Code Name S.T.E.A.M Preview - Nintendo in steampunksferen

    Op een speciaal panel tijdens de E3 in Los Angeles is Nintendo’s gloednieuwe IP onthuld. De 3DS-game heet Code Name: S.T.E.A.M. en belooft een actievolle strategiegame te worden met een bizar verhaal.

    Op 7 april werd al gespot dat Nintendo copyright aanvroeg op de naam, maar nu weten we pas wat de 3DS-game inhoudt. Er is veel gespeculeerd over wat de nieuwe IP precies zou zijn, maar dit had niemand kunnen verwachten. Een turn based strategy game met third person shooter-achtige actie.

    Bijzondere setting voor Code Name S.T.E.A.M.

    Plus, een bijzondere setting: de game is geheel in steampunkstijl gemixt met Amerikaanse comics. Is het nog niet bizar genoeg voor je? Dan komt Nintendo met het verhaal: de Amerikaanse president Abraham Lincoln begint Code Name S.T.E.A.M. om vijanden uit de ruimte te kunnen bevechten.

    Producer Hitoshi Yamagami van Nintendo maakte de game bekend tijdens een speciaal panel op E3. Niet veel later verschenen Creative Director Paul Patrashcu en Art Director Takako Sakai van Intelligent Systems op het podium, want dat is de studio die de game in ontwikkeling heeft.

    Hoofdrolspeler is Henry Fleming, een potige Amerikaanse kerel met veel liefde voor zijn vaderland. Hij blijft niet alleen, want gedurende de game speel je met een team van vier man. Het is niet helemaal duidelijk of je deze zelf uitzoekt uit de mensen die je ontmoet of dat het gaat om de personen die tijdens het panel zijn gepresenteerd.

    Code Name S.T.E.A.M. Aliens

    Henry, John, Fox en Lion

    Die personages zijn naast Henry de afro-Amerikaanse John, de jonge vrouw Fox en een leeuw-achtig personage dat niet geheel verrassend Lion heet. Je eigen team S.T.E.A.M. (Strike Team Eliminating the Alien Menace) begint het avontuur in Londen, maar Nintendo heeft ons alvast een level laten zien dat zich in Boston afspeelt. Logisch ook wel, want het is immers allemaal President Lincolns idee.

    De game ziet er heel stripboekachtig uit en is dus cell-shaded, maar ook heel kleurrijk vanwege de invloeden van Amerikaanse comics uit de Silver Age. Op de achtergrond is metal en 19e eeuws-achtige snaarmuziek te horen, melodietjes die je wellicht doen denken aan Advance Wars: Days of Ruin. Klopt ook, want Yoshito Hirano is de persoon die daar de score voor deed en dat doet hij in deze game (grotendeels) ook.

    Turn-based klinkt wellicht wat passief, Nintendo probeert het actiever te maken door de camera niet van bovenaf op de spelers neer te doen kijken, maar juist achter de personages op de grond te zetten. Kortom, je zit er straks middenin. Wat ook een heel andere draai heeft gekregen, is de navigatie.

    Geen plattegrond

    Een plattegrond van waar je bent kun je namelijk wel vergeten. Alle leden van je team staan op een andere positie in de map en het is aan jou om connecties te leggen en zo te ontrafelen hoe de map in elkaar steekt. Boeiend, want daardoor moet je heel anders naar dingen kijken.

    Je wordt wel een beetje geholpen, want juist omdat het een tijdsperiode van stoom is zijn er diverse buizen te zien voor stroomtoevoer. Die lopen letterlijk en figuurlijk als rode draad door de maps heen en kun je dus gebruiken om je positie te bepalen.

    Nintendo Steam

    Daarnaast zijn er telefonoscopes op de grond die je hints geven over hoe je je buitenaardse tegenstanders het hoofd kunt bieden. Dat wil niet zeggen dat dit spel makkelijk is, want ondanks dat er slechts een moeilijkheidsgraad is, wordt de lat volgens Patrashcu alsnog hoog gelegd.

    En er is ook een andere manier om het jezelf moeilijk of juist makkelijk te maken. Onderweg kun je metalen verzamelen die bij goudgroene checkpoints zijn in te ruilen om iemand weer tot leven te wekken. Gebruik je die metalen niet en bewaar je ze, dan kun je later in de game grote guns kopen als beloning.

    Mocht je onderweg trouwens toch teamleden zien sterven, dan zijn die er op de volgende map gewoon weer bij. Metaal inzetten is dus vooral een kwestie van niet kunnen wachten.

    Stoom is van invloed

    Code Name: S.T.E.A.M. speelt zich niet alleen af in een steampunkwereld, stoom heeft ook daadwerkelijk invloed op de game. Elk teamlid draagt een stoomtank als een soort rugzak op de rug. Onderin het beeld zie je een meter waarop staat hoeveel stoom je nog hebt. Handig om te weten, want je hebt een x-aantal stoom nodig om een aanval uit te voeren.

    Het klinkt allemaal heel ingewikkeld, maar de benodigde stoom wordt heel gemakkelijk aangegeven in wolkjes. Eromheen staat met goud omrand hoeveel wolkjes er bij een aanval zullen verdwijnen. Makkelijk toch? Deze zogeheten boilerpacks kunnen ook worden geüpgraded, evenals de wapens die worden gebruikt.

    Nintendo wil graag dat elke map voelt alsof je er nog nooit geweest bent, wat betekent dat de omgevingen heel origineel moeten zijn. Ook de vijanden zijn uniek, maar hebben wel overeenkomsten. De aliens die tijdens het E3-panel werden getoond waren blauw-paars gekleurd en hadden allemaal iets met het element ijs te maken.

    Codename Steam Team

    Slimme aliens

    Die vijanden, de buitenaardse wezens, zijn slimmer dan je zou verwachten. Ze gebruiken machines en pistolen en werken in teams om je te vinden. Gelukkig zijn er overwatch attacks, waardoor je de aliens in het gevecht een stapje voor kunt zijn. Je moet hiervoor een teamlid een beurt over laten staan, maar daarvoor in de plaats vallen zij de aliens dan aan in hun beurt.

    Tot slot werd tijdens een vragenronde nog ontfutseld dat er zeker meer personages in de game komen dan het team dat nu is getoond. Ook worden er multiplayermodi toegevoegd, maar hoe en wat blijft vooralsnog een Nintendo geheim.

    Code Name: S.T.E.A.M.

    Verkijgbaar vanaf 15 may 2015

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.