A Star is Born Review (4K) - Chemie Bradley Cooper en Lady Gaga spat eraf

zaterdag, 02 maart 2019 om 10:01
a star is born review 4k chemie bradley cooper en lady gaga spat eraf 147687f1644224626
Waren het verliefde blikken of niet tijdens de afgelopen Oscars? Lady Gaga won een Oscar voor het nummer
Shallow en zong samen met Bradley Cooper romantisch dit nummer. Boze tongen gingen rap het
internet over. Eén ding is zeker: ze kunnen samen fijn acteren, zoals blijkt uit deze A Star is Born review.

Romantisch en muzikaal verhaal

A Star is Born draait nog steeds in de bioscoop, maar is nu ook al te koop! Om van het mooiste te genieten, schaf je de 4K-versie aan wat kan voor 34.99 bij bol.com (uiteraard is een blu-ray- of dvd-versie ook gewoon mogelijk.) De film is een project van Bradley Cooper, die je misschien kent van de ‘foute’ komedieserie The Hangover. In A Star is Born laat hij een hele andere kant zien van zichzelf, of beter gezegd: kanten.
Hij is de regisseur van de film, de hoofdrolspeler én hij zingt en speelt instrumenten. Daarmee heeft de beste man zich een piepklein beetje getransformeerd van irritante gast in een komediefilm naar een uomo universale. Al dacht de jury daar anders over bij de Oscars, want de film die maar liefst zes keer genomineerd was, won er slechts één en die was voor Gaga.
Toch zal het Cooper weinig uitmaken, die had de film niet zonder de zangeres willen maken. Hij had een project voor ogen met haar, zoals te zien is op de extra’s van de 4K-versie. Zelf kruipt hij in de huid van muzikant Jackson Maine. Gaga vertolkt de rol van Ally. Maine is een succesvolle muzikant die op een dag de mooie Ally ontdekt en al haar talenten.
Shot dat hoofdrolspelers zingen

Sterk acteerwerk

Wat volgt is nogal cliché: hij maakt haar min of meer beroemd en de twee krijgen een relatie. Daarvoor krijgt de film zeker geen schoonheidsprijs. Het is dan ook geen origineel script, met al twee eerdere verfilmingen nota bene. Toch weet de film je te boeien en dat komt door het sterke acteerwerk van Cooper. Niet alleen heeft zijn karakter een relatie met Ally, ook lijkt hij getrouwd te zijn met de fles.
Elke dag gaan er liters alcohol in zijn lijf en dat is zijn manier om om te gaan met alle littekens die zijn ziel markeert. Uiteraard heeft dit zware gevolgen voor de relatie tussen hem en Ally. Pure lof gaat uit naar de manier waarop Cooper gezichten heeft gevangen met de camera. Hij heeft duidelijk oog voor detail.
Er is tijdens dialogen en liefdesscenes veel gebruikgemaakt van (extreme) close-ups en zowel Cooper als Gaga zijn in staat allerlei emoties op beeld goed over te brengen. En zoals de kop al doet vermoeden van deze review: de chemie spat er van af. Vanaf het eerste moment dat de twee samen wat flirten en zingen geloof je alles wat er op het scherm gebeurt, ook al word je af en toe flink gebombardeerd met scenario’s waarvan je weet dat ze nooit, maar dan ook nooit, in het echt zouden plaatsvinden. Je slikt het en met plezier.
Bradley Cooper en andere man

Plotselinge wending

Het eerste uur is A Star is Born echt een genot om naar te kijken. Cooper en Gaga zijn een leuk duo en het verhaal is leuk om te volgen. Hij die haar volgt en groter wil maken. Natuurlijk kan dit niet lang goed gaan en er duikt al snel een manager op die Ally in zijn label wil hebben. Vanaf daar neemt de film een ander wending en is het steeds meer drama die naar de voorgrond treedt. De relatie van de twee tortelduifjes krijgt scheurtjes, Ally wordt steeds succesvoller en Jackson lijkt nóg meer te gaan drinken. Een ruzie met zijn broer kan er dan ook nog wel bij.
Hoewel de film zeker nog interessant genoeg is om door te kijken, ook vanwege veel mooie muzikale momenten, kakt de film helaas wél in. De oppervlakkigheid begint namelijk op te vallen. Jackson wordt duidelijk neergezet als een man van weinig woorden, maar helaas vertellen zijn blikken je niet alles. Ja, de liefde voor Ally spat er vanaf.
Maar als kijker wil je zo graag weten wat er met hem aan de hand is. Waarom is hij altijd zo dronken, wat is er precies gebeurd met zijn vader vroeger? Het zijn vragen die maar weinig beantwoord worden en wat overblijft is een liefdesverhaal dat steeds verder als een pudding in elkaar zakt.
Close-up Lady Gaga

Lang einde en extra's

Het ergste is dat dit alleen maar erger wordt en het einde van de film is al helemaal een ramp. Menig persoon zal roepen dat hij of zij tissues nodig had, maar voor ons is het al te duidelijk waarom de film niet meer Oscars heeft verdiend. Romantiek kent zo zijn grenzen zullen we maar zeggen en niet elke daad kan als positieve vlam worden beschouwd. Toch blijf je doorkijken omdat Jackson als persoon nu eenmaal interessant genoeg is om te volgen.
De interviews met Cooper zijn ook tof om te volgen, dus doe dat zeker. Wel is het jammer dat de film allerlei extra’s mist. Wie op Google zoekt, komt bijvoorbeeld tegen dat het eigen hondje van Cooper in de film zit, alsook zijn eigen dokter. Het zijn dingen die de extra’s niet aanbieden. Een gemiste kans. Wat wel goed wordt overgebracht is dat het Gaga is die nu leert acteren en Cooper die leert om een muzikant te zijn. En dat is een spannend gegeven!
Bradley Cooper zingende close-up

A Star is Born Review (4K) - Gemengde gevoelens

Wat dat betreft laat A Star is Born je dan ook achter met een gemengd gevoel. Er zitten prachtige nummers in de film en iedereen die ook maar een klein beetje van muziek en Lady Gaga houdt, zou de film moeten kijken. Maar houd er wel rekening mee dat de clichés je om de oren vliegen en qua karakterontwikkeling de film niet veel in petto heeft.
En het einde: dat vind je of steengoed of tenenkrommend slecht. Wel hulde aan Cooper voor het neerzetten van een dergelijk project waarin hij duidelijk meer van zichzelf heeft laten zien.