Ancestors The Humankind Odyssey Review - Terug in de tijd met onze voorouders

vrijdag, 30 augustus 2019 om 8:59
Door de jaren heen hebben we veel tijdperken gezien in games. Van de oude Egyptenaren tot aan de verre toekomst. Maar welk tijdperk we eigenlijk nooit in games terugzien is de prehistorie. Ancestors laat ons controle nemen over onze voorouders, maar is dat wel een periode die we willen meemaken? Lees het in onze Ancestors The Humankind Odyssey review.
Als we zeggen dat je met Ancestors The Humankind Odyssey ver terug gaat in de tijd, dan bedoelen we dat ook. De klok wordt teruggezet naar 10 miljoen jaar voor Christus, waar de speler eerst de controle krijgt over een jonge aap. Eén van zijn ouders is zojuist gedood door een enorme roofvogel en het is jouw taak om een veilige plek te vinden, voordat roofdieren ook jou omtoveren tot een smakelijk tussendoortje.

Niks is simpel

Het klinkt simpel, in veel games is het immers alleen een kwestie van de objective marker volgen, maar Ancestors is over het algemeen niet simpel. Voordat de game begint laat ontwikkelaar Panache Digital Games je zelfs weten dat zij jou zo weinig informatie mogelijk zal geven en de besturing is ook niet bepaald makkelijk te noemen. Voor simpele acties ben je vaak een paar knoppen verder, zoals het inspecteren en gebruiken van een voorwerp of het markeren van een locatie. Gelukkig weten we zonder al te veel problemen een schuilplaats te vinden.
Daarna krijgen we plotseling de controle over de andere ouder, die met de rest van de clan veilig ‘thuis’ is. De noodkreten van de kroost voeren je naar de wildernis toe, waarbij je door de bomen kan klimmen en slingeren als een volleerd acrobaat. Het is een opluchting dat het bewegen door de bomen vermakelijk is, want een groot gedeelte van de game zul je daar je heil vinden. Op de grond ben je namelijk een gemakkelijke prooi voor de vele roofdieren.
Ancestors The Humankind Odyssey Review

Overleven in de prehistorie

Wanneer je eenmaal je kind hebt teruggebracht naar huis word je al vrij snel losgelaten in de prachtige wereld van Ancestors. Een echt doel is er niet, behalve één simpele taak: overleven. Het uiteindelijke doel is namelijk zolang te overleven dat jouw clan eindigt rond twee miljoen jaar voor Christus.
Tijdens de dagen ben je bezig om de clan in leven te houden en de toekomst te garanderen. Dat betekent zoeken naar eten en drinken in de wildernis om iedereen gezond te houden en relaties op te bouwen tussen verschillende apen om zich voort te planten. Daarnaast ben je voornamelijk bezig met heel veel experimenteren met voorwerpen die je vindt in de wereld.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je twee stenen tegen elkaar slaat? Of wat kan je allemaal doen met een stok? Gaandeweg leer je steeds meer combinaties maken van voorwerpen en wat je er allemaal mee kan doen. Wanneer je bijvoorbeeld eenmaal een functionele stok hebt gemaakt, kan je die gebruiken om honing te pakken uit een bijenkorf. Het is voor ons, als eindproduct van eeuwenlange evolutie, vaak heel duidelijk, maar voor onze voorouders is dat niet het geval.
Ancestors The Humankind Odyssey Review

De evolutie van dichtbij meemaken

Het is dan ook niet vreemd dat evolutie een grote focus vormt voor Ancestors The Humankind Odyssey. Elke actie die je uitvoert zorgt ervoor dat het brein steeds meer leert en door middel van ervaringspunten kan je nieuwe mogelijkheden leren of verbeteren. Er is echter maar zoveel kennis die één generatie kan opdoen en wanneer je uitgeleerd bent, en er genoeg kinderen zijn gebaard door de clan, is het tijd voor een sprong in de tijd.
Door over te gaan op een nieuwe generatie wordt de kennis die je hebt opgedaan meegevoerd in het DNA en kan je weer verse kennis opdoen. Op die manier wordt jouw clan steeds intelligenter, heb je steeds meer opties tot je beschikking en kan je ook de wereld verkennen, op zoek naar nieuwe gebieden. Van dichtbegroeide jungles tot aan een dorre savanne, die stuk voor stuk levendig aanvoelen en allemaal komen met hun eigen gevaren.
Ancestors The Humankind Odyssey Review

Gevaren zorgen voor frustraties

Waar je in de jungle voornamelijk moet uitkijken voor giftige slangen en sabeltandtijgers, daar zal je in het moeras moeten oppassen voor krokodillen. En in de droge gebieden ligt uitdroging weer op de loer. Het is alleen jammer dat bijna alle gevaarlijke dieren op dezelfde manier ontweken moeten worden, totdat je dusdanig ver bent geëvolueerd om wapens te maken. Dan moet je de roofdieren alsnog op dezelfde manier uitschakelen, maar zal er een karkas overblijven aan het einde van de interactie.
De vele gevaren die Ancestors The Humankind Odyssey rijk is, kan ook voor veel frustratie zorgen. Er zijn namelijk veel manieren waarop het je eigen schuld is als één van de clanleden doodgaat, maar andere gevaren zijn compleet willekeurig. En wanneer de hele clan dood is, moet je een nieuwe lineage beginnen en verlies je al je voortgang in het evolutieproces. Waar experimenteren met nieuwe mogelijkheden de eerste keer enorm leuk is, wordt het al snel vervelend als je hele stappen opnieuw moet doorlopen.
Ancestors The Humankind Odyssey Review

Ancestors The Humankind Odyssey Review - Een gemixte reis door de prehistorie

Ancestors The Humankind Odyssey is een vreemde eend in de bijt. Met de onhandige besturing, willekeurige sterfgevallen en eentonige confrontaties met roofdieren kan het voor veel frustratie zorgen. Maar ondertussen is het een unieke game die genoeg speciale momenten met zich meebrengt om de lange reis door de prehistorie te maken.
Het experimenteren en het leren van nieuwe mogelijkheden belichaamt perfect de evolutie die onze voorouders hebben doorstaan en als speler krijg je veel keuzes om te bepalen welke richting je opgaat met de soort. De locaties zijn bovendien prachtig en het slingeren door de bomen als aap wordt nooit saai. We kunnen de game niet aanraden voor iedereen door de minpunten, maar als je op zoek bent naar een speciale ervaring in het game-aanbod, dan ben je bij Ancestors aan het juiste adres.