ArmA III Review

zaterdag, 21 september 2013 om 14:00
Alweer ruim vier jaar geleden kwam ArmA II uit voor de PC. Deze game is waarschijnlijk alleen meer bekend geworden door de DayZ Mod die er bij werd gemaakt. Ondanks dat brengt ontwikkelaar Bohemia Interactive ons een nieuwe deel in de serie. Weet ArmA III alle schijnwerpers weer op zichzelf te richten?
ArmA III was al een behoorlijke tijd speelbaar via een betaalde bèta op Steam, maar sinds kort is het spel officieel uitgekomen. Helaas konden wij nog niet aan de slag met de verhaalmodus want deze heeft vertraging opgelopen. Gelukkig zijn er genoeg andere dingen te doen in het spel en in deze recensie richten wij ons dan ook op het multiplayer gedeelte.
Kijk je ogen uit
Letterlijk. Want als Bohemia Interactive ergens veel tijd in heeft gestoken, dan is het wel de omgeving. Joeri liet in zijn impressie al weten dat de graphics indrukwekkend waren en wij kunnen dat alleen maar beamen. Je hebt wel een behoorlijk goede PC nodig om ArmA III op 'Ultra'-instellingen te laten draaien, maar zelfs wanneer alles op 'Low' staat ziet het er nog steeds goed uit. De game moet een realistische shooter zijn en met zulke details lukt dat zeker. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de grond rondom een tank als je ermee schiet. Er komt gelijk stof opwaaien door de kracht van het schot.
Het geluid en level van detail zijn daarnaast ook uitstekend. De voertuigen klinken lekker, helikopters zijn zeer realistisch en het schieten met wapens komt ook overtuigend over. Je rijdt bijvoorbeeld heerlijk rond op een quad. Genietend van de omgeving let je totaal niet op en ineens heb je geen benzine meer. Je zult verder moeten lopen, maar dat is in deze omgeving helemaal niet erg. Houd er wel rekening mee dat het reizen behoorlijk veel tijd in beslag neemt. Waar het eiland Stratis 20 vierkante kilometer groot is, is het eiland Altis 270 vierkante kilometer. Met een volledig bepakte soldaat duurt het behoorlijk lang voor je ergens bent.
Neem de tijd
Het reizen over die enorme eilanden laat al zien dat dit geen game is die je even speelt. In de multiplayer speel je dus op Altis of Stratis, maar naast de standaard aangeboden missies maken de meeste spelers zelf missies. Dit kan met de level editor waar we straks meer over zullen vertellen. Wanneer je dan bijvoorbeeld met 60 man lekker aan het spelen bent, heb je tijd nodig om in te komen. Bijna elke knop op je toetsenbord wordt wel ergens voor gebruikt. Schaam je dan ook zeker niet om regelmatig in de opties naar 'Controls' te kijken. Heb je alles eindelijk door dan is ArmA III heerlijk om te spelen.
Alleen lijkt te realistisch soms niet goed te zijn. Doordat je niet kunt springen, kun je nergens op klimmen. Je kunt alleen met een knop over dingen heen stappen. Let hierbij goed op het woordje 'over'. Wij probeerden op een plateau te stappen en voor we het wisten zaten we helemaal vast. Je karakter stapt er namelijk niet op, maar over en uiteindelijk dus in het plateau. Langzamerhand lijkt het goede begin steeds meer bergafwaarts te gaan.
Geef hem eens een lekkere knuffel!
Een nadeel uit zowel ArmA II als de alpha-versie van ArmA III, was de kunstmatige intelligentie (AI). Jammer genoeg is de AI nog steeds erg wisselvallig. Het ene moment ben je al dood voordat je überhaupt iemand ziet, maar meestal is dit niet het geval. Zelfs toen we de vijand op de moeilijkste graad zetten, leek het helemaal nergens op. We konden letterlijk op tegenstanders aflopen en ze een knuffel geven zonder dat er iets gebeurde. Hoe mooi de game ook mag zijn, en hoe vet het ook klinkt, met zulke belabberde gameplay wordt het lastig ArmA III als een realistische shooter te zien.
Naast de AI kent je eigen karakter ook wat irritaties die misschien van een wat meer persoonlijke aard zijn. Je kunt bijvoorbeeld vrijwel oneindig rennen, wat heerlijk is in zo'n groot gebied, maar na 20 meter begint je karakter enorm te hijgen. En dit blijft hij ook doen. Daar zit je dan in je bureaustoel met een hijgende man uit je speakers. Totdat je minstens een minuut lang stilstaat, dan pas stopt je personage. Het zwemmen in ArmA III is daarnaast ook erg apart. Je karakter loopt eerst door totdat hij helemaal kopje onder is, om vervolgens toch maar het wapen over zijn schouder te hangen en te gaan zwemmen. Kijk niet vreemd op als je meer van deze gekke situaties tegenkomt.
Welkom in de wereld van bugs
Je dacht dat we alle imperfecties langs waren gelopen? Nee, zeker niet. Je hoeft ArmA III maar enkele uren te spelen om een scala aan bugs tegen te komen. We zaten bijvoorbeeld een keer vast in een rots toen we uit het water klommen. Oké, kan gebeuren. Laten we gewoon zelfmoord plegen, weer tot leven komen en verder gaan. We kwamen echter gewoon weer tot leven in de rots. Het gevolg? We moesten de gehele missie opnieuw beginnen.
En de bugs blijven komen. We hebben personages gezien die tot hun knieën in de grond stonden en auto's die sneller gingen dan straaljagers. Noem het maar op. Ondanks die enorme wereld is het er, na een korte tijd, ook nog eens behoorlijk saai. Je ziet alleen maar heuvels met bosjes en bomen. Mocht je dan een keer een huis zien, of een dorp of stad, dan staat alles leeg. Je kunt elk huis betreden om vervolgens helemaal niks te zien.
Zelf aan de slag
Om ArmA III toch nog een positief tintje te geven na alle bugs, kijken we even naar de level editor. Hierin kun je op Altis of Stratis alles maken zoals jij het wil. Maak het zo realistisch mogelijk of heb de grootste lol met je vrienden. Je kunt voertuigen plaatsen, eenheden en zelfs het weer ligt in jouw handen. Zo vonden wij het bijvoorbeeld erg grappig om 200 vijanden bij elkaar te zetten en er met een vrachtwagen doorheen te rijden. Totdat die het begaf natuurlijk. Vergeet tijdens het gebruikmaken van de editor niet regelmatig op te slaan zodat je niks kwijtraakt.
Als jouw level dan helemaal af is, kun je hem ook gebruiken in een online server. Maak er een role-playing game van voor 80 mensen of een kleinere co-op game voor je vrienden. Alles kan. In de multiplayer zijn de meeste servers dan ook zelf gemaakt en dat garandeert nog meer bugs. Deze kleine imperfecties liggen alleen niet geheel bij ontwikkelaar Bohemia Interactive.
Zijn we al uit de alpha?
Na uitgebreid ArmA III te hebben gespeeld, vragen wij ons sterk af of dit werkelijk het eindresultaat is. Het lijkt erop of we nog steeds in de alpha-versie spelen die Joeri al begin dit jaar uitprobeerde. Het uiterlijk van de game en de level editor zijn maar kleine pluspuntjes in vergelijking met de wereld van bugs en niet goed werkende gameplay. Bohemia Interactive zal nog een hoop patches moeten uitbrengen voordat dit werkelijk een realistische shooter wordt. Tot die tijd kun je wel heerlijk lol hebben met je vrienden of natuurlijk een andere shooter gaan spelen, die naar alle waarschijnlijkheid stukken realistischer is dan ArmA III.
Cijfer: 4