Assassin's Creed Syndicate Jack the Ripper DLC review - Een daadwerkelijke assassin

vrijdag, 18 december 2015 om 11:56
Jaarlijks worden wij getrakteerd op een nieuwe Assassin's Creed en ook jaarlijks wordt deze game voorzien van veel DLC. Deze keer is Assassin's Creed Syndicate aan de beurt. Lees hier onze Jack the Ripper DLC review.
Een Assassin's Creed zou geen Assassin's Creed zijn als er geen historische figuren in het verhaal verwikkeld zaten. Jack the Ripper mag dan wel geen historisch figuur zijn in de positieve zin, een impact heeft hij zeker gemaakt. Jack the Ripper staat bekend als één van de grootste seriemoordenaren van de gehele wereldgeschiedenis en tot op heden is er enorm veel mysterie rond deze man. Een prima aanknopingspunt voor Ubisoft om Assassin's Creed Syndicate aan dit spannende personage te koppelen.

20 jaar later...

Jack the Ripper deed zijn intrede in de historie ergens in 1888, toen hij verschillende vrouwen van het leven beroofde in het stadsdeel Whitechapel, Londen. Zijn 'werk' is niet befaamd door de hoeveelheid moorden, maar de manier waarop de vrouwen vermoord werden. Tot op heden is de identiteit van Jack the Ripper nooit achterhaald, wat sommigen doet twijfelen of de legende ooit wel heeft bestaan.
Dat is dan ook waar Assassin's Creed Syndicate het verhaal oppakt. Ongeveer 20 jaar na de gebeurtenissen van het verhaal van Assassin's Creed Syndicate stuurt Jacob een bericht naar de in India verkerende Evie dat het flink misgaat in Londen. Evie haast zich terug en ondervindt dat Jacob vermist is. Het verhaal begint.
Onder andere met een iets verouderde Evie Frye, die ons deed denken aan de iets verouderde versie van Ezio uit Assassin's Creed Revelations, gaat het verhaal van Assassin's Creed verder. Het Victoriaanse Londen is wederom het strijdtoneel voor een nieuw, klein, hoofdstuk in de Assassin's Creed saga.
Asssassin's Creed Jack the Ripper review

Wat is er nieuw?

Maar wat is er dan vernieuwd, afgezien van een aantal nieuwe missies? Deze keer krijgen we geen supervette wapens of grenade launchers van Ubisoft, maar moeten we het doen met een speciale vaardigheid. Evie is naar India gegaan en heeft daar een skill geleerd die mensen om haar heen in paniek brengen. Deze skill is handig om grote groepen vijanden in één keer uit te schakelen, om mensen weg te laten rennen of te intimideren, zowel voor goede als kwade doeleinden.
Want, zoals voorspeld, ook Jack the Ripper zelf beschikt over deze unieke skill. Hij zal deze dan ook gebruiken om flinke chaos aan te richten en zelfs te moorden. Alhoewel deze vaardigheid behoorlijk effectief en goed uitgewerkt is, hoopten wij toch op iets meer vernieuwing. Dit doet echter niets af van het feit dat de nieuwe vaardigheid een toffe en bruikbare toevoeging is.

De intrede van een nieuwe, echte, Assassin

Maar wees niet getreurd, want Ubisoft heeft nog meer voor ons in petto. In Assassin's Creed Syndicate speelde je met tweeling Jacob en Evie Frye. Maar antagonist Jack the Ripper is een daadwerkelijke moordenaar en heeft, zonder al te veel te spoilen, ook een connectie met de assassin-order. Je raadt het ondertussen al: Jack the Ripper is speelbaar.
Het perspectief van Jack the Ripper en de mogelijkheid tot het spelen met hem is op zijn minst interessant te noemen. Met visuele effecten kun je nu eens in keer de andere kant van het verhaal bekijken. Niet vanuit een Assassin, of een Templar, maar vanuit een regelrechte idioot met een mes die onschuldige mensen in een asylum neersteekt. In deze DLC zul je dus veelvuldig wisselen van personage tussen de moordende Jack the Ripper en de mysterie ontrafelende Evie.
Deze toevoeging is dan ook zeker heel tof te noemen, soms zelfs op een misselijkmakend niveau. Je krijgt meer inzicht in het mysterieuze verhaal en de niet altijd even heldere denkwijze van Jack the Ripper. Hoewel er niet veel bekend is over het personage en er dus veel zelf verzonnen moest worden door Ubisoft, voelt het allemaal echt en logisch aan.

Het oplossen van moorden

Maar hoe gaat Evie dan deze aparte denkwijze van Jack the Ripper te slim afzijn. Mensen die de Dreadful Crimes DLC gespeeld hebben, die beschikbaar was bij het pre-orderen van Assassin's Creed Syndicate, weten hoe het oplossen van moordzaken in zijn werk gaat. Daarnaast was dit ook al mogelijk als zijmissie in Assassin's Creed Unity. Je bezoekt een crime scene en zoekt naar aanwijzingen die leiden tot een oplossing.
Jack the Ripper is echter van een heel ander niveau dan de boze fabrieksmedewerker of losgeslagen kapper uit Dreadful Crimes. Het is dan ook niet zozeer de vraag wie de moorden heeft gepleegd maar hoe, en welke verborgen aanwijzingen Jack the Ripper achtergelaten heeft. Ubisoft maakt hierbij duidelijk een onderscheid en dat is heel slim aangepakt.
Wat ook noemenswaardig is, zijn alle nieuwe zijmissies. Deze zijn allemaal vrijwel identiek als die van Assassin's Creed Syndicate maar hebben allemaal betrekking op Jack the Ripper. Zo heb je weer bounty hunts en liberation missies. Deze zijn dan bijvoorbeeld gefocust op het bevrijden van prostituees.

Grootte en kosten

De DLC is best groot en kostte ongeveer 17gb om te installeren (PS4). Toch ben je er na een aantal uur weer klaar mee en is de extra content alweer afgelopen. Dan rest de vraag of het de moeite waard is om deze expansie te kopen voor een slordige 15 euro. Ook al is Jack the Ripper DLC gratis als je in het bezit bent van een season pass, 15 euro los betalen voor alleen deze DLC is wellicht wat te veel van het goede, maar de moeite waard om te spelen is het zeker.
De echte fans zullen een season pass hebben en deze DLC gratis op kunnen pikken, en degene die geen season pass hebben zullen zich af moeten vragen of ze 15 euro willen betalen voor de DLC, deze DLC niet willen hebben of misschien toch maar gelijk de season pass te kopen met het oog op nog komende extra content.

Downloaden of toch niet?

Assassin's Creed Syndicate was goed en de Jack the Ripper DLC is niet anders. Het bewaart wat er goed was aan de hoofdgame, met als voornaamste element de brute combat, en voegt daar een nieuwe dimensie aan toe door middel van een tof nieuw perspectief. Jack the Ripper is een ware legende en Ubisoft is erin geslaagd om dit personage prima te implementeren in Assassin's Creed Syndicate.
Is het dan alleen maar positief? Helaas niet, een game is dan ook bijna nooit perfect. Wij hadden graag wat meer vernieuwing en wat meer extra's willen zien. Ook vinden wij drie uur extra speeltijd wel wat aan de lage kant, waar je toch hoopt op vele missies. Het achtergrondverhaal van Jack the Ripper biedt dan ook veel meer mogelijkheden dan Ubisoft gebruikt heeft. Ondanks deze gemiste kans is de Jack the Ripper DLC toch een echte must have die garant staat voor een paar uur speelplezier.