Bad Piggies Review

zondag, 07 oktober 2012 om 12:00
Ze zijn bedolven onder het puin, opgeblazen en de ruimte in geschoten, en dat allemaal omdat ze een paar eieren van een stel Angry Birds gestolen hebben. Toch lijkt het er op dat die groene varkentjes hun lesje niet geleerd hebben. In Rovio's nieuwste game gaan de biggen namelijk weer onvermoeid op eierenjacht.
Deze keer vuur je echter geen gefrustreerd gevogelte af met een katapult, je krijgt nu de controle over een groen varken. Of nou ja, controle, je knutselt voertuigen in elkaar en stuurt daarmee zo'n groene krulstaart langs allerlei obstakels. Aan het begin van een van de vele puzzels krijg je een aantal onderdelen, waar je een werkend voertuig mee moet zien te maken. Houten en rubberen wieltjes, blokken, en motoren behoren tot je arsenaal, maar het zijn vooral de wat minder voor de hand liggende onderdelen die voor de nodige humor zorgen. Ventilatoren, paraplu's, ballonnen en flessen frisdrank kunnen allemaal aan je creatie gehangen worden. Dit hoge knutselgehalte levert de meest belachelijke rammelende rijtuigen op, die vaak al uit elkaar vallen voordat je de eerste helling over bent.
Kennis van zaken
Maar als dat biggetje dankzij jouw ingenieuze ontwerp wél de finish bereikt is de voldoening des te groter. Het gewicht van de onderdelen speelt hierbij een grote rol. Als je voertuig alleen aan de voorkant volgepropt zit gaat dit gegarandeerd mis. Wat dat betreft vergt Bad Piggies wel meer oefening dan de Angry Birds-games, waarin je met een beetje geluk heel de game uit kunt spelen. Voor ons is dit een pluspunt, maar we kunnen ons goed voorstellen dat veel Angry Birds-fans hier anders over denken. Zeker de latere levels vergen veel kennis van zaken, je zou dus kunnen stellen dat Bad Piggies meer voor de hardcore gamer is gemaakt.
Varkentjes wassen
Deze hogere moeilijkheidsgraad doet gelukkig niets af aan de kenmerkende stijl van Bad Piggies. Exact hetzelfde cartoony stijltje uit Angry Birds vind je hier terug, en dat kunnen wij enkel toejuichen. De groene varkens stelen de show, en dat terwijl ze alleen maar een passagier in jouw creaties zijn. Ze kijken onbenullig om zich heen als jij onderdelen aan de wagen toevoegt, en slaan kreetjes van angst en vreugde uit als ze een stijle helling afgaan. Zelfs na het spelen van het gigantische aantal levels blijven de krulstaarten voor een lach op je gezicht zorgen. De charme van Bad Piggies is daarom net zo belangrijk als de gameplay.
Trial and error
Een nadeel van een game die het moet hebben van de physics (evenwicht, zwaartekracht, snelheid) is dat dezelfde situaties soms voor een ander resultaat zorgen. Dit was bij Angry Birds het geval, en ook Bad Piggies is hier slachtoffer van geworden. Het komt best vaak voor dat een auto of vliegtuig de eerste keer wel langs een obstakel komt, om bij een tweede poging ten onder te gaan bij precies dezelfde hindernis. Dit zorgt vooral bij de laatste levels voor irritatie, je mikt dan soms een ontwerp de prullenbak in terwijl het wel de juiste oplossing is.
Aanlokkelijk TNT-knopje
Voordat je bij deze soms frustrerende, maar vooral uitdagende, hindernisbanen komt, heb je gelukkig al genoeg oefening gehad. Je weet hoe de physics werken en wat de onderdelen doen. Belangrijk om te weten, want je kunt niet rustig achterover leunen als je een big van een helling af stuurt. Gedurende de tocht zul je de verschillende onderdelen van je vaartuig handmatig moeten bedienen door middel van grote knoppen die op het scherm verschijnen. Trigger precies op het goede moment een colafles, zodat de frisdrankstraal je over een heuvel duwt, of tik op dat aanlokkelijke TNT-knopje om je varken in te zetten als torpedo. Er zijn tientallen mogelijkheden, die voor flink wat diepgang zorgen. Bad Piggies gaat een stuk dieper dan het tekenfilmachtige uiterlijk doet vermoeden.
Te land, ter zee en in de lucht
Je zal ondertussen wel doorhebben dat wij Bad Piggies van harte aanbevelen. De game bevat honderden levels, en het komische sfeertje, samen met de verslavend creatieve gameplay zullen je urenlang vermaken. Fans van Banjo Kazooie: Nuts & Bolts en het tv-programma 'Te land, ter zee en in de lucht' zullen zich meteen thuis voelen. Misschien levert het nog wel ideeën op voor de volgende uitzending van 'Fiets hem erin'.