Alice Through The Looking Glass Review - Alles draait om tijd

woensdag, 18 mei 2016 om 11:34
Of we er nu klaar voor zijn of niet, de sequal Alice Through The Looking Glass is hier. Ditmaal zonder Tim Burton als regisseur. Is het Disney gelukt om de negatieve recensies uit 2010 versteld te doen laten staan met dit vervolg? Lees het hier!
Tim Burtons creatie van Alice in Wonderland in 2010 was apart en kreeg (misschien daardoor?) wisselende reacties. Toch deed deze film het verrassend goed in de box office. Met 1 miljard dollar omzet wereldwijd en 2 Oscars (Art Direction en Custom Design) is daarom een sequel onvermijdelijk. Toch bleef deze jaar naar jaar uit. Maar nu, 6 jaar later, is de tijd dan daar. Deed Disney dit expres zodat ze ons eerst nog konden voorschotelen met wat beter materiaal? Of hebben ze daadwerkelijk alle tijd nodig gehad om dit keer wel te slagen in een goed verhaal en driedimensionale karakters?
Maar wat is een Tim Burton film zonder Tim Burton? Want ondanks dat de posters pronken met zijn naam is hij alleen verantwoordelijk voor het produceren van dit sprookje. James Bobin (bekend van The Muppets) neemt het stokje over. Toegegeven, het verhaal is wel een stuk avontuurlijker geworden en de Tim Burton stijl is zijn magie nog niet verloren. Maar dit neemt niet weg dat de personages nog steeds plat zijn en het verhaal niet aanslaat.
Alice_1

Alice Through the Looking Glass

Het verhaal begint wanneer Alice (Mia Wasikowska), na drie jaar op zee, terugkeert naar de Engelse beschaving. Het geloof in het onmogelijke is ze nog niet verloren, maar haar wilde plannen houden niet lang stand. Wanneer voormalig verloofde Hamish (Leo Bill) dreigt het schip The Wonder van haar af te nemen besluit Alice nog een keer terug te keren naar Wonderland. Dit maal niet down the rabbit hole, maar door een mysterieuze spiegel, geleid door niemand minder dan vlinder Absolem, ingesproken door Alan Rickman in zijn laatste stadium.
Alice_2

Tijd is een dief

Ondanks het verwisselen van regisseur is het magische Wonderland (of Underworld) vrijwel niet veranderd na de laatste keer. Toch leert tijd dat het gras niet altijd groener is aan de overkant – of aan de onderkant in dit geval - want ook hier dreigt gevaar. Mad Hatter (Johnny Depp) takelt langzaam af doordat niemand hem gelooft; zijn familie is nog in leven en Alice is volgens de Witte Koningin (Anne Hathaway) de enige die hen en de hoedenmaker kan redden. Vanaf daar is het aan Alice om Tijd (Sacha Baron Cohen) te overtuigen dat ze moet terug keren naar waar alles begon, maar tijd is een dief en de mens zijn grootste vijand.
Er gebeurt genoeg in de 108 minuten durende film, maar toch voelt alles nep en vooral statisch, de acteurs kun je dit keer niet de schuld geven. Johnny Depp is op zijn best wanneer hij in de huid mag kruipen van leuke typetjes, Anne Hathaway is elegant en aandoenlijk tegelijk en Helena Bonham Carter als de Rode Koningin geeft een leuke bite aan het verhaal. Zelf Sacha Baron Cohen laat zich van zijn beste kant zien, maar toch slagen de makers er wéér niet in het karakter van Alice meer diepgang te geven en de prestaties van Mia Wasikowska vallen in het niet. Dit resulteert in een vrij lange zit met een slap verhaal.
Alice_3

The Unpossible

Het zijn de kleine dingen die de film dan toch wel weer aangenaam maken, zo zien we bijvoorbeeld de bekende karakters in korte scenes terug. Denk aan de Tweedles Dee en Dum of de grijnzende kat. Het is visueel een feestje om naar te kijken met veelal vrolijke kleuren en mooie kostuums. Het tijd-kasteel is goed doordacht en visueel het mooiste van de film, toch is de CGI makkelijk te herkennen – iets wat na The Jungle Book als jammer beschouwd kan worden. Desalniettemin kunnen we onszelf nog een keer verliezen in “the unpossible” van boekenschrijver Lewis Caroll.
Hoewel een vervolg op de bekende franchise een gegarandeerd succes lijkt te zijn ontbreekt er het een en ander aan Alice Through The Looking Glass. Naast het feit dat de personages weinig diepgang hadden is het verhaal in geen opzicht sterk. De film moet het puur van de visuals hebben. Deze zijn dan ook van hoge kwaliteit. Helaas is alleen een visueel pareltje niet genoeg om Alice te verzilveren.
Alice Through The Looking Glass is vanaf 26 mei te zien in de Nederlandse Bioscopen ook in 3D en IMAX.