Another Code: Recollection Review - Goede herinneringen?

donderdag, 18 januari 2024 om 12:00
another code recollection 1f1705473454
Soms hoeft er aan een remake niet zoveel te gebeuren: moderne graphics en verbeterde muziek en je bent al bijna klaar. Maar een nieuwe versie van Another Code: Two Memories en Another Code R: A Journey Into Lost Memories is een wat complexere taak. Of die tot een goed einde is gebracht, lees je in onze review van Another Code: Recollection!
Als je bijna 11 jaar opgroeit als wees, maar er dan plotseling een brief krijgt van je vader die ten eerste nog leeft en ten tweede je graag weer wil zien, dan is er vast een hoop uit te leggen. Precies dat overkomt Ashley Mizuki Robins, de hoofdpersoon van Another Code: Recollection. Ze reist af naar Blood Edward Island, waar haar vader het afgelopen decennium blijkbaar heeft doorgebracht, maar begrijpelijkerwijs is het met gemengde gevoelens over wat haar daar te wachten staat.
Wat er op het eiland gebeurt is totaal niet wat Ashley ervan had verwacht en ook niet wat wij hadden verwacht bij de woorden “remake van Another Code”. De hoofdpunten van het verhaal en de thema’s die erin worden aangehaald zijn hetzelfde. Samen met de geest van de overleden D in het eerste deel van de game (Two Memories) en Matthew Crusoe in het tweede deel (Journey Into Lost Memories), ontdekt Ashley het belang van je herinneringen voor je eigen identiteit. Het verwerken van trauma is een belangrijk punt en natuurlijk gaat Ashley op zoek naar de waarheid achter de lange afwezigheid van haar ouders uit haar leven.
another code recollection 3f1705473710

Uitgebreid en aangepast

Maar na het opstarten van Another Code: Recollection waren we er binnen een paar minuten achter dat er bijna geen woord van het verhaal precies hetzelfde is als in het origineel. De DS-game is als het ware als ruwe uitlijn behandeld voor deze versies. De basis is zeker vertrouwd, maar er zijn nieuwe details toegevoegd, er is geschoven met de volgorde waarin je bepaalde dingen tegenkomt en bijna alle dialoog is herschreven. De eerste game is wat dat betreft sterker onder handen genomen, maar ook het tweede deel heeft veel herschreven dialoog.
Op papier klinkt het riskant, maar in de praktijk is vrijwel elke verandering een verbetering ten opzichte van het origineel. Gesprekken verlopen logischer en grote onthullingen komen op plekken in het verhaal waarop ze de spanning ook echt kunnen opvoeren. Er zijn misschien wat veranderingen waar spelers van de originele games hun twijfels bij kunnen hebben, maar dat zal vooral een kwestie van smaak zijn. Voor elke keuze die is gemaakt zijn echte pluspunten te beargumenteren.
another code recollection 2f1705473615

Is het wel een remake?

Wie wel eens een Nintendo DS-game heeft gespeeld zal weten dat als je een game naar een ander systeem zou willen brengen, je vaak alleen maar een oplossing hoeft te vinden voor wat er op het tweede scherm stond. Another Code is wat dat betreft anders: de puzzels in dit point-and-click-achtige avontuur gebruikten elke feature van de DS minstens één keer. Zelfs het scharnier, dat je bij de meeste games alleen beweegt wanneer je de DS aan- en uitzet, was een essentieel onderdeel van meerdere puzzels.
Maar de Switch heeft geen tweede scherm, geen scharnier en geen microfoon, dus er moesten puzzels worden aangepast. Daar is Recollection alleen veel verder in gegaan dan je misschien zou verwachten. Praktisch alle puzzels zijn anders, inclusief sommige die wel hadden kunnen werken op de Switch. Soms hadden we zelfs het gevoel een compleet nieuwe game te spelen, in plaats van een remake van een game die we goed kenden.
Dit geldt overigens ook voor de tweede game, Journey Into Lost Memories. Een Wii-game is redelijk goed te vertalen naar een Switch-game zonder teveel aan te passen, zoals we hebben gezien met bijvoorbeeld Skyward Sword HD en Mario 3D All Stars. Er is dan ook iets minder aangepast dan in Two Memories, maar het ontbreekt zeker niet aan tijd en aandacht die erin is gestoken.
another code recollection 4f1705473780

Een zetje in de goede richting

Nieuwe puzzels zijn leuk en aardig, maar de lol is er snel af als je ze niet op kunt lossen. Het kan de beste overkomen en gelukkig zijn er manieren om een hint te krijgen. Soms denkt Ashley bijvoorbeeld hardop na wanneer je stopt met een puzzel, of kun je praten met een ander personage voor een subtiele hint. Als je een wat harder zetje nodig hebt kun je in het opties-menu een hintsysteem aanzetten, dat je zelfs de oplossing van een puzzel kan geven, mits je daarom vraagt.
In hetzelfde menu is er ook een optie om navigatiehulp aan te zetten. Another Code: Recollection is verre van open-world, dus verdwaald raken zal geen punt zijn. Maar als je ergens en deur niet hebt gezien die juist op dat moment belangrijk was, kun je ook dat snel oplossen.
Eigenlijk het enige waarin de game misschien iets duidelijker zou kunnen zijn is wanneer je een locatie later niet meer mag betreden. In de belangrijkste gevallen voel je het aan, of wordt het zelfs gezegd. Maar we hebben op zeker moment ook herhaaldelijk vergeefs geprobeerd om ergens weer binnen te komen voor een kleine collectible en moesten teleurgesteld concluderen dat het niet kon.
another code recollection 5f1705473829

Niet té goed kijken

De originele Another Code-games zijn 19 en 17 jaar oud en als een remake komt met niewe dialoog en nieuwe puzzels, verwacht je vast ook een flinke facelift. Die is er in de vorm van volledige en heel degelijke voice-acting, nieuwe designs voor personages en natuurlijk verbeterde graphics. Met name wanneer je in Two Memories door een landhuis rondloopt kun je je ogen uitkijken.
In Journey Into Lost Memories kan het een beetje twee kanten op. Dat deel van het verhaal speelt zich grotendeels buiten af en dan kun je toch zien dat de Switch een oud stuk hardware is en dat deze game waarschijnlijk niet het allergrootste budget had. Van een afstand ziet alles er nog steeds prachtig, haast schilderactig uit. Maar kom je te dicht bij een struik of boom, dan is de illusie toch een beetje weg en kun je af en toe behoorlijk pixelige beelden zien. Het is een klein puntje en zeker niet zo erg als bijvoorbeeld Pokémon, maar toch is het jammer als je oog erop valt.

Another Code: Recollection Review - Nieuwe herinneringen

Gelukkig doet een kleine grafische imperfectie niet af aan het plezier dat we aan Another Code: Recollection hebben beleefd. Alles wordt uit de kast gehaald om nieuwe spelers een rijkere en meer meeslepende versie van Ashleys verhaal te vertellen. Terugkerende fans profiteren daar enorm van.
Voor wie een oude game al kent is een remake vaak alsof je herinneringen ophaalt. Daar is natuurlijk niet mis mee en het is ook een onderdeel van Another Code: Recollection, maar met de bonus dat je ook nieuwe herinneringen maakt. We kunnen niet garanderen dat elke wijziging in deze game voor jou werkt, maar wat ons betreft is Recollection een game om vooral niet te vergeten.