Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter Review

maandag, 20 maart 2006 om 13:48
De Ghost Recon games met de tactiek, de vaak mooi uitziende graphics en de diepgang hebben vele hartjes kunnen veroveren. Het nieuwste deel in de serie: Ghost Recon Advanced Warfighter heeft nu al een enorme fanbase, en dat is niet verwonderlijk!

Een zeldame parel

Ghost Recon Advanced Warfighter is namelijk een erg zeldzame game. Er zijn namelijk niet veel uitgevers meer die proberen een succesformule (lees: Need for Speed of De Sims) zo drastisch te veranderen dat een vergelijking met de vorige delen niet meer opgaat. Ubisoft heeft deze gok wel gewaagd en ook nog eens gewonnen. Dit deel is ten opzichte van de vorige delen (Ghost Recon 2 en Ghost Recon 2: Summit Strike) namelijk drastisch onder handen genomen. Natuurlijk zijn de gameplay elementen die de laatste Ghost Recon games met zich meebrachen (over the shoulder view en tactiek) behouden, maar is de hele rattenplan eromheen veranderd. Zo kun je je misschien nog herinneren dat je in Ghost Recon 2 in bepaalde missies alleen op pad moest gaan met de meest geavanceerde gadgets. In Advanced Warfighter is dit concept onder handen genomen en flink uitgebreid. Je zult nu namelijk samen met je team maten (Ramirez, Diaz, Parker etc) verschillende missies in Mexico moeten uitvoeren. Mexicaanse rebellen proberen namelijk een coup d’état uit te voeren. Daarom word jij samen met je team ingezet om deze rebellen te elimineren en zo de vrede te bewaren.

Tactiek

Zoals ik hierboven al heb vermeld, draaide het in de vorige delen in de serie vooral om tactiek. Je moest namelijk tactisch te werk gaan wilde je er levend vanaf komen. In dit deel draait het juist nóg meer om tactiek. Omdat jij nu de beschikking hebt over een Cross-com (een Heads-up-display dat aan je helm gemonteerd zit) krijg je van allerlei informatie. Ook kun je meteen zien waar je volgende objectief (of rally-point) is gepositioneerd. Dit wordt aangegeven met gele vierkantjes. Klinkt erg simpel, maar de hoeveelheid informatie die je vergaart is enorm veel. Omdat de game juist zo tactisch is, hebben de makers ervan besloten om er een Third Person Shooter van te maken. Dit betekent dat je over je personage z’n schouder meekijkt. Je ziet hierdoor meer van je omgeving, maar je kunt hierdoor ook dekking zoeken achter bijvoorbeeld muurtjes of auto’s. Dit gaat trouwens heel erg simpel. Je loop naar het object toe waar je achter wilt schuilen, loopt er tegenaan en plop! Je zit veilig beschermt.

Gameplay

De hele gameplay van GRAW draait dan ook om tactiek. Je zult zien dat als je tactisch te werk gaat je de game gemakkelijker uit kunt spelen dan wanneer je speelt als een wannabe Rambo. Schiet je vijanden van grote afstanden neer, zorg ervoor dat je altijd dekking tot je beschikking hebt en stuur je teammaten altijd vooruit om de omgeving te verkennen. Klinkt misschien een beetje laf om je teammaten als eerst in het diepe te gooien, maar je zult zien dat het werkt. Je kunt je teammaten namelijk allerlei orders geven. Je kunt ze vijanden laten uitschakelen, de omgeving laten verkennen, ze dekking laten zoeken of jouw dekking geven zodat je weer verder kunt. Dit werkt allemaal erg goed, maar helaas is de AI van je teammaten soms nog een klein beetje gammel. Niet dat ze hun werk niet goed doen of uiterst vervelend zijn, maar het kan wel eens voorkomen dat ze zichzelf als schietschijf gedragen. Soms gaan ze hierdoor erg snel aan onderdoor, en dan voel jij je weer gedwongen ze te helpen. Doe je dit, dan leg je zelf ook vaak het loodje. Maar zoals ik al zei, de AI is goed, maar soms een klein beetje gammel.

De eerste Next-Gen game

En zo als het een Next-Generation game beaamt, zijn knappe graphics ook in deze Xbox 360 game aanwezig. Ghost Recon: Advanced Warfighter is namelijk de eerste game die optimaal gebruik maakt van de Xbox 360’s hardware. GRAW ziet er namelijk bijna fotorealistisch uit. De enorme stedelijke omgevingen zijn uiterst gedetailleerd en de explosies die zijn verwerkt in de game zijn moeilijk te onderscheiden van het echte werk. Vooral het High-Dynamic-Range Lighting concept ziet er ongelooflijk mooi uit! HDR is namelijk een grafische toevoeging die het verschil van donker naar licht accentueert. Loop je dus van een donkere omgeving naar een lichtere toe, dan past het beeld zich aan net zoals jouw ogen dat ook in het echt doen!

Het is dus zo helder als een glazen deurknop zonder vetvlekken: Ghost Recon Advanced Warfighter is één van de mooiste games ooit gemaakt! Ook is dit de eerste game die optimaal gebruik maakt van de Xbox 360’s hardware. Ook de besturing, dat uiterst soepel werkt, doet de game goed en past perfect bij de stijl en de gameplay van de game!
Cijfer: 9.1