Burnout Revenge Review

zaterdag, 25 maart 2006 om 12:06
Vorig jaar lag Burnout Revenge al in de winkels voor de Xbox en Playstation 2. Nu komt de racegame nog eens naar de Xbox 360. Is er genoeg veranderd om het spel nog een keer aan te schaffen?
Burnout is een succesvolle serie. Zowel deel drie als vier haalde hele hoge cijfers, en verkochten goed. Dus er is reden genoeg om Burnout Revenge ook nog een keer op de Xbox 360 uit te laten komen. Is het een gewone poort of is er echt veel veranderd?
Boost en takedowns
De meesten van jullie zullen al bekend zijn met de Burnout serie, maar voor de rest zal ik even snel uitleggen hoe het spel in zijn werk gaat. In Burnout is het de bedoeling om zoveel mogelijk gevaarlijke acties uit te voeren. Dingen als tegen het verkeer inrijden, hoge sprongen maken, her verkeer van de weg rammen en meer, zorgen ervoor dat je boostmeter gevuld wordt. Deze boost gebruik je door de A knop ingedrukt te houden, en dat geeft je flink wat meer snelheid. Eigenlijk komt het erop neer dat je ervoor moet zorgen dat je Boost meter nooit leeg raakt, en die A knop het hele spel door ingedrukt kan houden. Natuurlijk zijn er nog veel meer gameplay features, maar dit is echt de kern van het spel.
Naast de boost, spelen ook de takedowns een grote rol in het spel. Je kan natuurlijk proberen je tegenstanders in te halen, maar beter is het om ze gewoon van de weg te rammen. Daardoor bouw je gelijk een flinke voorsprong op. Takedowns kunnen gehaald worden door je tegenstanders tegen een muur te rammen, van een brug te duwen, tegen ander verkeer aanduwen; noem het maar op. Met elke takedown zal je boostmeter ook langer worden, dus hoe meer takedowns, hoe meer boost. Wel moet je oppassen dat je tegenspelers jou niet van de weg aframmen, want dan ben je meteen al je boost kwijt.
Neem wraak!
Zoals de titel al doet vermoeden, staat deze Burnout in het teken van revenge. Je moet wraak nemen , op zowel je tegenstanders als ook op het verkeer. Als je namelijk door een tegenstander getakedowned bent, zal deze in een nieuwe revenge rival veranderen, en moet je wraak op hem nemen door hem van de weg te rammen.
Daarnaast is het deze keer ook mogelijk om tegen de rest van het verkeer aan te rammen zonder te crashen. Je kan al het kleine verkeer van de weg duwen, met uitzondering van tegemoedkomende auto's. Ook zal je een flinke crash maken als je in een vrachtwagen of bus belandt.
Racen, rammen, uitschakelen en crashen
Burnout Revenge kent een tal aan verschillende game modes. Zo is er de standaart race, waarin het de bedoeling is om als eerste de finish over te gaan. Er is de road rage mode, waarin je een bepaald aantal takedowns moet maken om te winnen. Je hebt nog de eliminator races. Hierin wordt elke zoveel seconde de laatste plaats geëlimineerd. Zorg dus dat je vooraan blijft rijden.
Nieuw is de traffic attack mode. Hierin moet je een zo hoog mogelijk score halen door al het verkeer dat je tegenkomt van de weg te rammen. Je begint de race met een bepaald aantal seconden in je tijdmeter. Deze gaat natuurlijk snel achteruit. Je kan weer extra tijd halen door verkeer van de weg te rammen. Daarnaast krijg je voor elke auto die je van de baan duwt een geldbedrag. Dit is gelijk je score. Dit bedrag loopt al snel in de honderdduizenden tot miljoenen dollars. Haal een zo hoog mogelijke score om te winnen.
Naast al deze modes, is ook de crash mode weer terug. In crash moet je zoveel mogelijk schade aanrichten. Je kiest een auto en die moet je vervolgens naar een kruispunt of drukke weg leiden. Eenmaal aangekomen ram je jezelf in de grootste vrachtwagen die er rondrijdt en probeer je een zo groot mogelijke crash te veroorzaken. Hoe meer auto's er in de botsing betrokken raken, hoe gevulder je cashbreak meter wordt. Eenmaal vol blijf je als een gek op de B knop drukken om je auto nog een keer te laten ontploffen en nog meer schade te veroorzaken. De crash mode is de uitdagenste mode van Burnout Revenge, en ook degene die je keer op keer weer zal over moeten doen om die hoogste score te halen.
Ratings en medailles
Tijdens elke race vul je ook je rating metertje. Hierin staat aangegeven hoe gevaarlijk je een race hebt gereden. Het is natuurlijk de bedoeling om de hoogste awesome score te halen hier. Daarnaast win je ook nog medailles, die weer invloed hebben op je rating. Met een silveren medaille zal je rating hetzelfde blijven, met een gouden zal deze eentje omhoog gaan zodat je perfect kan halen. Maar met een bronzen medaille gaat je rating een puntje omlaag. Natuurlijk ga je er voor om overal een perfect rating te halen, zodat je Burnout rank zo snel mogelijk omhoog gaat. Het doel van het spel is om overal perfect ratings te halen, en uiteindelijk de elite rank te bereiken. Hiervoor zul je echter flink wat races moeten uitspelen, en daar ben je wel een tijdje mee bezig.
Online racen en crashen
Natuurlijk ondersteunt Burnout ook Xbox Live. Je kan via live verschillende speltypes doen. Je kan natuurlijk gewoon lekker gaan racen volgens de Burnout principes, of je probeert een grotere crash te veroorzaken dan je tegenstanders. Er is namelijk een online crash mode. Deze speelt eigenlijk precies hetzelfde als de offline crash. Je veroorzaakt een grote kettingbotsing, en probeert een hogere score te halen dan de andere spelers. In de race mode is het natuurlijk gewoon racen, racen en nog eens racen. Ram je tegenstanders van de baan, vul je boostmeter en ga als eerste over de finish.
Neem je acties op en verstuur ze
Nieuw is de replay functie. Na elke (offline) race kan je een filmpje maken van jouw acties en deze versturen naar de EA servers. Vervolgens kan de hele wereld kijken hoe jij die high score hebt gehaald, of wat voor een stomme actie je hebt uitgehaald natuurlijk. Als vanzelfsprekend kan je zelf ook andere 'clips' downloaden en bekijken. Als je niet weet hoe je een gouden medaille op die crash baan moet halen, kan je dus eventjes kijken hoe anderen het doen. Het is een leuke toevoeging, maar niet iets heel baanbrekends.
Het geluid
EA staat erom bekend dat ze altijd wel een goede soundtrack in een game weten te krijgen. Ook bij Burnout Revenge is dit het geval. De muziek past goed bij de actie, en als je dan toch iets anders wilt, sluit je even je MP3-speler aan en gebruik je een custom soundtrack.
Het geluid van de game zelf is gewoon dik in orde, van het "woesh" als je met enorme snelheid langs een tegenligger scheurt, tot de "boem" van je cashbreakers. Het verkeer trapt op zijn remmen als je in de crash mode recht tegen een auto aanramt en een enorme botsing veroorzaakt. Het klinkt allemaal gewoon goed.
De graphics
In de Burnout serie zijn de graphics altijd gewoon helemaal goed. Ook in Revenge op de Xbox 360 is dit het geval. De auto's zien er perfect uit. De omgevingen zijn mooi in beeld gebracht, en de wegen zien er gewoon heel goed uit. Enige minpuntje waren voor mij de ontploffingen. Deze konden wel wat extra effecten gebruiken. Maar dit is slechts een klein puntje op een verder zeer mooie game. Aan het begin van een race begin je met een glanzende wagen, en als je over de finish gaat, is deze helemaal bekrast en gedeukt. Het ziet er gewoon goed uit.
Replay
Qua houdbaarheid slaagt Burnout Revenge ook met vlag en wimpel voor de test. Er zijn tientallen races, en het duurt echt een hele tijd voordat deze allemaal met de hoogste score uitgespeeld zijn. Je wilt natuurlijk alle achievements halen, en daarvoor zul je flink aan het werk moeten. Je zult alle races op perfect uit moeten spelen, en daarnaast nog uren en uren online spelen voordat je dan al die 1000 Gamerpoints binnen hebt.
Daarnaast is de game gewoon leuk om te spelen. Als je de controller op pakt en de game opstart, wil je eigenlijk niet meer stoppen; nog één race...nog eentje. Burnout is echt zo'n game die je na een tijdje ook weer op pakt om vervolgens lekker een uurtje te gaan racen. Ook de online mode helpt mee voor een betere replay. Online is de game namelijk ook heel leuk om te spelen.
Dan zijn we nu aangekomen bij de conclusie. Is Burnout Revenge het aanschaffen waard? Het ligt eraan. Als je de game nog niet in bezit hebt voor de Xbox of Playstation 2 is de game zijn geld zeker waard. De gameplay en controls zijn gewoon goed, de graphics zijn dik in orde, en de game gaat heel lang mee zonder te vervelen. Als je de game al op een andere console hebt uitgespeeld, zal het allemaal een beetje een herhalingsoefening zijn. Er is gewoon te weinig veranderd aan de game ten opzichte van de andere versies. Er zijn wat nieuwe auto's, de game ziet er beter uit, de replay clip functie is een leuke toevoeging, maar het voelt toch allemaal wat meer van hetzelfde aan.
Als je Burnout helemaal het einde vindt, of Burnout Revenge nog niet eerder hebt aangeschaft op een andere console, dan zul je de game zeker een keertje mee moeten nemen.