Achron Review

woensdag, 07 september 2011 om 17:00
Wat moet je doen als klein bedrijfje om op te vallen in de grote massa? Je moet een game maken met een wel erg uniek concept. Dat is precies wat Hazardous Software probeert door een nieuw genre tot leven te roepen door tijdmanipulatie te mixen met RTS-elementen.
Ontwikkelaar Hazardous Software beschrijft Achron zelf als de allereerste meta-time strategiegame. Dit betekent dus dat het de eerste strategiegame is waarin je de tijd kunt manipuleren. Het klinkt alvast uniek en we konden geen enkele andere RTS bedenken die je met tijd laat spelen. Met tijd spelen kan leuk zijn maar de paradoxen liggen op de loer. De geschiedenis leert ons dat originele concepten ofwel erg succesvol zijn, ofwel heel hard falen in hun doel. Welke kant zal het opgaan met Achron?
Buitenaardse vloot
Achron speelt zich af in de verre toekomst waarin de mensheid andere planeten bezet heeft. Op één van deze planeten is een oude buitenaardse technologie gevonden die ervoor zorgt dat mensen tussen planeten kunnen teleporteren. Dankzij deze technologie kan de mensheid snel uitbreiden naar andere planeten, tot ze een buitenaards ras tegen het lijf loopt. De aliens zijn erg vijandig en vallen enkele kolonies aan met hun vloot. Hierop besluit de mensheid zich te verweren, tevergeefs. Bij één van deze kolonies valt het Remnant systeem, wat mensen laat teleporteren, uit. Jij bent als speler een van de overlevenden van een kolonie en moet proberen uit te zoeken wat de aliens willen en hoe het Remnant systeem precies werkt.
Vlindereffect
Om dit uit te pluizen moet je gebruik maken van vrij normale strategie-elementen. Je bouwt een basis, gaat op zoek naar grondstoffen, verkent de map en maakt legers aan. Achron gaat echter een stapje verder en laat je de tijd manipuleren. Onderaan je scherm heb je namelijk een tijdsbalk waarmee je naar de toekomst en naar het verleden kunt springen. Daar kun je dan gebouwen zetten en troepen verplaatsen om zo het heden of de toekomst te wijzigen. Er zijn wel beperkingen in hoever je kunt springen door de tijd. Wie genoeg punten spaart, kan erg ver teruggaan om zo iets kleins aan te passen dat grote gevolgen heeft op het heden. Een toepassing dus van het vlindereffect.
Spelen met de tijd
Want als je merkt dat een gevecht in het heden niet gunstig zal eindigen, kun je gewoon terugkeren in de tijd om extra eenheden te sturen die de vijandige troepen zullen flanken. Maar je hebt zoveel meer mogelijkheden dan dat. Stel je voor, je gaat naar de toekomst en begint daar een gigantisch leger te bouwen. Wanneer je vijand dan ook even de toekomst gaat verkennen en een groot leger ziet, zal deze in de war raken en torens beginnen te bouwen in het verleden en in het heden. Wanneer de orders om een gigantisch leger te maken plots in het heden komen, verwijder je ze gewoon en heb je de troepen nooit gebouwd. De kans is groot dat je tegenstander al zijn grondstoffen heeft gespendeerd aan foute gebouwen die hij nu niet meer nodig heeft. Nog niet ingewikkeld genoeg? Stuur troepen uit de toekomst naar het heden en laat ze samen vechten met eerdere versies van zichzelf van zo’n tien minuten geleden.
De tijd zal het leren
Het is niet verwonderlijk dat beginnende spelers overweldigd zullen zijn door het hele concept. De tutorial legt je wel uit wat er precies allemaal kan gebeuren, maar de praktische uitvoering zul je pas na ettelijke uren helemaal onder de knie hebben. En zelfs dan nog kan het gebeuren dat je nieuwe dingen ontdekt. Het zou allemaal vrij eenvoudig zijn als enkel jij met de tijd kon spelen, maar doordat je tegenstander dit ook kan, zit je voortdurend met de handen in het haar uit te pluizen wat er precies gebeurt.
Vernietigde gebouwen staan weer recht, hele troepen verdwijnen plots als sneeuw voor de zon en net wanneer je aan het winnen bent, kan je hele basis tegen de vlakte liggen. Voortdurend de toekomst en het verleden in de gaten houden is de boodschap. Achron is dus duidelijk niet bedoeld voor de beginnende strategen maar voor diegenen die met twee vingers in de neus een spel als Shogun 2: Total War uitspelen.
Variatie
Daarbovenop voegen de drie speelbare rassen ook nog heel wat toe. Zowel online als in de vier verschillende campagnes zul je met de mensen, Grekim aliens en Vecgir aliens kunnen spelen, elk met hun eigen speciale mogelijkheden. De mensen zijn aan te raden voor beginners en hebben troepen die erg snel tussen verschillende regio’s kunnen voortbewegen. De Grekim aliens hebben troepen die zichzelf kunnen klonen. Wil je speciale legers maken? Dan zet je twee verschillende eenheden naast elkaar en zullen ze hun DNA laten mixen tot er een nieuwe soort eenheden ontstaat.
Ten slotte zijn er de Vecgir aliens, die eerst soldaten moeten trainen om deze vervolgens in voertuigen te plaatsen. Als dit voertuig stuk is, zullen de bestuurders te voet de strijd voortzetten. Het is pas wanneer je de talloze mogelijkheden van deze functies helemaal begrijpt, dat je de tegenstander kunt verslaan met een eigen tactiek. Deze variatie is erg leuk en voegt flink wat toe aan een al zeer unieke game.
Frustratie
De AI kan zeer goed overweg met de verschillende rassen maar als je echt een uitdaging zoekt, dan moet je de multiplayer opstarten. De meeste maps bestaan uit eenvoudige terreinen maar af en toe staan er teleportatie-machines en andere objecten die het geheel nog eens dat beetje moeilijker maken. Wij hebben geen problemen met moeilijke situaties wanneer dit zo bedoeld is, maar Achron bevat wel wat fouten die frustrerende momenten opleveren. Zo luisteren je troepen niet altijd goed, waardoor ze soms te laat aankomen voor een belangrijk gevecht. Er waren eerst nog meer problemen maar een snelle patch heeft deze inmiddels opgelost. Hopelijk zullen ook de andere problemen nog een oplossing krijgen.
Opzwepende muziek
Wie de screenshots heeft bekeken, heeft vast al wel gemerkt dat Achron geen grafisch hoogstaande game is. Er is een groot gebrek aan detail en ook je troepen zijn vaak lastig te onderscheiden. Zwakke graphics zijn meestal geen probleem als de algemene stijl mooi is te noemen, maar dit is hier niet het geval. Ook het stemmenwerk is niet hoogstaand. De personen achter de microfoon wilden hun werk duidelijk te goed doen, waardoor de stemmen vaak geforceerd en hol klinken. De soundtrack zit dan wel weer helemaal snor. De elektronische beats zullen je opzwepen en je in een constante sfeer van spanning houden.
Stempel der goedkeuring
Achron is duidelijk een zeer unieke game en daar zal niet iedereen mee kunnen omgaan. Het concept is erg lastig, waardoor enkel geharde strategen de mogelijkheden van tijdmanipulatie ten volle kunnen benutten. De gameplay werkt goed maar je moet erg snel beslissingen kunnen nemen en mag niet te lang blijven stilstaan bij vreemde momenten waarbij je tegenstander de tijd manipuleert. De erg originele gameplay kent wel enkele erg vervelende fouten en de zwakke graphics kunnen ervoor zorgen dat je niet meer weet welke troepen je aan het besturen bent. De game is momenteel voor 27,99 euro verkrijgbaar op Steam en is misschien wel de natte droom van elke natuurkundige. Precies daarom geven wij Achron de Albert Einstein-stempel der goedkeuring.