51 Worldwide Games Review - Nooit meer sjouwen met bordspeldozen!

maandag, 01 juni 2020 om 17:00
51 ww games frontf1590666534
Je kent het wel, lekker op vakantie op de camping, 's avonds rond de tafel met een bordspel tussenin. Een hele prettige bezigheid, maar al die dozen mee slepen in de auto blijft een gedoe. Dan heb je natuurlijk ook nog dat broertje of zusje dat niet tegen het verlies kan en probeert de boel te verstieren door vals te spelen. Komt dit bekend voor, dan is 51 Worldwide Games misschien iets voor jou. Dit pakket levert immers 51 bekende en minder bekende games in een enkel pakketje. Maar, is dit een volwaardige vervanging?
Natuurlijk is 51 Worldwide Games niet de eerste gameverzamelaar die op het Nintendo platform uit komt. Elke console generatie heeft wel één of meerdere games waarin een grote hoeveelheid mini-games gepresenteerd wordt. Ook de Switch kent natuurljk Go Vacation, waarin diverse minigames gecombineerd zijn, maar die is meer geconcentreerd op strand en waterspellen.
In 51 WorldWide Games betreden we de wereld van de bordspellen en mechanische spellenkasten. De game levert een bonte verzameling spellen waarvan sommige heel bekend zijn, sommige al veel vaker uitgevoerd zijn, maar waar ook een paar hele leuke, niet veel eerder geziene games zitten. Het geheel wordt gepresenteerd op een grote globe, waarop diverse poppetjes je wegwijs maken in de wirwar van keuzes.
nswitch 51worldwidegames 111

Keuzes, keuzes...

Keuzes zijn er dan ook genoeg. Natuurlijk begint het met de keuze in games. De selectie bevat een hoop bekende bordspellen waaronder schaken, dammen, go, Vier-op-een-rij, Backgammon en meer. Ook de kaartspelen zijn uiteraard vertegenwoordigd, met Solitaire, Blackjack en Poker. Naast de vele standaard games zitten er ook wat meer actieve spellen in de set.
Leuk is de toevoeging van de racebaan, Airhockey en Boksen. Zelfs traditionele 'grote' spellen als vissen, tennis en voetbal komen aan bod, maar dan wel in een mechanische versie, die je zo in de arcadehal tegen had kunnen komen. Ook een aantal meer obscure game die je meestal niet tegenkomt zitten in de set. Leuk is dat een spel als Mankala aanwezig is, een van de meer onbekende, maar grondleggers van de bordspellen.
Al deze spellen worden keurig gepresenteerd en ook daar biedt het spel diverse mogelijkheden. Als startscherm krijg je een wereldbol voorgeschoteld waar je je vrienden op kan terugvinden. Belangrijker, daar vind je ook een aantal specialisten die je wegwijs maken in de verschillende soorten games. Zo richt de ene specialist zich op caféspellen, de ander richt zich op spelletjes in je eentje. Er is zelfs een specialist in Nintendo klassiekers!
Heb je geen zin je te laten leiden door een specialist dan kan je zelf door de hele set games scrollen. Kan je echt niet kiezen, dan kan je ook nog voor de randomizer kiezen, die je een willekeurige game voor zal schotelen.
51worldwidegames overviewf1590670445

Flexibiliteit alom

Er zijn dus diverse wegen die naar de games leiden. Dat is niet de enige manier waarop deze games-set zich flexibel toont. Dat doet het ook in de vele manieren om de games te spelen. Natuurlijk kan je alleen spelen tegen een AI tegenstander, maar daar houdt het niet op.
Online kan je, mits je Nintendo Online abonnee bent, tegenstanders van vlees en bloed uitdagen. Ook thuis kan je met meerdere spelers aan de gang. Met een enkele Switch kan je, mits je voldoende Joy-Cons hebt, met maximaal vier personen aan het gamen slaan.
Heb je meerdere Switch consoles in huis? Dan kan ieder voor zich zijn eigen scherm houden, wat natuurlijk erg handig is bij de kaartspelletjes, of kan je de schermen van de Switches als Mozaik gebruiken om zo het speelveld groter te maken. Dat is vooral bij de racebanen leuk, zo kan je tot wel vier schermen over racen! Nu heeft niet iedereen vier Switches thuis liggen, maar de mogelijkheid is er wel.
Heb je eenmaal het spel en het aantal spelers gekozen, dan kan je met het spel beginnen. Veel games zijn te bedienen met de Joy-Cons, maar sommige games nodigen echt uit om met het touchscreen te spelen. Airhockey is daar een goed voorbeeld van, maar ook schaken of dammen is veel prettiger als je de stukken gewoon aan kan raken om te verplaatsen.
51 worldwide games 4 op een rijf1590671936

Moeilijkheidsgraad?

Speel je in je eentje tegen de AI tegenstander, dan kan je de moeilijkheidsgraad in vier stappen instellen van Normaal naar Bizar. Het niveau van de AI tegenstand is alleen lager dan je aan de namen van de moeilijkheidsgraad zou afleiden. Bij sommige spellen, zoals schaken is het niveau nog wel redelijk, maar bij andere games is de tegenstand ronduit bedroevend, zelfs op het hoogste niveau.
Leuk is dat elk niveau dat je verslaat tot een leuk weetje over de game leidt en steeds een hoger niveau ontsluit. De game houdt ook precies bij hoe vaak je elke game gespeeld hebt en wat je meest recente uitslagen waren. De games worden keurig voorzien van een korte uitleg, die de basisprincipes uitlegt. Verwacht niet dat je alle finesses uitgelegd krijgt, die mag je zelf uitpuzzelen.

51 Worldwide Games Review - Kwantiteit in een flexibele verpakking

Met 51 games kan je sowieso al niet spreken over een gebrek aan mogelijkheden. Maar de verpakking van deze games is ook meer dan uitstekend. Dit pakket biedt flexibiliteit alom: het aantal spelers, consoles, online of offline, met controllers of op het scherm, aan alles is gedacht. Natuurlijk zijn sommige individuele spellen elders wel eens beter uitgevoerd en soms ook mooier (air hockey in Go Vacation is mooier uitgevoerd dan hier), het totaalpakket is meer dan prima.
De games zijn divers en het pakket biedt zowel bekende games als ook verrassingen. De vormgeving en toegankelijkheid is prima afgewerkt. De hele game is vertaald naar het Nederlands waardoor het ook voor de jongeren goed toegankelijk is. Met dit pakket is het dus inderdaad niet meer nodig om de hele spellendoos mee op vakantie te slepen, maar 's avonds gezellig om de Switch te verzamelen.