Wolfenstein Youngblood multiplayer zorgt voor diepgang [interview op gamescom]

    Wolfenstein heeft onlangs een nieuw deel gekregen dat een complete frisse wind doet waaien. Niet alleen de karakters zorgen hiervoor, maar de Wolfenstein Youngblood multiplayer zet een solo-avontuur naadloos om in een cooperatief schietfestijn. Wij spraken senior game designer Andreas Öjerfors over de veranderingen in de game.

    Al sinds jaar en dag is het William ‘BJ’ Blazkowicz die het opneemt tegen complete legers bestaande uit nazi's. Hij deed dit al in de klassieke Wolfenstein 3D-games en zette deze traditie voort in de reboot van de franchise die met Youngblood het vierde deel heeft gekregen. In dit vierde deel is BJ alleen spoorloos verdwenen en dus moeten zijn dochters op zoek naar papalief. Het enige probleem is dat er een boel nazi’s tussen hen en hun vader in staat op de straten van een door nazi’s bezet Parijs.

    Twee tieners in vijandelijk gebied

    Wolfenstein Youngblood trapt de game af met een introductie van de dochters. We leren Jesse en Soph kennen als ze nog in training zijn bij hun vader BJ. De één krijgt training in sniperwapens en de ander mag zich uitleven op een boksbal. De tieners nemen hun training serieus, al zijn ze in een bevrijd Amerika, maar zodra de training voorbij is merken we dat het echte jaren 80 tieners zijn.

    Wat de tieners vooral belichamen is de geest van het samenspel in dit deel. Tijdens onze speelsessies met Youngblood viel ons een aantal dingen op. Zo merkten wij dat het aantal vijanden niet verandert wanneer je met een ander speelt of alleen. Gevechten zijn net zo hectisch en moeilijk als wanneer jij met een ander speler ten strijde trekt. Öjerfors had hier het volgende over te zeggen.

    "Nee. De game scalet de moeilijkheid inderdaad niet op aantal spelers. We hadden voor we begonnen een idee over de chaos en snelheid van een gevecht en dat moest zo blijven, ongeacht de moeilijkheidsgraad die je zou kiezen of wanneer je met een ander speelt. We kijken puur naar statistieken. Als je alleen speelt, of met een ander, is de balans hetzelfde. We besloten om het spel te balanceren op twee spelers en de AI moest daar maar goed genoeg voor zijn.”

    Wolfenstein Youngblood laat je namelijk nooit alleen op pad gaan. Je kiest ervoor om ofwel met een computergestuurde zus op pad te gaan of met een andere speler. In beide gevallen is de uitdaging in de game absoluut aanwezig.

    Een zus om op te rekenen

    Juist omdat de game zich niet aanpast aan het aantal spelers, waren er behoorlijk wat uitdagingen op het gebied van de AI. Zo zijn de vijanden in Wolfenstein behoorlijk slim. Ze zoeken dekking en besluipen je als jij niet oplet. Jouw zus kan er gelukkig ook wat van en is prima in balans.

    "We hebben nooit coop of een AI-partner gedaan. Als je naar veel games kijkt, zie je dat de AI niet actief meedoet in het spel. Dat is een grote uitdaging. Een van de uitdagingen was dan ook om haar niet frustrerend te laten zijn. Dat zal ze misschien toch zijn, maar we hebben ons best gedaan om haar aan jouw voorbeeld te laten voldoen. Als jij stealth gaat, doet zij dat ook. Als jij al knallend een gevecht in gaat, dan gaat zij met je mee.

    Een ander ding is dat ze haar gedeelte in het gevecht moet bijdragen. Ze mag alleen niet domineren, want dat is weer frustrerend. Die balans was tricky om goed te krijgen. Ze mag je kills niet jatten of zo.”

    De AI in Wolfenstein Youngblood is er een om van te smullen. In sommige games gaat een computergestuurd karakter in de weg lopen of wordt er bij de minste geringste aanleiding een wapen getrokken om een vuurgevecht te starten. Dat is in Wolfenstein Youngblood niet het geval merkten wij. Daarbij kun je ervoor kiezen om de game in solo te spelen en dan gaat het geheel zoals jij dat wil. Wil je sluipen, dan kan dat, maar als je meteen wilt beginnen met schieten kan dat ook. De AI zal je hier altijd in steunen.

    Tactiek in de wapens verstopt

    De tactiek die je kunt kiezen blijft in Youngblood niet bij het sluipen of als een Rambo over straat rennen. Op de straten van Neo Paris lopen namelijk veel verschillende vijanden rond. De één is enorm en de ander heeft weer een schild. Sommige wapens werken beter tegen bepaalde vijanden dan anderen.

    Vijanden met een schild gaan bijvoorbeeld niet erg snel neer als jij met het verkeerde wapen, zoals het handpistool, aan het schieten bent. Met een ander wapen valt de vijand binnen de kortste keren dood op de grond. Met andere spelers moet je het maar uitzoeken. Het is een tactisch element in de game dat ergens met steen, papier, schaar vergeleken kan worden, maar je nergens een aanwijzing geeft. Hoewel het soms lijkt alsof je computergestuurde zus je helpt bij deze puzzel, is dat niet het geval.

    "De AI is er niet om je dingen te leren. Ze laat je niks zien. Als dit gebeurd is, dan heb jij het haar laten zien, gezien jij haar de opdrachten min of meer geeft. In de UI (User Interface) hebben we per wapen en munitietype wel staan waar deze sterk voor is.“

    De hints die je zoekt als het op de verschillende wapens aankomt, staan dus netjes in het menu. Je krijgt daar per wapen te zien waar deze goed tegen is. Overigens is het niet zo dat een vijand onkwetsbaar is tegen bepaalde kogels, want elk schot dat je doet zal absoluut schade toebrengen. Het is dan alleen veel minder.

    Een semi-open Parijs

    In Wolfenstein Youngblood ga je niet zomaar op pad om met je zus nazi's af te schieten en je vader te zoeken. De wereld om je heen vertelt een verhaal. Om precies te zijn een verhaal van een alternatieve jaren 80, waarin de Duitsers de Tweede Wereldoorlog gewonnen hebben. Deze setting kennen we al met een jaren 60 en jaren 40 sausje, maar er is deze keer een flinke sprong vooruit gemaakt. Wij vroegen ons af wat er in de tussentijd gebeurd was met de wereld en de nazi's.

    Ze (de nazi's, red.) zijn nog steeds hetzelfde in essentie. Maar qua look en dergelijke is er het nodige veranderd. We moesten een tijdsprong maken. Niet alleen in de wereld, maar ook in het verhaal. De Amerikaanse revolutie is natuurlijk geweest in Wolfenstein 2 en dus is de wereldbezetting van de nazi's voorbij. Hun macht neemt af en daarom zijn ze minder arrogant. Ze moeten nu lokale rebellen- en verzetsgroepen bestrijden. “

    De omgevingen in Youngblood zijn overigens gemaakt om zelf te verkennen zoals jij dat wil. In samenwerking met Arcane Studios, de maker van onder andere Dishonored, is MachineGames de wereld op gaan zetten rondom een aantal belangrijke punten. Een ervan was de ervaring van vrijheid, terwijl je in vijandelijk gebied bent. Je kunt zelf bepalen welk onderdeel van de game je als eerste aanpakt. Of je dat overleeft, is een tweede vraag.

    Krachtiger worden zoals jij dat wil

    In voorgaande Wolfenstein games zat altijd wel al een mogelijkheid om jezelf en je wapens sterker te maken. Youngblood verdiept dit systeem nog meer, zodat jij nog meer aan kunt passen aan jezelf én aan je wapens. Het is zelfs mogelijk om je wapens van kleur te veranderen en een andere outfit aan te doen, zodat je echt een eigen identiteit hebt in de game.

    "We hebben altijd al gespeeld met de upgrades in Wolfenstein. Elk deel had wel een ander element op het gebied van aanpassing. Dit keer zijn we veel dieper gegaan dan we ooit deden. Als je bijvoorbeeld de shotgun in het begin van de game pakt en die volledig aanpast, zal deze er compleet anders uitzien aan het einde en daarbij ook heel anders klinken."

    Öjerfors heeft het dan niet eens over de schade die het wapen aan het einde doet. Hetzelfde geldt voor alle andere wapens in de game. Je kunt deze helemaal naar wens aanpassen, zodat je echt een eigen speelstijl ontwikkelt. Dit betekent niet dat je maar één wapen hoeft aan te passen, want ieder wapen heeft een ander effect op vijanden. Daarbij vind je lang niet voor ieder wapen evenveel munitie in de game. Wat betreft de upgrades aan jezelf is er ook een scala aan mogelijkheden in de game.

    Wolfenstein Youngblood multiplayer is intiem

    Öjerfors geeft aan dat MachineGames heeft geprobeerd om een unieke ervaring neer te zetten die voor een intieme multiplayer zorgt. Daarbij moest wel de identiteit van iedere speler gewaarborgd blijven. Volgens ons is dat behoorlijk goed gelukt in de game. Wij beloonden Wolfenstein Youngblood in de review met een 8.0.

    Wolfenstein Youngblood

    Verkijgbaar vanaf 26 july 2019

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.