Skylanders: Spyro's Adventure Review

woensdag, 26 oktober 2011 om 17:00
Tussen al het geweld van brute games dit najaar is het ook weleens tijd voor heel wat anders. Een RPG, een RPG voor kinderen: Skylanders: Spyro's Adventure. Is de bekende draak stoer en tof of kunnen we deze titel beter keihard negeren?
Ho, hallo, jij daar! Stop even, lees vooral door en haak niet meteen af omdat je denkt ‘kiddie’, stom draakje, ik ben al volwassen. Toegegeven, de game is voor kinderen, maar Spyro is terug van weggeweest! Bam, de kern is uit handen gegeven. Maar het is echt zo. Vergeet het jaar 2008 met The Legend of Spyro: Dawn of the Dragon. Vergeet ook dat jaar ervoor met De Legende van Spyro: De Eeuwige nacht. We beginnen met een schone lei moet ontwikkelaar Toys for Bob gedacht hebben.

Vernieuwing: 'de portal of power'
Het resultaat mag er zijn. Skylander’s Spyro’s Adventure is goed voor vernieuwing. We gaven het al aan in onze impressie naar aanleiding van de Gamescom. Skylanders is de eerste cross platformgame. Of jouw vriendje of vriendinnetje de game heeft op de PlayStation 3, Xbox 360, 3DS, PC of Wii, het maakt allemaal niet uit. Zolang diegene maar beschikt over de de 'portal of power' plus wat karakters in ‘levende lijve’ en de pret kan beginnen.

Ja, een portaal. Skylanders is niet zomaar een game. Voor de reguliere prijs van 60 euro krijg je een compleet pakket met de game, een portaal en drie karakters. Karakters die wel wat weg hebben van kleine figurines. De meegeleverde handleiding is uitermate gebruiksvriendelijk en een kind kan dan ook letterlijk de was doen. Een mini usb-stick moet in de console gestopt worden, drie batterijen moeten in de portaal gestopt worden, de aan-knop moet ingedrukt worden, en één van de karakters moet op de portaal gezet worden. Boem, klaar. Zodra de game ook opgestart is, zie je meteen het personage op het scherm dat op de portaal staat. Het avontuur kan dus beginnen.
Vechten tegen Kaos met schattige poppetjes
Wie je ook kiest, elk karakter strijdt continu tegen Kaos. Een schurk die het iedereen aardig zuur heeft gemaakt en aan jou de taak om allerlei bronnen terug te winnen, bronnen die gekoppeld zijn aan natuur-elementen. Want daar draait het allemaal om in deze game. Alles heeft te maken met elementen. Zo is ieder karakter gekoppeld aan een bepaald element: lucht, leven, ondood, aarde, vuur, water, magie en tech. Je hebt dus niet genoeg aan de drie personages die standaard meegeleverd worden. Hoewel je de game prima kunt uitspelen op die manier, is het wel zo dat in de hele game deuren zitten die alleen opengaan met een bepaald karakter die de kracht van één van de acht elementen heeft.

De échte liefhebber kan de game dan ook niet volledig uitspelen zonder meer karakters aan te schaffen. Hoewel de poppetjes er onwijs schattig uitzien is er helaas één nadeel: ze zijn verdomd duur! Eén karakter kost al acht euro in de winkel. Als je bedenkt dat er totaal meer dan 30 zijn, ben je wel even bezig… Ach ja, de feestmaand december is bijna op komst, denken we dan maar.

Flink wisselen van karakters
Genoeg gezeurd over het dure aspect. De poppetjes zijn leuk en er is in de game genoeg te beleven. Zo zul je elke keer dat je een nieuw gebied betreedt te horen krijgen met welk element je daar krachtiger zult zijn. Het is geen probleem om met je eigen karakter door te gaan, wel is het slim om te wisselen. Dat wisselen gaat soepel met een uitroepteken! Zodra jij bedenkt dat je niet meer met Spyro wilt vechten, maar met iemand anders, dan haal je Spyro van de poort en zet je een ander erop. Binnen een oogwenk zie je op je TV het andere karakter verschijnen. Ideaal!

Het is aan te raden om overigens veel te wisselen van personages in de game. Laten we daarom meteen een gratis tip weggeven: ga niet steeds met één karakter vechten, want dan krijg je het erg moeilijk. Hoewel het een typische kindergame is, is het zeker geen appeltje-eitje-verhaal. Skylanders bevat 22 hoofdstukken waarbij je in ieder hoofdstuk aan het platformen en vechten bent.

Continu baan je je een weg door levels, vecht je tegen groepjes vijanden, spring je verder, los je kleine puzzeltjes op om ondertussen loot te verzamelen. Het heeft wat weg van de Ratchet and Clank games bijvoorbeeld. Steeds na een aantal hoofdstukken gespeeld te hebben, moet je vechten tegen Kaos, de grote slechterik. Hij is een stuk krachtiger dan de reguliere vijanden die je tussendoor steeds tegenkomt. Dit omdat hij niet zomaar een bepaalde bron gratis weggeeft en je eerst tegen meerdere vijanden laat vechten. Je snapt het al: je bent geen gladiator in een arena. Als kneuzig draakje of iemand anders, leg je sowieso het loodje tegen al die vijanden die Kaos elke keer op je afstuurt.
Steeds per hoofdstuk opnieuw beginnen
Gelukkig is er een pluspunt. Je staat er niet alleen voor. Zodra een karakter dood is gegaan, moet deze ‘rusten’, wat inhoudt dat je die in een volgend hoofdstuk weer mag gebruiken. Je mag dan wel een ander karakter op de portaal zetten en met deze verder gaan. Wederom slim gedaan. Dit houdt dus in dat je je kansen vergroot als je meerdere karakters in huis hebt! Als de drie geleverde karakters dood zijn, mag je opnieuw beginnen. Waarbij het slechte nieuws is dat als je even er flauw van bent voor dat moment, je de eerst komende keer dat je je console opstart, het hele hoofdstuk weer opnieuw moet doen en dus niet meteen bij Kaos kan beginnen. Checkpoints zijn er alleen als je speelt op een daadwerkelijk moment, maar het geldt niet als de console uitgedaan wordt. Erg nadelig! Al zijn de hoofdstukken niet lang.
Upgraden maar
Maar goed, heb je bijvoorbeeld vijf karakters, dan maak je al meer kans dan iemand die er geen poppetjes bij heeft gekocht. Wel moeten we er bij zeggen dat het absoluut mogelijk is om de game uit te spelen met drie karakters, maar het is dan de taak om dit juist aan te pakken.

Zoals eerder gezegd: de game is een RPG. Verzamel dus veel loot, doe opdrachten tussendoor en verdien meer loot. Daardoor kun je jezelf na elk hoofdstuk upgraden. Met de upgrades worden de wapens van personages krachtiger, krijgen ze nieuwe wapens of mogelijkheden erbij, gaat hun bereik van wapens verder enzovoorts. De upgrades zijn stuk voor stuk tof én zinvol.

Denk vooral niet dat het een simpele kindergame is. Ja, het is toegankelijk met teksten in het Nederlands, indien gewenst, en continu uitleg tussendoor (te veel herhaling voor een volwassen gamer!). Nee, de game even snel doorlopen met slechts één karakter zonder te upgraden is er niet bij. De game gaat diep en is goed uitgewerkt. Je merkt het zodra je personages sterker worden. Je merkt ook dat als je slechts één van hen upgradet, en de andere twee of meer verwaarloost, deze op het einde van de game geen toevoegde waarde hebben. Je moet ze allemaal genoeg aandacht schenken. Lekker de portaal naast je zetten op de bank, en flink wisselen van personages tijdens het spel. Zo doe je dat.

Flink wat speelplezier
Als je dat doet, waan je je iets meer dan tien uur in allerlei omgevingen die elke keer weer veranderen. De game ziet er ontzettend goed uit met mooie kleuren en goede details. Petje af ook voor de puzzels die moeilijker worden en nieuwe vijanden die steeds weer opduiken. Hoe verder je komt, hoe meer vreemdere wezens je tegen zult komen. Het wordt dan ook nooit saai. Bovendien, juist omdat het cross platform is, is het extra leuk om het avontuur samen met iemand anders te beleven. De hele game kent namelijk co-op ondersteuning. Start bijvoorbeeld op je PS3, en ga verder op de Wii van een ander. Het kan. Jammer is alleen dat er geen online co-op ondersteuning is. Het had de game zeker niet misstaan. Tot slot heeft de game ook nog wat minigames: lang niet zo leuk als het hoofdavontuur. Maar het is een extraatje.
Dé RPG voor kids
Je kunt er dan ook niet omheen dat Skylander: Spyro’s Adventure een dijk van een game is geworden. Een game die je in het juiste perspectief moet zien. Dit is geen game bedoeld voor hardcore gamers. Het is een game voor kinderen. Een game die tot in de puntjes is uitgewerkt en gewoon dé RPG voor kinderen is. De poppetjes zijn om te knuffelen, zo lief en schattig, en de game zelf heeft ook een erg toffe gameplay. Jammer dat de karakters los erg prijzig zijn en dat je niet per checkpoint kunt laden, maar per hoofdstuk. Dat vergeven we. Skylanders: Spyro's Adventure doet leuke dingen met een compleet nieuw element van een portaal. Het is het perfecte cadeau voor kinderen. Ze zijn er uren zoet mee en zullen erg lachen om de humor in de game. Kijk maar uit dat je als volwassene niet stiekem zelf aan de slag wilt met de game. Want eigenlijk is dat best wel leuk..O shit, betrapt. Wij vonden het ook leuk.