Amped 3 Review

donderdag, 23 maart 2006 om 17:25
Amped 3 is tot nog toe de enige Snowboard game op de Xbox 360, het is niet meer wat je van een Amped game verwacht! Als je wilt weten hoe het nu met Amped staat, lees je deze review!
Amped kent vrijwel iedereen als een snowboard game die dicht bij de realiteit staat. Maar in Amped 3 hebben ze meer voor de arcade-feel gekozen. Iedereen denkt nu meteen aan SSX, maar dat kun je beter uit je hoofd zetten, want Amped 3 is wat vrijer van gameplay maar blijft een stuk meer bij het realisme. Om maar eens wat te noemen, Amped 3 maakt gebruik van “real-time” ski gebieden. De gebieden kun je gewoon bezoeken als je zelf op wintersport gaat. Als je de schansen en stunts weghaalt, heeft het ook nog wel wat weg van de berg!
Graphics
Amped 3 ligt op grafisch gebied ver achter op games als Project Gotham Racing, Burnout Revenge en Call of Duty 2. Maar het zijn ook niet echt de graphics waar je op moet letten bij deze game. Met HD-TV (wat ik niet heb) zullen de graphics wel iets beter zijn, maar op een normale TV ziet het er uit als een Xbox game met hoge graphics. De game is te vergelijken met Tony Hawks American Wasteland (Xbox 360). Wat mist, zijn de weersomstandigheden. Het is vrijwel op alle bergen ALTIJD zonnig. Er is echter een bergje waar het “slecht” weer is, in ieder geval, dat is wat ze proberen uit te beelden! Je moet er bij Amped 3 dus niet van opkijken als de graphics iets tegenvallen. Wel zijn de karakters redelijk uitgewerkt en ook de tussenfilmpjes zijn van wat hogere kwaliteit.
Besturing
De besturing is wat meer de kant van SSX op gegaan, en dus een beetje meer de “arcade” kant. Zo heb je de “combo” meter, en de “Awesomeness” tijd. Je hebt trucs die je vertraagd kan doen, zodat ze meer opleveren. Amped 3 is duidelijk versoepeld. Maar goed, we gaan terug naar de besturing. Het kan in het begin even wat problemen opleveren, hoe alles ook al weer zit en waar het allemaal zit en hoe je die truc doet en die truc etc. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, werkt het allemaal perfect. Echter heb je soms wel het probleem dat de controller niet helemaal luistert naar wat jij wilt. Zo is het lastig om 2 tricks in 1 sprong te doen. Op dat ene kleine puntje na is over de besturing goed nagedacht!
Screenshot ScreenshotScreenshot
Geluid
Amped 3 barst van de goede nummers in de soundtrack, en als het je even niet zint, kun je gewoon naar het volgende nummer gaan of je “iPod” selecteren. De custom soundtrack die Amped 3 levert, wordt naarmate je vordert in de game ook steeds groter. Je kan bepaalde songs vrijspelen. De gebeurtenissen en het geluid “werken goed samen”. De soundtrack heeft een beetje weg van het Need for Speed Underground genre.
Awesome
Toen ik over de besturing vertelde, kwam “Awesomeness” al naar voren. Awesomeness is een hele goede toevoeging aan de game, ook al klinkt het een beetje raar. In alle 7 bergen (waarvan 4 bergen met meerdere zijden) moet je er voor zorgen dat mensen onder de indruk raken van jouw stunts. Dit kun je bereiken door heel veel tricks te doen waardoor je “Awesome” meter vol komt. Als de meter vol is, krijg je een soort schok en kun je stunts gaan uitvoeren waar mensen bij staan. Die mensen moet je dan onder de indruk zien te krijgen van jouw stunts door een zo hoog mogelijk aantal punten te scoren. De hoeveelheid mensen die je onder de indruk moet maken, verschilt per berg. De ene keer zijn het er 150 en de andere keer weer 50.
Geen Xbox Live Mode
Amped 3 ondersteunt geen Xbox Live Game Mode, wel kun je je highscores vergelijken met andere gamers die ook Xbox Live hebben. En is er downloadbare content voor Amped 3.
Co-Op
Amped 3 beschikt over een paar co-op missies waarbij je met een sleetje of een ander raar voorwerp met ze tweeën de berg af moet. Wie het meeste schade aan zichzelf veroorzaakt, wint. Deze mode heb je dus al snel bekeken. Er zijn namelijk maar ongeveer 4 missies die co-op gespeeld kunnen worden.
Achievements
Zoals ik al genoemd heb, unlock je achievements door indruk te maken op toeschouwers. Andere achievements in deze game bestaan uit het halen van medailles voor alle challenges. Deze vind je genoeg in de game. Je zult in totaal rond de 200 medailles moeten vergaren door trucs te doen voor fotografen, glitters te verzamelen voor kittens, een bepaalde high-score te halen of indruk te maken op een sponsor met jouw snowboardkunsten. Kortom, in de single-player is er genoeg te snowboarden. De storyline is niet zo erg lang maar de challenge’s verdubbelen de levensduur van deze game ruimschoots. Wil je alle challenges halen, dan ben je al snel 10+ uur met deze game bezig.
Screenshot ScreenshotScreenshot
Retro Snowboard
Buiten snowboarden kun je ook nog je sneeuwscooter pakken en rond gaan rijden. Dit heeft zo zijn voordelen, het kan namelijk voorkomen dat je per ongeluk langs een challenge snowboard. Dan pak je even je sneeuwscooter en rijd je terug de berg op. Met de sneeuwscooter is het ook mogelijk om vele stunts uit te halen, zoals bijvoorbeeld de front en back flip. Ook heb je af en toe missies waarbij je met een deltavlieger moet rondvliegen, wat wel een leuk effect heeft maar als ze het er niet in hadden gestopt, had je het ook echt niet gemist. Daarnaast heb je ook de “Sledes”. Dit zijn sleetjes, en allemaal andere dingen waarop je kunt rond glijden, zoals bijvoorbeeld een matras, badkuip of autoband. Met de sledes kun je gewoon naar beneden glijden, maar ze komen ook veel voor in challenges.
Amped 3 is wat meer de humoristische arcade kant op gegaan. Soms zijn de grappen wat flauw en bizar, maar af en toe kun je er ook wel om lachen. De single-player is, zoals al eerder gezegd, in staat je rond de 10 tot 15 uur speel plezier te geven. Maar je kunt natuurlijk altijd doorgaan door alle challenge’s op het hoogste niveau te halen. De variatie in de single-player is genoeg om de game leuk te houden. Jammer genoeg is er geen multiplayer optie, die games al snel een langere levensduur geven. Al met al is Amped 3 een leuke game als je van snowboarden houdt. De levensduur van de game is wat aan de matige kant, mede omdat de multiplayer ontbreekt.
Cijfer: 7.8