Another World - 20th Anniversary Edition Review

zondag, 13 juli 2014 om 9:00
Another World is inmiddels zo oud dat de maker niet eens meer weet hoeveel jaar geleden de game voor het eerst verscheen. Google weet ons te helpen en zo weten we dat Another World inmiddels al 23 jaar oud is. Goed moment dus om een 20th Anniversary Edition uit te brengen… Oké, het spel is een paar jaar te laat, maar toch vieren we deze maand zijn 20ste verjaardag.
Another World - 20th Anniversary Edition is de nieuwste versie van een game die oorspronkelijk gemaakt is voor de Amiga en Atari ST. Om zijn jubileum te vieren is een nieuwe versie uitgebracht voor de PC, Wii U, 3DS, PlayStation 3, PlayStation 4, Vita en Xbox One. Voor nog geen tien euro hebben wij de Wii U versie uit de eShop gehaald om te zien of Another World nog steeds relevant is vandaag de dag.

Per ongeluk in Another World

Het verhaal van Another World is nog steeds hetzelfde als 23 jaar geleden. Lester Knight Chaykin is een jonge wetenschapper die met een deeltjesversneller werkt. Op een stormachtige avond wil Lester nog een test doen, maar dit gaat gruwelijk fout. De bliksem slaat in en er ontstaat een zwart gat in het kantoor van Lester. Hij verdwijnt hier meteen in en komt terecht op een alienwereld.
Hier ben je alles behalve veilig. Meteen vanaf de eerste minuut komen alienwezens achter je aan om je op te peuzelen. Lester is een simpele wetenschapper dus bij één rake klap valt hij al om en zul je opnieuw moeten beginnen bij het laatste checkpoint. Al snel komt Lester een vriendelijke alien tegen die Buddy wordt genoemd. Samen proberen ze van de vijandige aliens te ontsnappen. Iets waar jij de twee mee moet helpen.
Lester komt aan op Another World en gaat de boel verkennen.

Zelf op ontdekkingstocht

Jouw hulp is hard nodig want ontsnappen is niet gemakkelijk. Dit komt met name door het gebrek aan uitleg. Je wordt gedropt in een vreemde wereld en je moet het verder maar uitzoeken. Je kunt de aliens niet verstaan en nergens staat een bordje in het Engels met hoe en wat je nou eigenlijk moet doen. Het is dus de bedoeling dat je zelf op ontdekkingstocht gaat om het avontuur tot een goed einde te brengen.
Je zult vooral in het begin regelmatig met je handen in je haar zitten om erachter te komen wat je moet doen. Op een gegeven moment krijg je echter door wat je allemaal kunt proberen om progressie te maken en ga je wat sneller door alles heen. Dat moeizame begin is niet heel erg. Na twee uur heb je de game namelijk uitgespeeld. Zou je weten wat je moet doen dan zou je ruim binnen een uur al klaar zijn.
Over de besturing wordt ook niets uitgelegd voor je met de game begint. Dit is storend, omdat je zonder voorkennis niet verder kunt komen. Vrij in het begin krijg je een alienpistool in handen. Door de schietknop ingedrukt te houden creëer je een schild en door nog langer de knop in te drukken krijg je een krachtig schot dat muren omver kan blazen. Als je dit echter niet weet, heb je al snel de neiging op te geven.
Lester probeert te ontsnappen van de vijandige aliens.

Een audiovisuele update

Another World - 20th Anniversary Edition verschilt slechts een klein beetje met de originele game. De resolutie is omhooggeschroefd tot maximaal 2560×1600 pixels. De graphics hebben ook een flinke beurt gekregen. De lijnen zijn gepolijst en de achtergronden zijn opnieuw getekend, maar toch blijft het retrostijltje in stand. Ook het geluid heeft een update gekregen, al kun je kiezen om voor de originele klanken te gaan.
De game bevat de optie om te wisselen tussen de nieuwe en originele graphics. Dit kan op iedere moment door op de Y-knop te drukken. Zo kun je mooi het contrast zien tussen games van 23 jaar geleden en nu. Another World bevat geen speciale opties voor de Wii U. Je kunt op je GamePad naar het spel kijken, maar het voegt niets toe. Zelfs het touchpad kan niet gebruikt worden in de menu’s.

Klassieker in een nieuw jasje

Another World is een echte klassieker die we dankzij een audiovisuele update nu ook in een modern jasje mogen aanschouwen. Dat is een erg prettige ervaring al is het ook een verwarrende. Zonder enige uitleg moet je het maar uitzoeken. Als je vroeger nooit Another World gespeeld hebt, zul je al snel de neiging voelen om naar een walkthrough te grijpen. Voor de volhouders is Another World echter een erg leuk avontuur.