The Walking Dead A New Frontier Episode 5 Review - De finale

woensdag, 31 mei 2017 om 17:24
Het derde seizoen van The Walking Dead A New Frontier loopt ten einde. Na een een erg goede start, kakte het seizoen wat in. De vraag is of deze aflevering de verwachtingen wel waar kan maken. Je leest hier uiteindelijk in deze A New Frontier Episode 5 Review.
Na de wat tegenvallende vorige episoden krijgt deze episode, From The Gallow, een moeilijke taak: het leveren van de ultieme afsluiting van een derde seizoen van The Walking Dead Telltale Games. In ieder geval begint het al goed, aangezien we in de vorige episode mee hebben gemaakt hoe het belangrijke personage Kate in een truck tegen een muur opreed. Het laat je op het puntje van je stoel belanden om zeker te weten of ze nog wel leeft.
A New Frontier Episode 5 Review

Hoe het verder gaat

In deze seizoen finale van The Walking Dead A New Frontier zijn onze bekende personages opgesloten in de stad Richmond. Ontsnappen lijkt geen optie nu de volledige stad is overspoeld door moordlustige doden. Terwijl Kate met alle geweld de stad wil redden van haar ondergang, heeft David een ander plan. Hij kan alles wat hem overkomt niet langer handelen en wil dan ook als groep zo snel mogelijk de stad verlaten. Ook als dat betekent dat inwoners aan hun lot worden overgelaten.
Die bewoners op hun beurt zijn natuurlijk pissed op de hoofdpersonages, gezien zij de voornaamste rededen zijn waarom Richmond uiteindelijk is overspoeld door Walkers. Ook zal Eva of Tripp boos op je zijn, afhankelijk van welke keuzes je maakte in de eerdere episode, wat ervoor zorgt dat het niet gemakkelijk is voor de personages om als groep te functioneren. Dit zorgt voor een interessante spanning!
A New Frontier Episode 5 Review

Spanning en wrijving

Maar er is nog meer spanning, want een belangrijk thema binnen deze episode blijft de liefdesverhouding tussen Javier en Kate, en hoe David bemerkt dat zijn broer er langzaamaan met zijn vrouw vandoor gaat. Dit leidt tot belangrijke keuzes binnen deze episode die uiteindelijk zullen bepalen hoe de relaties tussen personages uiteen groeien of naar elkaar toe groeien. Zo zal Javier de relatie met zijn broer ernstig aantasten als hij er bijvoorbeeld voor kiest om zijn liefde aan Kate te verklaren.
Deze laatste episode kenmerkt zich door een paar sterke dialogen die plaatsvinden op erg toepasselijke locaties. Zo is er een scène waarin Javi en David bovenop een gebouw staan en de dialoog aangaan terwijl ze zien hoe de straten van Richmond volledig zijn overspoeld door de Muertos (de ondoden). De dialoog is één van de dialogen die helpt bij het neerzetten van relaties tussen personages, en ervoor zorgt dat je zowel David als Javier beter gaat begrijpen.
A New Frontier Episode 5 Review

De ontwikkeling van Gabe

Ook leer je andere personage beter begrijpen en merk je dat een ander belangrijk thema familie is. Voornamelijk het personage van Gabe wordt in deze episode nog wat extra uitgewerkt. Zo zal hij voornamelijk te maken krijgen met de problematiek wie hij nu als rolmodel moet zien.
Terwijl hij David als rolmodel zag, hij wilde later net als zijn vader worden, begint Javier steeds meer zijn nieuwe vader te worden. Hierdoor kan Gabe zich ontwikkelen: aan wiens kant staat hij nu eigenlijk? Zijn biologische vader of de persoon die voor hem zorgde toen zijn vader in geen verre omstreken meer te bekennen was.
A New Frontier Episode 5 Review

De dood nadert

Het zou bijna The Walking Dead niet zijn, als alle personages zouden blijven leven. Ook deze keer zullen er bekende en minder bekende personages doodgaan. Mogelijk zal je dan een traantje wegpinken. Waar in vorige episoden de dood en acties van sommige personages weinig impact maakten, doen ze dat hier wel een beetje. Alhoewel de ervaring verreweg niet in de buurt komt van de ervaring die de episode 1 van Telltales The Walking Dead wist te bieden, word je wel even geraakt.
A New Frontier Episode 5 Review

Het stokje wordt overgedragen

Javier is uiteindelijk als personage zeer goed ontwikkeld, wat er wel voor zorgt dat hij ook deze episode wel naar een hogere niveau weet te tillen. Het is een personage waar je gedurende het seizoen best om kunt gaan geven, en waarmee je je goed kunt identificeren met zijn acties. Desalniettemin lijkt het na deze episode vooralsnog gedaan met het verhaal van Javier. Alhoewel je het spel kunt herbeleven om verschillende einden mee te maken, wordt het stokje weer overgedragen aan een bekend personage van eerdere seizoenen.
Het is heel duidelijk dat seizoen 3 nog niet klaar is met het verhaal van Clementine. Belangrijk bij de verhaallijn van Clementine blijft Baby AJ en wat hier nu precies mee is gebeurd. Al snel wordt duidelijk dat dit verhaal nog steeds niet volledig is verteld, en na het zien van deze laatste episode blijf je nog steeds met een hoop onbeantwoorde vragen zitten.
Wanneer dan na het voltooien van de episode de tekst ‘Clementines verhaal wordt vervolgd’ verschijnt, weet je dat deze vragen mogelijk nog beantwoord zullen worden in zeer waarschijnlijk een vierde seizoen van The Walking Dead.
A New Frontier Episode 5 Review

Snakken naar meer

Uiteindelijk is From The Gallow een overtuigende episode. Het wordt al snel beter dan wat we eerder zagen en maakt fouten uit eerdere episoden goed. Het laat je ook snakken naar meer, het vierde seizoen. Desalniettemin blijft staan dat we in vorige episoden al een hoop zagen en de lat daardoor vrij hoog ligt. Er zijn veel verwachtingen en het koste dit seizoen in het algemeen redelijke moeite om hier aan te voldoen.