Anno 1800 Docklands DLC Review

donderdag, 11 maart 2021 om 17:00
anno 1800 docklandsf1615392176
Met de Anno 1800 Docklands DLC wordt het derde seizoen van het spel geopend. Met Docklands kun je de havens van je stad veranderen in een internationaal handelscentrum en je rivalen wegspelen door een handelsmonopolie te creëren. De uitbreiding brengt de mogelijkheid om een heel handelsimperium op te bouwen, maar kent wel wat balansproblemen.
Anno 1800 is inmiddels twee jaar, twee seizoenen en maar liefst negen downloadbare contentpakketten verder. Met Season Pass 3 krijg je daar nog eens drie DLC’s bij, waarvan Docklands de eerste is. De Season Pass kost 19,99 euro in de Ubisoft Store, en bevat drie contentpakketten: naast Docklands krijg je ook nog Tourist Season, en The High Life, die allebei later dit jaar uitkomen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de pakketten apart te kopen. Docklands kost momenteel 6,99 euro in de Ubisoft Store.
Docklands brengt gloednieuwe modulaire havengebouwen met zich mee die handelen in het spel eenvoudiger en effectiever moeten maken. Het belangrijkste gebouw is de Main Wharf; door deze in je haven te bouwen speel je de rest van de Docklands-gebouwen vrij.
anno 1800 docklands 2f1615462844

Met import en export wordt je rijk

In de werf kun je de belangrijkste nieuwe mechanic van de DLC beheren; import- en exportcontracten. Voor Anno-veteranen is handel natuurlijk altijd een belangrijk onderdeel van het spel geweest; hoe moet je immers anders van al die nutteloze alcohol af komen?
Maar de import-export werkt iets anders; in plaats van goederen te verkopen exporteer je goederen in ruil voor het importeren van andere spullen, zodat je er eindelijk voor kunt zorgen dat die irritante arbeiders genoeg kleren en bier hebben. Exporteer genoeg van één materiaal en je gaat een tier omhoog, waardoor je meer contracten kunt afsluiten en zeldzame goederen kunt importeren.
Naast de Main Wharf krijg je nog een aantal bijbehorende gebouwen die grote bonussen opleveren. Het depot vergroot de opslagcapaciteit van je hele eiland, de pier zorgt ervoor dat er meer schepen tegelijk kunnen in- en uitladen bij je haven, de reparatiekraan repareert beschadigde schepen, de havenmeester geeft meer ruimte om speciale bonus items toe te voegen aan je haven, de laadwerf zorgt dat schepen sneller in- en uitgeladen zijn, en tot slot geeft het exportkantoor je ruimte om meer exportcontracten af te sluiten. Er is dus genoeg vrij te spelen door deze content en daarmee weer genoeg spelplezier aan de game toegevoegd.
anno 1800 docklands 3f1615462860

Docklands zorgt voor een prachtige stad

Mocht dit allemaal wat ingewikkeld klinken dan hoef je je geen zorgen te maken. De eerste keer dat je de Docklands-gebouwen vrijspeelt zal een NPC je aan de hand van verschillende missies stap voor stap door alle gebouwen heen lopen. Natuurlijk kun je ondertussen ook nog gewoon op de ouderwetse manier door middel van handelsroutes je spullen verkopen aan andere eilanden.
Het vrijspelen van de Docklands gebeurt pas nadat je eiland in het Artisan-tijdperk komt. Daarnaast zul je ook nog minimaal 250 artisans op je eiland moeten hebben. De gebouwen kosten dan ook een flinke duit aan staal, glas en goud, waardoor je tijdens het spelen beter even je materiële spaarpot kunt spekken. Het exportsysteem versimpelt de game sterk: In plaats van dat je eiland van alles een beetje moet produceren, hoef je alleen maar grote hoeveelheden van een paar goederen te maken waarmee je alles wat je nodig hebt kunt inkopen.
Dat waren de praktische bonussen, maar met Docklands krijg je ook nog iets wat de Anno-speler misschien nog wel veel belangrijker vind: ornamenten. Hiermee kun je van je handelshaven ook nog een mooie romantische plek maken, met steigers, roeiboten, lantaarns en vuurtorens. Met Docklands kun je nog veel meer uren besteden aan het perfect aankleden van je stad.
anno 1800 docklands 4f1615462873

Anno 1800 Season Pass 3 vooruitblik

Dit jaar wordt het jaar dat je in Anno 1800 langzaam de moderne tijd kunt bereiken. De volgende geplande DLC die je met de Season Pass krijgt is Tourist Season. In deze DLC wordt het mogelijk om meer toeristen naar je eiland te lokken met restaurants, hotels, en monumenten.
Daarna volgt The High Life. In deze DLC zal het mogelijk worden om heuse wolkenkrabbers in je stad te bouwen, en trek je je eiland de twintigste eeuw in door het eerste winkelcentrum neer te zetten.

Nog meer content voor een al volle game

De nieuwe toevoegingen komen bovenop een hoop DLC die Anno 1800 tot een propvolle game maken waarmee je jezelf dagen achter elkaar kunt vermaken. Eén nadeel is wel dat de gebruikersinterface er niet op gemaakt te lijkt te zijn om spel met álle DLC tegelijk te spelen; het oogt vol en warrig. Het is dan ook te hopen dat hier nog een update voor volgt. Ook zorgt de Docklands DLC ervoor dat de late game in het spel misschien iets té eenvoudig wordt.
Maar dit zijn kleine nadelen in vergelijking met de voordelen. Met Docklands wordt een volledige nieuwe dimensie aan het spel toegevoegd waarmee je rekening zult moeten houden. Ook heeft ontwikkelaar Blue Byte duidelijk goed gelet op wat de spelers belangrijk vinden; een efficiënte maar vooral mooie stad bouwen. De nieuwe ornamenten ogen dan ook prachtig.

Anno 1800 Docklands DLC Review - Flink wat uitbreiding voor weinig geld

Op zichzelf staand is de Docklands DLC 6,99 euro, wat zeker geen slechte prijs is voor zoveel toevoegingen aan de game. Er zijn wat balansproblemen, maar over het algemeen is Anno 1800 alleen nog maar beter geworden. De volledige Season Pass kost je 19,99 euro en geeft je drie uitbreidingen. Mochten de volgende contentpakketten net zoveel gaan kosten, dan zit het wel snor met de uitbreidingen. Of dat zo is, blijft natuurlijk even afwachten, gezien elk pakket zich richt op een ander aspect van de game.