Astro Tripper Review

woensdag, 26 oktober 2011 om 15:45
Wat doe je als je planeet wordt aangevallen door aliens? Je kunt Will Smith op hen af sturen of je kunt zelf terugslaan met een dodelijk ruimteschip. Deze laatste optie zien we terug in Astro Tripper.
De meest succesvolle arcade shooter is waarschijnlijk Asteroids, dat verscheen in 1979. Ook tegenwoordig worden er nog steeds top-down arcade shooters gemaakt. Zo ook Astro Tripper, een spel dat ondertussen dateert uit 2001. De shooter sleepte toen verschillende prijzen in de wacht en werd opnieuw uitgebracht via het PlayStation Network. Ontwikkelaar PomPom Games heeft onlangs een contract gesloten met Steam, waardoor Astro Tripper nu ook verkrijgbaar is voor de PC. Er zijn geen opties of gamemodi toegevoegd aan de game en dus kijken we in deze recensie of Astro Tripper na tien jaar nog steeds weet te overtuigen.
Wapens
Astro Tripper heeft geen verhaallijn, maar uit de gameplay kun je afleiden dat er slechte aliens zijn die jij moet vernietigen. Je kruipt achter het stuur van een ruimteschip dat het door veertien verschillende levels moet opnemen tegen honderden vijandelijke ruimte voertuigen en wezens. Je hebt twee wapens in je bezit. Het ene wapen schiet recht voor je uit terwijl het andere wapen je zijkanten dekt. Deze wapens worden beter naarmate je meer tegenstanders omlegt. Je kogels worden sterker en groter, maar dat is het dan ook. Verbeterde wapens voelen steeds anders aan maar toch was wat meer variatie fijn geweest.
Enkel de beste gamers zullen in staat zijn om de beste wapens te krijgen. De meeste spelers zullen te vaak sterven om dit te bereiken. Astro Tripper is namelijk een aartsmoeilijke game, waarmee het dus echt een ode brengt aan de oude arcadegames. Elk level vindt plaats op een vrij klein platformpje waarover je kunt bewegen. Ga je over de rand van het platformpje om kogels of tegenstanders te ontwijken, dan val je je dood tegemoet. Veel bewegingsruimte heb je niet en dus moet je de verschillende soorten tegenstanders goed leren inschatten om verrassingen te vermijden. Levels worden ook steeds moeilijker en al snel komen de aliens je van elke mogelijke hoek aanvallen. Het hebben van een snelle reactietijd is dus een absolute must.
Erg pittig
Hier komt nog eens bij dat je een level helemaal opnieuw moet beginnen wanneer je sterft. Het spel kent geen checkpoints en sterven kan hierdoor erg frustrerend zijn. Er zijn verschillende moeilijkheidsgraden maar zelfs op de laagste graad is Astro Tripper bijzonder pittig. Slechts een enkeling zal de game op de hoogste niveaus kunnen uitspelen. Ook de tweede modus, Challenge Game, kent een hoge moeilijkheidsgraad. Hier heb je geen drie levens en krijg je slechts één kans om zoveel mogelijk aliens naar de eeuwige ruimtevelden te helpen. Zodoende kun je een plekje verdienen in de highscores.
Zelfs de besturing van Astro Tripper is pittig. Dit omdat je steeds een knop moet induwen om je ruimteschip te laten draaien. De game voelt trouwens ook aan alsof het gemaakt is voor de consoles. Sterker nog, in de menu’s staat er steeds dat je de ‘A'- of de ‘B’-knop in moet duwen, zoals deze voorkomen op de veelgebruikte Xbox 360 controllers die je kunt aansluiten op de PC.
Futuristisch
De graphics zijn erg futuristisch en op elke map zie je dan ook wel allerlei vreemde toestellen die ronddraaien of met iets bezig zijn. De achtergrond bestaat meestal uit verschillende vormen die voortdurend in beweging zijn. De aliens en de ruimteschepen zijn vrij eenvoudig gemaakt maar kennen toch een zekere vorm van detail. De ontploffingen zijn vaak erg groots en zullen de oneindige ketting van actievolle momenten enkel maar spannender maken. De geluidseffecten zijn matig te noemen en de muziek is precies zoals je deze verwacht bij een arcadegame. Elektronische, opzwepende beats zullen je het hele spel vergezellen.
Weinig te bieden
In 2001 werden er niet zoveel nieuwe top-down arcade shooters uitgebracht, waardoor Astro Tripper meteen erg populair werd. Tegenwoordig zijn er echter te veel games van dit genre op de markt die veel meer te bieden hebben. Astro Tripper kent slechts twee modi, evenveel bruikbare wapens en heeft geen verhaal. Andere vrij recente games uit dit genre, zoals Jamestown, kennen meer diepgang, meer modi en hebben vaak ook een multiplayer. Hierdoor is Astro Tripper gewoon niet meer de game die het eens was en wordt de nochtans erg goede gameplay overschaduwd door andere spellen. Astro Tripper blijft een goed spel voor hardcore gamers, maar heeft gewoon weinig te bieden in vergelijking met soortgelijke games.
Cijfer: 6