Mario vs. Donkey Kong Preview - Een andere focus

Preview
zondag, 13 juli 2014 om 9:30
xgn google image
Als je nog nooit van de Mario vs. Donkey Kong-franchise hebt gehoord, dan zul je best even schrikken als je de nieuwe Mario vs. Donkey Kong voor de Wii U ziet. Gamers die wel bekend zijn met de franchise, moeten juist verder kijken dan het uiterlijk.
In Mario vs. Donkey Kong krijg je diverse levels voorgeschoteld die allemaal op hetzelfde neerkomen. Er is een speelveld met meerdere obstakels, zoals een afgrond of een vijand. Je moet zorgen dat alles in orde is zodat de mini's (mini-varianten van Mario en zijn vrienden) veilig de poort bereiken die op een andere plek in het speelveld zit.

Strategie voor je mini's

De mini's kunnen worden aangetikt waarna ze gaan lopen, zodat je eerst de tijd kunt nemen om je strategie uit te zetten. Je spullen zijn namelijk schaars. Moet je een bruggetje trekken boven een afgrond, dan kan de lengte zo veel zijn dat je drie brugstukjes nodig hebt.
Als je er op dat moment maar twee in je inventory hebt, dan moet je dus ergens anders een bruggetje afbreken, zodat je genoeg stukken hebt om de mini's tenminste het eerste stukje te laten overleven.

De Mario vs. Donkey Kong-franchise

Mario vs. Donkey Kong is een puzzelplatformfranchise die in 2004 begon met Mario vs. Donkey Kong op de Game Boy Advance. Inmiddels zijn zowel de DS als 3DS voorzien van een Mario vs. Donkey Kong en dus is de Wii U nu aan de beurt. Je zou het op zich niet zeggen, maar de game maakt goed gebruik van het grote Wii U-televisiescherm.
Toen we op E3 de GamePad in de hand geduwd kregen, waren we in eerste instantie niet direct van plan om Mario vs. Donkey Kong te spelen. We zijn blij dat we dat toch hebben gedaan, want dit spel heeft een leuke draai gekregen. Waar je op de handheld natuurlijk maar een klein schermpje tot je beschikking hebt, is het op Wii U de televisie die je vriend is.

Gamepad versus TV

In principe speel je het spel op de GamePad en kijk je eigenlijk weinig naar de televisie. Naarmate je verder komt, worden de levels zo groot dat je de televisie nodig hebt om overzicht te houden. Erg gaaf, want je moet dus steeds verder vooruit plannen en dat is precies de essentie van Mario vs. Donkey Kong: plannen en organiseren.
Miiverse sharing
Dat was een leuke verrassing, helemaal omdat je dat in eerste instantie nog niet zo door hebt. Je wordt steeds afhankelijker van het grote televisiescherm en dat is grappig om te zien. Het is ook een opluchting, want verder is het moeilijk om heel veel te veranderen aan deze fijne franchise.
Uit eerdere games is al gebleken dat er meerdere manieren zijn om progressie te boeken, dus er zijn nu niet heel veel nieuwe methodes om je mini’s verder te sturen. Op zich is dat jammer, maar het gebruik van het grote scherm maakt de levels zo groot, dat je brein waarschijnlijk blij is dat de game enigszins makkelijk blijft. Wel vind je tenminste een nieuwe vijand in Mario vs. Donkey Kong die natuurlijk op zijn eigen irritante wijze je mini’s uit de weg probeert te werken.

Wees creatief in Mario vs. Donkey Kong

Waar Nintendo verder hoog op inzet, is de creativiteit van de spelers. Je kunt je eigen levels maken en die delen op Miiverse. Levels maken is typisch iets waar de ene gamer compleet mee wegloopt en de ander niks van moet hebben. Geen probleem, want Nintendo heeft ontzettend veel levels in de game gestopt voor de niet-levelmakers onder ons.
mario
Bovendien kunnen je levels een rating krijgen van andere spelers. Leuk, want dan wordt het niet alleen een uitdaging om een level te maken, maar ook een wedstrijdje om de beste rating te krijgen. We zijn benieuwd of Nintendo er echte wedstrijden aan gaat verbinden. Misschien wedstrijden waarin je sterren voor in de sterrencatalogus kunt winnen?
De levelmaker zelf is heel intuitief en duidelijk. Helemaal als je al wat levels achter de rug hebt in de game, dan weet je zelf heel makkelijk grappige opdrachtjes te maken voor jezelf en andere gamers. Je hoeft maar op een knop te drukken en je test je level gemakkelijk uit. Het enige waar je wel tegen moet kunnen, is die schattige opwind-Mario die dan keihard sterft, want fouten maken zal sowieso gebeuren.

Lekker rondmarcheren

Het is fijn om na March of the Minis, Minis March Again, Mini-Land Mayhem en Minis on the Move weer een echte klassieker te krijgen in de Mario vs Donkey Kong-franchise. We weten nog niets van het verhaal, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met Donkey Kong, Mario en Pauline zoals dat hoort in deze reeks. In ieder geval zijn de rondmarcheerpoppetjes Princess Peach, Luigi, Mario, Toad en meer.
Mario Donkey
Op de E3 hadden we enorm last van afkickverschijnselen toen we weg moesten bij Nintendo. Mario vs Donkey Kong is qua gameplay en uiterlijk helemaal niet heel anders dan eerder, maar het gebruik van het televisiescherm is heel interessant. En de levelmaker lijkt ook piekfijn in orde. Het enige grote nadeel dat wij op dit moment kunnen verzinnen voor Mario vs Donkey Kong, is het feit dat er nog geen releasedatum is.

Populair Nieuws