Darksiders II Preview

Preview
woensdag, 26 oktober 2011 om 14:00
xgn google image
Darksiders geeft dit keer wel gehoor aan zijn naam. We gaan in deel twee namelijk de donkere, duistere onderwereld in. Een groot verschil met deel één, waar het juist best kleurrijk was. De vraag is dan ook of we wel toe zijn aan zo’n grimmige sfeer, na een indrukwekkend eerste deel.
Ontwikkelaar Vigil Games heeft met enig succes Darksiders afgeleverd. Een bijzondere game was het, die dankzij zijn unieke stijl en humor de gamer wist te raken. Helaas werd het spel geen groot commercieel succes, maar met deel twee moet dat wel goed komen. Een geheel nieuw avontuur en het vasthouden aan de gameplay moet voor de ontwikkelaar genoeg zijn om meerdere spelers te trekken.
Een nieuw avontuur
Het duurt nog wel even tot Darksiders II uitkomt. Dat is dan ook de reden waarom er niet al te veel bekend is over de gameplay-elementen uit deel twee. Gelukkig is er veel meer bekend over het avontuur dat je in Darksiders II zult beleven. Je kruipt in de huid van Death, één van de vier ruiters uit het spel, die zijn broer War wil redden. Mensen die bekend zijn met het spel, weten dat War de hoofdpersoon uit deel één is. War is door de Charred Council naar de Aarde gestuurd, wegens een ‘misdaad’ die hij heeft begaan, die voor ons tot nu toe onbekend is.
Het mooie en leuke aan Darksiders II is dat het spel tegelijkertijd afspeelt met de gebeurtenissen uit deel één. Terwijl War probeert te overleven op Aarde, gaat Death naar de Nether Realms om het ongelijk van de Charred Council te bewijzen. Death is namelijk van mening dat er een complot gaande is. Daarom gaat hij naar de plek tussen hemel en hel, om bewijs voor zijn broers onschuld te vinden.
Hele toffe actie
In de presentatie werd getoond hoe Death zich onderscheidt van War. Ja, het is een ruiter, maar dat betekent niet dat hij hetzelfde is als War. War is namelijk een echte krijger, terwijl Death meer iemand is van de snelle actie. Een echte schurk. Slim, handig, noem maar op. Dat zag je ook in de beelden die getoond werden. Razendsnelle hack-’n-slash actie, met een grote variatie aan aanvalstechnieken. Dat stemt een liefhebber van het genre zeker tevreden.
Dit allemaal in een fantastische en fantasievolle wereld. Het is een feit dat Darksiders II twee keer zo groot als deel één zal worden. Je komt in een grote stad terecht die verbonden staat met allerlei verschillende dungeons, waar je vaak je zwaard moet gebruiken aangezien er behoorlijk vaak gevochten. Voor die gevechten word je beloond in de vorm van loot. Dat kan van alles zijn, van gezondheidsflesjes tot armor. In Darksiders II krijgt Death de mogelijkheid om twaalf verschillende armor te dragen, die elk zijn eigen voordelen heeft. De één verbetert Death Wrath Powers (bovennatuurlijke krachten van Death), de ander geeft Death juist meer kracht.
Van alles te doen
Death krijgt ook van alles te doen. In de presentatie, waar Death zich ineens in een arena bevond, werd bijvoorbeeld getoond hoe onze held het moest opnemen tegen de kampioen van die arena, genaamd Lord of Bones. Een echt baasgevecht dus. Het was mooi om te zien dat het gevecht heel erg spectaculair was. Timing, controle, tactiek, dat hoort er allemaal bij. Verwacht echter niet dat je bij elk gevecht zo moet nadenken – bij gevechten tegen minder goede vijanden moet je gewoon lekker op de knoppen gaan drukken.
Maar dat is dus niet het enige wat Death hoeft te doen. Zoals eerder werd gezegd moet Death niet alleen maar vechten. Zo zijn er ook enkele puzzels, maar ook veel platform-elementen aanwezig. Helaas zijn daar nog geen voorbeelden van getoond, maar dat Vigil Games überhaupt al de puzzels en platform-elementen opnoemde, zegt genoeg over de variatie in de gameplay.
Grimmig
Het enige waarover nog getwijfeld kan worden is de stijl van Darksiders II. In tegenstelling tot deel één is het spel namelijk bijzonder duister en grimmig. Geen wonder, aangezien het spel je naar de onderwereld brengt. Ja, dat is dus best logisch. Maar wat wil Vigil Games ermee doen, aangezien Darksiders II onderdeel is uit een franchise? Goed, om eerlijk te zijn: het ziet er wel lekker uit. Lekker fantasievol, bizarre dingen komen erin voor – typisch de onderwereld. Maar dan nog: de unieke stijl uit deel één is wel enigszins verdwenen.
Om naar uit te kijken
Gelukkig gaat het altijd om het innerlijk. Dat zie je ook bij vrouwen. Het gaat altijd om het innerlijk, het karakter. Dat geldt ook bij Darksiders II, die op zich ook wel een goed uiterlijk heeft. Laten we dat niet vergeten. Het spel blinkt echter vooral uit met zijn gameplay, die ondanks het enigszins simpele concept bijzonder variabel is. Dat is goed nieuws, want Darksiders II wordt dankzij dat feitje een hele fijne game.

Populair Nieuws