Arizona Sunshine 2 Review - Fred Again

donderdag, 21 december 2023 om 11:30
scmt2s1f1702550020
Arizona Sunshine maakte eind 2016 furore op de toen aanwezige VR sets, waaronder de PS VR. Inmiddels zijn we een generatie verder (in het geval van de Quest zelfs twee generaties), dus hoog tijd voor een vervolg op deze zonnige zombie-shooter. Arizona Sunshine 2 belooft meer en beter te zijn, bovendien ben je niet meer alleen, je hebt een nuttig huisdier! Kan Arizona Sunshine 2 de verwachtingen waar maken? Lees het in onze review.
Arizona Sunshine is een zombie shooter/slasher gesitueerd in een door zombies overspoeld, zonnig Arizona. Onze naamloze held heeft zich na de belevenissen uit het eerste deel teruggetrokken in zijn camper op de rand van een kloof, waar hij al bier drinkend zombies (Freddies, zoals hij ze noemt) het ravijn in ziet storten. Het leven is rustig en kabbelt zo verder.
Dat verandert met een overvliegende helikopter die flink in de problemen is en niet veel verderop neerstort. Onze held bedenkt zich geen moment en schudt zijn kater uit zijn hoofd en gaat op jacht naar de neergestorte helikopter. Misschien ziet hij eindelijk andere overlevenden!
Daarvoor moet hij natuurlijk wel zijn veilige beschutte plekje verlaten en zich tussen de Freddies wagen. Iedereen die ooit een zombie-film gezien of -game gespeeld heeft weet, een zombie is pas dood als je zijn brein vernietigt, Dat betekent dus dat je Freddies in het hoofd moet schieten of met een melee wapen het hoofd van de romp moet scheiden. Het gaat er dus regelmatig flink bloederig aan toe.
arizona sunshine 2 screen 02 en 10nov231f1702550223

Mikken, schieten, herladen

De meeste Freddies strompelen in een nogal gezapig tempo op je af, waardoor je ruim de tijd hebt om je wapen te richten en de trekker over te halen. Het wordt lastiger als je je wapen leeggeschoten hebt, Arizona Sunshine 2 heeft namelijk een van de meest realistische herlaad-sequenties opgenomen, die ook nog eens per wapen verschilt. Voor een standaard pistool is dat het verwijderen van de lege patroon, de nieuwe uit je utility-belt halen, in je pistool proppen en je pistool weer doorladen. Dat klinkt eenvoudig, maar als er meerdere Freddies op je af struinen, kan dat behoorlijk hectisch worden!
Aan variatie in wapens is er geen gebrek, naast diverse pistolen kom je ook diverse shotguns, riot-guns en meer tegen. Ook de meest bevredigende wapen is present, de vlammenwerper! Toch is Arizona Sunshine 2 geen Dead Island, waarin het afslachten van zombies met een grote diversiteit aan geknutselde wapens tot een ware kunst verheven is. Arizona Sunshine 2 moet het meer van de reguliere wapens hebben.
Al deze wapens hebben één nadeel: ze maken geluid. Los je eenmaal een schot, dan trek je de aandacht van alle Freddies in de omgeving. Je kan dus maar beter goed voorbereid zijn voor je de confrontatie aangaat. Gelukkig kan je meerdere pistolen in je utility-belt bewaren en een groot wapen op je rug dragen. Je hoeft dus nooit zonder wapen te zitten.
arizona sunshine 2 screen 03 en 10nov231f1702550273

Buddy, je vriend en compagnon

Daar blijft het niet bij, maar daarvoor moeten we even terug naar het verhaal. Onze held wat onderweg naar de neergestorte helikopter. Zodra hij daar aankomt blijkt de piloot de crash niet overleefd te hebben, maar op zoek te zijn naar Patient Zero, ofwel de allereerste besmette Freddie.
Je ziet je kans en wil op jacht gaan naar die Patient Zero, zodat je hopelijk gered gaat worden. Dat hoef je niet alleen te doen, achter in de heli vind je een hond, die de crash wél overleefd heeft. Deze buddy zal je de rest van de 19 hoofdstukken van het spel begeleiden en bijzonder handig blijken te zijn.
Niet alleen kan je Buddy opdracht geven om Freddies aan te vallen, ook kan hij je helpen om objecten op afgelegen plekken voor je op te halen. Ook heeft Buddy twee extra opbergplekken voor nog twee wapens.
Buddy heeft nog een voordeel: onze hoofdpersoon kletst nogal veel. In de eerste Arizona Sunshine deed hij dat vooral tegen zichzelf en Freddie. Nu is Buddy zijn belangrijkste gesprekspartner en dat komt een stuk natuurlijker over, ondanks dat ook Buddy natuurlijk niet terugpraat. Buddy blijkt een bijzondere en bijzonder nuttige toevoeging aan de game!
arizona sunshine 2 screen 04 en 10nov231f1702550328

Technische beperkingen, flinke, gevarieerde campagne

Het verhaal van Arizona Sunshine 2 spant, afhankelijk van je speelstijl, zo'n 7-10 uur, verdeeld over 19 hoofdstukken. Het verhaal brengt je op diverse locaties, van grote open ruimtes tot binnen in diverse gebouwen waaronder een ziekenhuis en een legerbasis, het riool en zelfs op een rijdende trein. De meeste tijd breng je door met headshots schieten op de diverse Freddies, maar je zal ook regelmatig moeten klimmen.
Meestal weet je wel wat ervan je verwacht wordt, de game biedt geen grote open wereld, maar een voornamelijk lineair pad. Op cruciale momenten geeft de game hints, bijvoorbeeld als je een golf aan Freddies beter kan ontvluchten dan te bevechten. Eén belangrijk mechaniek wordt echter niet uitgelegd: regelmatig kom je koffers tegen waar je explosieven en molotov-cocktails kan maken. Hoe, dat wordt niet verteld. Zodra je eenmaal door hebt dat je de ingrediënten tegen elkaar moet slaan is het een eitje, maar de eerste keer is dat niet echt intuïtief.
Ook je opbergruimte voor melee-wapens en explosieven is erg beperkt, waardoor die wapens eigenlijk nauwelijks praktisch zijn. Je kan twee van dergelijke wapens in je handschoenen opbergen, dus met twee handgranaten zit je al 'vol' en heb je geen ruimte meer voor een bijl ofzo.
Technisch heeft Arizona Sunshine 2 nog wel een stap te verbeteren. Buddy en Freddies steken nogal eens hun armen, benen of hoofd dwars door deuren en muren. Dat oogt slordig, maar mag in de praktijk de pret niet drukken. Ook is de game gebouwd om staand te spelen. Zittend gamen wordt wel ondersteund, maar regelmatig staan koffers of tafels net te hoog, zonder de optie om er dan in of op te kijken.
Naast de campagne moet ook de horde-mode nog genoemd worden. Deze mode, waarin je vanuit een beperkte locatie waves aan Freddies moet zien af te weren, kent momenteel slechts één locatie, maar als het eerste deel enige indicatie is, mogen we hier in de nabije toekomst nieuwe locaties bij verwachten. De horde mode is vooral geschikt als je even geen zin hebt in het verhaal, maar gewoon lekker Freddies wil knallen.

Arizona Sunshine 2 Review - Uitstekend vervolg ondanks technische hickups

De toevoeging van Buddy is een gouden vondst gebleken. Niet alleen geeft het de held van het verhaal iemand om mee te praten of over zijn bol te aaien, hij blijkt in de praktijk ook bijzonder nuttig om stilletjes de Freddies uit te dunnen, voor je het grovere wapentuig ter hand neemt. Dat is handig, omdat juist de stille melee wapens weinig nuttig blijken in de game.
De campagne is met 19 hoofdstukken flink lijvig en nodigt ook uit om nog eens te spelen, maar dan op een hogere moeilijkheidsgraad. Het uitgebreide herlaad-mechanisme lijkt in eerste instantie simpel, totdat je een horde Freddies op je af ziet komen en je in de haast je patroon op de grond laat vallen.
Verwacht geen diepgravend verhaal, maar een gedegen game met prettige gameplay die een aanwinst is voor de VR. Arizona Sunshine is een van de betere, uitgebreidere zombie-shooters die op de VR verschenen is. Dus pak je pistolen en ga op jacht naar Freddies!