Avengers Endgame Bluray Review - Superheldenspektakel in de eigen thuisbioscoop

zaterdag, 19 oktober 2019 om 10:30
Het is al een tijdje geleden dat het superheldenspektakel Endgame losbarstte in de bioscoopzalen. Al snel oversteeg de bezoekersaantallen die van James Cameron zijn Avatar, waardoor dit qua succes de beste films ooit is geworden. Dat een film drukbezocht wordt, wil daarentegen nog niet zeggen dat een film goed is. In deze review bekijken we of het niet net zo prima was geweest om enkel de Avengers Endgame Bluray in huis te halen.
Zelfs wanneer je de film nog niet hebt gezien, weet je dat Avengers Endgame voor een heleboel spektakel kan zorgen. Niet alleen heeft Marvel door de jaren heen een enorm goede reputatie opgebouwd, ook werden we in Infinity War met een enorme knaller van een cliffhanger achtergelaten. Superschurk Thanos wist iedereen versteld te laten staan toen hij met één vingerknip de halve wereldbevolking van de kaart veegde. Hierdoor gingen niet alleen een heleboel verschillende onbekende gezichten in stof op, maar werd er ook de nodige traan weggepinkt omdat aan de kant van de helden enkele favoriete personages verdwenen.

Helden die er toe doen

Dit zorgde er voor dat bijna iedereen die Infinity War had gezien, vol spanning wilde zien of in Avengers Endgame alle helden weer terug zouden komen naar het witte doek. Doordat het aantal helden flink is verdund, is er eindelijk ademruimte om helden meer screentijd te geven. Endgame brengt ons gelukkig terug naar de helden waar het allemaal mee begon. Dit zijn onder andere Iron Man, Captain America, Thor, Hulk, Black Widow en Hawkeye.
Waar in Infinity War de hoeveelheid helden zo groot was dat sommige mensen maar heel weinig aandacht konden krijgen, is er deze keer volop ruimte om personages weer verder te laten groeien. Zelfs Hawkeye, een personage dat niet van de partij was in Avengers Infinity War, heeft nu eindelijk de tijd om wat meer op het witte doek te kunnen stralen. Zelfs Captain Marvel en Ant-Man krijgen in deze grote superhelden mashup voldoende ruimte om zichzelf op beeld te tonen. Personages die in het verleden al veel aan bod kwamen, krijgen vaak een interessante nieuwe twist.
avengers endgame komt weer terug in de bioscoop 152115 1f1704370255

Een ziek plot

Zo weet Avengers Endgame de nodige humor te gebruiken wanneer spierbundel Thor opeens een stuk minder sterk is dan we hem kunnen herinneren. Hij heeft een enorme bierbuik en dat mogen alle Avenger-liefhebbers weten. Voor zover de spoilers, want heel de film zit vol met interessante plotwendingen. Uiteindelijk zorgt Marvel door middel van een zieke plottwist dat je heel de tijd geboeid op je stoel zit. Marvel schrikt niet terug om keuzes te maken die je niet van tevoren aan ziet komen. Alhoewel bepaalde plotelementen rondom bijvoorbeeld tijdreizen voorspelbaar zijn, weet Marvel flink te schokken wanneer een zeker persoon eerder wordt vermoord dan je als kijker ooit had kunnen verwachten.
Tijdreizen speelt een belangrijk onderdeel in deze film. Niet alleen omdat hierdoor het plot verder wordt ontwikkeld, maar ook omdat het voor de nodige humor in de film zorgt. Iedereen kent wel minstens één film met een tijdreiselement erin. Ook de helden uit het Avengers-team hebben er ooit wel eentje gezien. Dit zorgt dan ook voor hilarische momenten waarbij het tijdreizen uit deze film wordt vergeleken met hoe het in andere films werkt. Het gezicht van sommige Avengers is onvergetelijk op het moment dat ze erachter komen dat films als Back To The Future hen altijd hebben voorgelogen.
marvels avengers 4 endgame infinity war en eerdere films recap 148393

Onvergetelijk avontuur

Uiteindelijk weet de film een goede mix te bieden tussen humor, drama en actie. Op bepaalde momenten in de film hou je het mogelijk niet meer droog, omdat het allemaal iets te emotioneel wordt. Deze emotionele momenten gaan samen met ontzettend sterk acteerwerk. Complimenten mogen worden geuit naar onder andere Scarlett Johansson en Robert Downey Jr. Die laatste zet zulk goed acteerwerk neer dat men een Oscar-nominatie zou moeten overwegen. Al het werk wat hij in zijn personage steekt, komt perfect naar voren in de een Bluray extra rondom de casting van de acteur.
In het begin voelt de film wat langzaam aan, omdat de Avengers voornamelijk teneergeslagen terugblikken op de gruwelheden uit Infinity War. Op andere momenten voel je de adrenaline door je lichaam gieren omdat je van de ene na de andere vette actiescène gaat. Alhoewel je eerst door een wat dramatisch en traag begin moet worstelen voor de actie echt van start gaat, word je tegen het einde van de film dubbel en dwars getrakteerd. Er ontstaat een scène die de naam Endgame daadwerkelijk eer aan doet. De laatste grote actiescène brengt zoveel CGI-geweld op het scherm dat actiescènes van vorige films in het niets vallen.

Avengers Endgame review - Gewoon meermaals zien!

Na het zien van de film ben je wat droevig. Waarom moet het nu al eindigen? Het liefst zou je het nieuws zien dat er al snel een nieuwe film wordt aangekondigd met daarin je favoriete Avengerhelden. Nu moet je het doen met ontzettend toffe extra Blu-ray content en een hele lijst aan aangekondigde Phase 4 titels waar de Avengers geen grote rol in lijken te spelen. We moeten het ermee doen. Alhoewel de film hier en daar nog net wat meer gewaagde keuzes in haar plot had mogen maken, is op veel punten deze film het perfect slotstuk op de Infinity Saga. Phase 4 en verder gaat het sowieso lastig krijgen om dit allemaal te overtreffen.