Baby Driver Review (Blu-ray) - Zeer vermakelijk

zaterdag, 18 november 2017 om 11:02
Ansel Elgort heeft een duidelijke voorliefde voor muziek én acteren. Precies de twee ingrediënten die essentieel zijn voor Baby Driver, een heerlijke actiefilm vol spektakel. In deze Baby Driver review lees je er alles over.
Zijn naam is opvallend: Baby. Ja, zo heet de hoofdrolspeler uit Baby Driver, vertolkt dus door Ansel Elgort (bekend van onder andere The Fault in Our Stars). Maar dat past goed bij zijn personage, want hij zelf is ook een opvallende verschijning. Baby Driver opent namelijk sensationeel met een heist, waarbij Baby de daders in zijn auto laat vluchten. Dat komt neer op plank gas, in volle vaart door bochten driften en vooral racen zonder angst. Liefhebbers van films als The Fast and the Furious worden meteen in de eerste minuten op hun wenken bediend.

Pluim voor Elgort

Alleen is Baby Driver een stuk origineler. Baby heeft namelijk continu een iPod op staan en heeft voor elke gelegenheid een geschikt liedje. Alle teksten kent hij uit zijn hoofd. En hij loopt op zak met meerdere iPods. Op beeld levert het spectaculaire beelden op met Elgort die ‘rustig’ op de muziek meezingt, terwijl hij daarna zijn bak in volle sneltreinvaart over diverse wegen knalt. Heerlijk!
Elgort zit in zijn rol gegoten en doet zo nu en dan ook spontaan een klein dansje voor de camera. De jongeman heeft jarenlang dansles gehad en dus kan hij dat prima. Verwacht geen grootschalige dansbewegingen, maar zijn lichaam weet wel te swingen en regisseur Edgar Wright heeft duidelijk een oog voor detail. Dat blijkt ook uit diverse scènes waarin er speels gebruik gemaakt wordt van de omgeving en de montage daarna geniaal is. De mix van montage, cameratechnieken, geluiden (let op het begin van de film!), omgevingen én Elgort verdient een dikke 10.
Baby Driver Review afbeelding 1

Minder verhaal

Het verhaal daarentegen stelt niet zoveel voor. Elgort is aan het racen om een schuld af te lossen bij een gangster (gespeeld door Kevin Spacey). En de overvallen zelf stellen niet zoveel voor. Evenmin als de acteurs. Grote namen zijn gacast, zoals Jamie Fox en Jon Hamm, maar eigenlijk vallen ze enkel een beetje op door opvallende kleding of een opvallend kapsel. Het acteerwerk zelf komt clichématig ‘over de top’ over. En daarmee weet Elgort zijn rol een stuk fijner te verpakken en over te brengen.
Ondertussen is het fijn om naar hem te kijken en twee andere belangrijke spelers in de film: een serveerster waar hij gek op wordt (gespeeld door Lily James) en zijn voogd (gespeeld door CJ Jones). Hun verhaallijnen zijn intiem en overtuigend en een frisse toevoeging aan de simpele over de top actie die de rest van de film biedt.
Verder zijn de thema’s die aangeboord worden vrij standaard: liefde en vrijheid staan voorop. En het is de vraag hoe Baby met dit alles omgaat als hij onder continue druk staat van criminelen. Overigens is het interessant om te zien hoe Baby qua personage niet veel zegt, iets wat later in de film uitgelegd wordt. Elgort doet dit goed en met zijn mimiek en lichaamshouding weet hij een hoop duidelijk te maken.
Baby Driver Review afbeelding 2

Baby Driver Review - Had net iets meer ingezeten

Dankzij Elgort en dankzij het oog van de regisseur is Baby Driver een unieke film geworden. Je verwacht een standaard racefilm of een standaard actiespektakel, maar krijgt hele frisse dingen te zien. Het is alleen zo zonde dat dat oog voor detail niet 24/7 terug komt in de film. Baby Driver opent prachtig en sluit ook mooi af, maar ergens halverwege ontkom je er niet aan dat de film af en toe vrij standaard is en gebukt gaat onder clichés. Stiekem had er dus meer ingezeten, terwijl de film nu al zeer vermakelijk is!