3D Classics: Kid Icarus Review

vrijdag, 24 februari 2012 om 18:30
Kid Icarus is altijd al een underdog geweest in de stal van Nintendo. Nu probeert de engel Pit echter naar nieuwe hoogtes te vliegen door zich te nestelen op de 3DS. Maar voegt het 3D-effect wel iets toe aan deze heruitgave van het klassieke Kid Icarus?
Volgende maand mogen we een compleet nieuw avontuur verwachten van Kid Icarus. In afwachting daarvan brengt Nintendo de originele Kid Icarus game opnieuw uit voor de 3DS, uiteraard met de toevoeging van een 3D-effect. Het spel is inmiddels vijftien jaar oud en het is nog maar de vraag of de gameplay ook anno 2012 nog steeds soepel genoeg is. Pit, het hoofdpersonage uit Kid Icarus, verscheen op hetzelfde moment als andere grote namen van Nintendo en toch wist de kleine engel niet uit te groeien tot een vaste naam. Wij gingen aan de slag met 3D Classics: Kid Icarus om uit te zoeken of het spel net zo leuk is op de 3DS als op de oude NES.
Angel Land
Het verhaal van Kid Icarus speelt zich af in Angel Land. Angel Land werd overheerst door Palutena en Medusa. Medusa haatte de inwoners echter en werd na wat duistere streken verbannen naar de onderwereld waar ze een plan smeedde tegen Angel Land. Haar aanval is succesvol en Medusa heeft nu drie magische wapens in bezit die de troepen van Angel Land hun mythische kracht geven. Palutena is verslagen en met haar laatste krachten stuurt ze een pijl en boog naar de engel Pit. Het is aan Pit om de magische wapens terug te vinden en Medusa en haar troepen te verslaan. Dat is de verhaallijn van Kid Icarus maar veel krijg je hier niet van mee tijdens de game. Naast wat tekst die aan het begin van sommige levels voorbij je scherm komt rollen, merk je er niet veel van.
Op ontdekking
Kid Icarus is een side-scroller en dus bekijk je alles van de zijkant. Gewapend met je pijl en boog, moet je het opnemen tegen slangen, duivels en vreemde wezens waarvan je niet weet wat de voor- of achterzijde is. Elk level eindigt met een kerker waarin je heel wat kamers moet doorkruisen. Deze kerkers doen maar al te vaak denken aan Zelda. Tijdens je avontuur zul je verschillende geheime gangen en deuren ontdekken die je wat extra geld geven of je van een bonus voorzien.
Daarnaast zijn er ook zogenaamde Sacred Training kamers die je kunt ontdekken. Hier moet je het opnemen tegen erg grote zwermen tegenstanders die er alles aan doen om je te doden. Slaag je er echter in om alle tegenstanders neer te schieten, dan krijg je een erg sterk voorwerp dat het eenvoudiger maakt om het spel te voltooien. Vooral vuurpijlen en pijlen die je extra ver kunt schieten, zijn erg handig.
De duistere zijde van Pit
Tenslotte zijn er ook nog winkels te ontdekken, die waardevolle voorwerpen verkopen. De hartjes die je tijdens je avonturen ontdekt, zijn hierbij het betaalmiddel. Het is wel mogelijk om de prijs naar beneden te halen. Dit doe je gewoon door goed te spelen en je kracht te verhogen. In dat geval zegt de winkelier dat hij 'niet kan winnen'. Zou onze engel dan toch niet zo goedaardig zijn en dreigen met geweld? Het is erg belangrijk dat je alle winkels en zwarte markten kunt vinden. Kerkers zijn namelijk ware doolhoven die je het beste niet kunt verkennen zonder een map of een fakkel.
Weinig toevoegingen
De enige merkbare verschillen aan deze heruitgave van Kid Icarus is het toegevoegde 3D-effect en de nieuwe, kleurrijke achtergronden . Wanneer je de 3D-modus aanzet, schuiven de achtergronden verder weg en komen Pit, zijn tegenstanders en de wandelbare paden naar de voorgrond. Het voegt niet erg veel toe hoewel vijanden op deze manier beter opvallen. Daarnaast is de gameplay hetzelfde gebleven en dus is deze niet altijd even soepel, wat ervoor kan zorgen dat je soms op domme manieren geraakt wordt door een vijand. Kid Icarus is dus steeds nog even moeilijk en dus moet je steeds goed beslissen welke voorwerpen je aanschaft. Dit maakt Kid Icarus eigenlijk meer een role-playing game platformer.
Nog steeds top!
Kid Icarus heeft de tand des tijds goed overleefd en weet de aandacht van de gamer nog steeds op te eisen. De gameplay blijft leuk hoewel de besturing soms erg log is, waardoor je onnodig vaak sterft. Jongere generaties met interesse voor het verleden moeten deze game zeker een kans geven. Het zijn echter wel de oudere gamers die met heel wat nostalgische gevoelens het spel nogmaals zullen uitspelen. Het avontuur duurt helaas niet zo lang en het 3D-effect voegt niet echt veel toe. Hoewel Kid Icarus zich misschien niet kan meten met de eerste Zelda en Mario games, blijft het verdomd leuk om met je pijl en boog het kwade te verdelgen.