XCOM 2 gameplay - 3 punten waarin XCOM beter is geworden

Article
vrijdag, 18 december 2015 om 13:20
xgn google image
XCOM 2 is het vervolg op de succesvolle games XCOM: Enemy Unknown en XCOM: Enemy Within, waarmee Firaxis Games de franchise nieuw leven gaf. Hoe de XCOM 2 gameplay beter is geworden ten opzichte van zijn voorgangers, lees je in deze special.
Als speler heb je misschien de aliens verslagen in XCOM: Enemy Unknown, maar dat heeft geen effect gehad op het verhaal in XCOM 2. Zo kom je terecht in een wereld waar de aliens samen met het bedrijf Advent de wereld hebben overgenomen. De mensheid leeft in verschillende stadscentra met de belofte van welvaart en betere gezondheidsfaciliteiten. Door de overname van de aarde heeft XCOM zich moeten omzetten tot een verzetsorganisatie, die door middel van guerrilla tactieken de aarde probeert terug te veroveren.

XCOM 2 - Strategische verbeteringen

Een belangrijk onderdeel in de eerdere XCOM games was de thuisbasis. Hier kon je urenlang rondlopen om nieuwe technologieën te onderzoeken, betere wapens te ontwikkelen, soldaten te rekruteren en uiteraard strategische keuzes maken voor je aanvalsplan op de aliens. In XCOM 2 is de situatie rond je thuisbasis wat aangepast, want hij is in eerste instantie mobiel geworden en ten tweede is het een alienschip. Hierdoor zijn nog niet alle kamers van het schip geopend, want het is allemaal gebaseerd op buitenaardse technologieën.
Naarmate je XCOM 2 speelt, zullen deze kamers vrijkomen en wij zien benieuwd waar je die kamers voor kan gebruiken. Wij weten wel dat de ontwikkelaar de zogenaamde Proving Ground heeft toegevoegd aan de franchise. Dit is een nieuwe plek in de thuisbasis waar je als speler munitie en granaten kunt ontwikkelen. Een optie die je niet had in eerdere games, maar nu wel goed kan gebruiken.
XCOM 2 gameplay
Firaxis Games maakt niet enkel nieuwe toevoegingen aan XCOM 2, want ze heeft ook geluisterd naar de feedback van gamers. Voor veel mensen was het een doorn in het oog, dat bij de promotie van een Rookie soldaat, de computer een speciale klasse voor jou selecteerde. Hierdoor kreeg je bijvoorbeeld een Medic klasse aangewezen, waar je al vijf soldaten van had, terwijl je eigenlijk een Sniper echt kon gebruiken. Daarom is het fijn dat je in XCOM 2 zelf de klasse kunt kiezen bij de promotie van een Rookie soldaat.
Een andere verbetering op basis van feedback is op het moment dat je de squad voorbereidt voor een missie. Uiteraard wil jij hen de beste wapens, bepantsering en andere voorwerpen geven. Alleen worden deze spullen al gebruikt door een andere soldaat, die momenteel op de ziekenboeg ligt. In de vorige games moest je uit het missiemenu gaan en vervolgens naar de lijst met soldaten, om ieder individueel voorwerp te deselecteren.
Daarom was het fijn om in onze speelsessie te zien, dat er nu een knop is gekomen in het missiemenu, waarmee alle wapens en bepantsering en alle voorwerpen als granaten met één knop gedeselecteerd kunnen worden voor alle soldaten. In principe is het een hele simpele toevoeging, maar wel één van grote toegevoegde waarde.
XCOM 2 gameplay
Eén van de belangrijkste onderdelen in de thuisbasis is de geoscape, waar je als speler alle strategische keuzes maakt en missies selecteert. Vanuit deze plek ga je als speler ook langzaamaan het verzet uitbreiden op de wereld en dat doe je door belangrijke keuzes te maken. In de presentatie gaf de ontwikkelaar aan dat het maken van keuzes een stuk heftiger is geworden, omdat de gevolgen van keuzes belangrijker zijn geworden. Het hulpmiddel intel is voor jou als speler van groot belang in het maken van keuzes, want daar kun je bijvoorbeeld de zwarte markt of informatie mee vrijspelen.
Op de geoscape selecteer je dus missies om uit te voeren, waarmee je de grootste doelstellingen probeert te behalen om verder te komen in het verhaal. Buiten deze grote doelstellingen om, zijn er ook nog kleine doelstellingen, onder de naam Dark Events. De aliens zijn op hun beurt ook bezig om jou tegen te houden en hun eigen spullen een broodnodige upgrade te geven. Het tegenhouden of vertragen van een dergelijke upgrade is dan een beloning voor het uitspelen van een missie.
Hiermee probeert de ontwikkelaar de speler moeilijke keuzes te laten maken, tussen het tegenhouden van de vijand en het verbeteren van de eigen thuisbasis of soldaten. Daarbij werd tijdens de presentatie ook heel duidelijk dat je XCOM 2 op vele manieren kunt verliezen. Dus je moet als speler altijd waakzaam zijn, dat de aliens niet je thuisbasis kunnen vinden.
82934

XCOM 2 - Cosmetische verbeteringen

Een belangrijke factor bij XCOM zijn je soldaten, die daadwerkelijk dood kunnen gaan, en dat heb je liever niet. Uit gesprekken met spelers van XCOM: Enemy Unknown begreep de ontwikkelaar dat gamers een echte connectie kregen met hun eigen soldaten. Om deze reden geeft de ontwikkelaar met XCOM 2 meer mogelijkheden om je soldaten zelf vorm te geven. Er is veel mogelijk, maar verwacht niet dat je jezelf na kunt maken.
De mogelijkheden zijn het grootst in het aanpassen van je bepantsering en wapen met een leuk kleurtje en een speciaal gekozen camouflage. Het uiterlijk van de soldaat kun je aanpassen door het uitkiezen van een hoofd, huidskleur, kapsel, hoedje en brilletje, maar ook het geven van prachtige tatoeages en littekens behoren tot de opties. Gekkere aanpassingen zijn het kiezen van een attitude, zoals intense, by the book, laid back of happy-go-lucky. Of je kunt ook een stem aan het karakter geven in de stijlen van Amerikaans, Brits, Australisch, Duits, Frans, Italiaans en Spaans.
XCOM 2 gameplay
Dit zijn verschillende voorbeelden hoe je een karakter fysiek aanpast of qua gedrag. Andere aanpassingen zijn een stuk simpeler, maar daardoor niet minder interessant. Zo kun je ook simpelweg de naam, bijnaam, nationaliteit en geslacht van een soldaat aanpassen en ook de bijnaam van je wapen. Maar interessanter nog, je kunt ook de biografie van een karakter schrijven.
Nou is dit allemaal leuk en aardig om het voor jezelf te doen, maar delen is nog veel leuker. Daarom kun je alle zelfgemaakte karakters toevoegen aan een zogenaamde character pool, en deze kun je vervolgens delen met andere spelers. Maar dat is niet alles, want Firaxis Games komt de modding community tegemoet, zoals het ook heeft gedaan met Civilization. Een gigantische dataset aan assets wordt vrijgegeven, zodat de modding community helemaal los kan gaan via Steam Workshop.
82935 1

XCOM 2 gameplay - Tactische verbeteringen

Een belangrijk onderdeel binnen XCOM is uiteraard het tactische gedeelte, waarbij je de soldaten aanstuurt in een missie. Ook hier heeft de ontwikkelaar voor nieuwe verbeteringen gezorgd en de eerste is bijpassend aan het verhaal. Als verzetsbeweging opereer je uiteraard in het donker, dus aan de start van een missie krijg je zogenaamde concealment. Dit betekent dat de vijand je niet ziet, waardoor je als speler een hinderlaag kunt opzetten.
De concealment komt te vervallen, als een soldaat binnen een bepaalde radius van de vijand komt of als je zelf een aanval initieert. Daarom is het slim om goed gebruik te maken van de overwatch functie. Met deze functie uit eerdere XCOM games zet je een soldaat in een verdedigingsmode, waarbij hij schiet op vijanden die bewegen in het zicht van de soldaat. De ontwikkelaar gaf aan dat deze functie slimmer is geworden sinds vorige games, want voorheen was het zo dat alle soldaten met overwatch op één vijand gingen schieten, wat vaak resulteerde in een behoorlijke overkill.
XCOM 2 gameplay
De tweede nieuwe toevoeging aan XCOM 2 is hacking. Deze functionaliteit wordt gebruikt voor zaken als het openen van een deur tot aan het deactiveren van een bom. Bij het uitvoeren van een hack kun je tevens kans maken op een extra beloning, zoals een stun waarbij de vijand twee beurten niet kan bewegen.
Alleen schuilt hier wel een gevaar in, want het is ook mogelijk om feedback te krijgen. En feedback is de tegenhanger van een beloning, waarbij je als speler juist te maken krijgt met negatieve invloeden. Het is dus aan jou als speler om het risico te nemen op een beloning of een feedback.
Tijdens de presentatie en onze speelsessie werd ook duidelijk dat de verschillende klasse soldaten een stuk veelzijdiger zijn geworden ten opzichte van eerdere games. In dit geval praten wij over de Grenadier, Sharpshooter, Ranger en Specialist. De veelzijdigheid zit hem in het soort wapen dat een klasse met zich meedraagt, waardoor je nu twee opties hebt om aan te vallen. Zo draag je als Ranger een shotgun of assault rifle met je mee plus een groot zwaard om van dichtbij dood en verderf te zaaien, terwijl een Grenadier de beschikking heeft over een mini-gun en granaatwerper.
XCOM 2 gameplay
Deze veelzijdigheid heb je hard nodig, want de vijanden zijn ook een door een soort evolutie gegaan. Het bedrijf Advent heeft van de standaard mens, een hybride krijger gemaakt die deels alien en deels mens is. Daarnaast moet je ook nog oppassen voor gigantische robotten en een soort slangenmens, die je van veraf kan pakken om je vervolgens van dichtbij op te peuzelen.
Al deze tactische verbeteringen bouwen voort op de al sterke gameplay kern van de voorgaande XCOM games. Onze speelsessie voelde dan ook aan als vanouds met enkele verbeteringen, zoals wij al eerder hebben besproken. Wij zijn dan ook zeer benieuwd naar het eindresultaat van XCOM 2.

Populair Nieuws