Ary and the Secret of Seasons Review – Aan de slag met de seizoenen!

vrijdag, 18 september 2020 om 17:30
ary and the secret of seasons 1f1600109947
Als de seizoenen gecontroleerd zouden kunnen worden zou er al snel misbruik van gemaakt worden. In Ary and the Secret of Seasons is dat precies wat er gebeurt. Gelukkig zijn er in de avonturengame van Belgische bodem bewakers van de seizoenen. Het concept van Ary and the Secret of Seasons is erg origineel en veelbelovend, maar net als het weer schommelt de spelervaring in deze game nogal eens.

Een kleurrijke wereld in chaos

Ary and the Secret of Seasons is een avonturengame van een Exiin en Fishing Cactus, twee indiestudio's van onze zuiderburen, België. De game ligt nu in de winkels voor 39,99 euro op Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. In de game volgen we Ary die een eeuwenoud verhaal over een magiër vertelt. Deze bedreigde de seizoenen en daarmee het hele koninkrijk van Valdi. Gelukkig stond er een held op die de magiër aanpakte en sindsdien is Valdi weer vredig. Tot nu dan, want op het moment dat Ary het verhaal verteld heeft, begint de ellende opnieuw in het koninkrijk waar de kleine meid woont.
Er vallen enorme rode kristallen uit de lucht die de seizoenen door de war schoppen. Waar het eerst hartje zomer was, is het ineens winter en waar het herfst was, is het ineens lente. Daarbij is haar broertje Flynn verdwenen. Ary weet precies wat ze moet doen en trekt erop uit om in met de Guardians of the Seasons te gaan praten. Daar blijkt dat ze de nieuwe beschermer van de winter is en de aangewezen persoon om de orde in Valdi te herstellen. Maar dat is nog niet zo makkelijk als dat het lijkt.
ary and the secret of seasons 2f1600110003

Plaatselijk heel zomers met hier en daar een plukje winter

De wereld is namelijk vergeven van boosaardige hyena’s en andere dieren die het op jou voorzien hebben. Deze kun je vaak makkelijk uitschakelen met het zwaard van je broer, maar zo nu en dan moet je ook je kracht inzetten om de seizoenen te veranderen in een gevecht. Sommige vijanden dragen bijvoorbeeld ijsschilden die je weg kunt halen met het zomerseizoen om daarna het gevecht in je voordeel om te draaien. Het vechten is hierdoor leuk en gevarieerd, al zijn er maar een paar verschillende vijanden. Verder is het vechten in Ary and the Secret of Seasons slechts een kleine percentage van de game. Een veel groter deel ben je bezig met ontdekken en puzzels oplossen.
Met de kracht van de vier seizoenen, waarvan winter het voornaamst is, wandel je minstens 8 uur door een uitnodigende en kleurrijke open wereld die nog het meeste doet denken aan de wereld uit Kameo of Super Lucky's Tale. De wereld in de game is daarbij verdeeld is in verschillende regio's. In elk deel is een ander seizoen actief, waar het niet actief zou moeten zijn. Zo kom je in een zomers dorp waar nu een pak sneeuw ligt. De mensen staan overal en nergens in hun zwembroek te verkleumen van de kou, hopend op een oplossing.
Die oplossing draag jij bij je, want jij kunt tenslotte op kleine schaal de seizoenen beïnvloeden. Deze kleine missies vormen het begin van de game, maar na een paar uur spelen, ontdekken hoe de wereld in elkaar steekt en hier en daar een zijmissie voltooid te hebben is het tijd voor de hoofdact: het herstellen van de seizoenen.
ary and the secret of seasons 3f1600110026

Puzzelen met het weer

Gaandeweg het verhaal vordert ontdek je namelijk de vier tempels van de seizoenen, wat in wezen enorme puzzels zijn die je moet zien op te lossen. In elke tempel moet je al platformend, klimmend, zwemmend en springend verder zien te komen. Door de kracht van de seizoenen gebruiken creëer je platformen en overwin je allerlei andere obstakels om uiteindelijk het balans in dat gebied te kunnen herstellen. Onderweg kom je hier en daar een vijand tegen in de tempels, maar aan het einde wacht je meestal een baasgevecht.
Het vechten an sich is geen enkel moment echt uitdagend, waardoor de game toegankelijk wordt voor zelfs de kleinste gamers op dat gebied. Jammer genoeg is juist het puzzelen, waar de game om draait, absoluut niet geschikt voor jonge gamers. Het werken met de elementen is soms redelijk uitdagend, niet omdat de puzzels lastig zijn, maar omdat de gameplay niet goed uitgewerkt is.
Zo werkt de camera niet altijd even lekker mee en datzelfde geldt voor het besturen van Ary en het gebruiken van de verschillende seizoenen tegelijkertijd. Soms doet Ary simpelweg niet wat je wil of is door een grafische hapering het niet te zien of je wel een seizoen ingezet hebt of niet. Hierdoor moet je soms onnodig vaak stukken opnieuw doen wat op den duur wat roet in de spelervaring gooit.
ary and the secret of seasons 4f1600110049

Ary and the Secret of Seasons review – Voelt simpelweg niet af aan

Hoewel de soms haperende besturing en de andere kleine irritaties die Ary and the Secret of Seasons kent als een regenbui voorbij komen, is dat niet het ergste mankement van de game. Zo crasht de game nogal eens, waardoor je gedwongen wordt bij je laatste savepunt opnieuw te beginnen. Maar waar regen is, is later altijd zonneschijn.
Dit uit zich in Ary in de interessante gameplay, leuke queestes en de leuk vormgegeven open wereld. De originele invalshoek, waarbij je met de elementen aan het puzzelen slaat, is alleen niet solide genoeg voor een ijzersterke spelervaring. Wat er overblijft van het toffe concept kan niet meer dan een middelmatige game genoemd worden die aanvoelt alsof hij een paar maanden te vroeg uit is gekomen.