poppetje opgewaardeerd tot level 15, dan kun je meteen losgaan met hem in level 15. Ideaal dus.

Nieuw puzzelelement

Een andere vernieuwing zit in de karakters die nu meer kunnen bewegen en voor het eerst kunnen springen van punt A naar B, wat heel handig is. Maar wat pas echt leuk is, is de aanpassing van de puzzels. Had je eerder al tussendoor kleine mini-games waar je met een klein balletje moest rollen, in deze game is dat vervangen door iets veel toffers. Twee karakters moeten in een een soorgelijke kleine ruimte puzzelen en elkaar vinden. Het is het idee van Ilomilo, waarbij je moet puzzelen om bij elkaar uit te komen. De sfeer is anders, maar nog altijd even schattig en schattig is precies wat past in deze Skylanders game.
Wat verder de kracht is van Skylanders is de gehele sfeer, die vanaf het eerste deel uniek is. En wat dat betreft mag Disney dan een klein beetje opzouten met Disney Infinity. Natuurlijk is het Disney universum aanstekelijk, romantisch enzovoort, maar Skylanders zette qua games met de portalen toch echt de eerste stap. En qua gameplay biedt het meer diversiteit dan Disney Infinity. Tuurlijk, het is wel steeds hetzelfde, maar de uitdaging is groter. Dan krijg je weer een puzzel en moet je met blokken schuiven, dan vecht je weer tegen vijanden en later ben je weer van alles aan het kapot slaan om loot te verzamelen tot je erbij neervalt. Skylanders: Swap Force is dan ook de koning in zijn soort die niemand van zijn troon zal stoten.
Echte minpunten vallen dan ook bijna niet aan te wijzen. Wil je de game afrekenen op het niveau dat hij te makkelijk is? Dat zou niet eerlijk zijn, als je de doelgroep in het achterhoofd houdt. Het enige wat misschien gezegd kan worden is dat het aardig zou zijn geweest, als er wat meer meteen speelbaar zou zijn. Niet elk kind heeft geduld om er eerst uren in te stoppen om dan pas iets anders vrij te spelen. Maar ach, dat is moeilijk doen om niets. Want in essentie is Skylanders: Swap Force ontzettend charmant.

Gekroond tot koning

Skylanders: Swap Force is een lief spelletje met vreemde karakters in de hoofdrol en nog vreemdere wezens om te verslaan. Het mag de vijand zijn, nog altijd zijn ze leuk om naar te kijken, mede door de gekke creaties en de felle kleuren. Skylanders: Swap Force doet daarmee totaal niet onder voor Disney Infinity, en laat zelfs zien waarom hij juist beter is. Skylanders kwam met de introductie van het portaal en wat betreft Swap Force geldt dan ook maar één ding: hij kwam, zag en overwon.