Watch Dogs Preview - Multiplayer in actie

Preview
woensdag, 28 augustus 2013 om 14:00
xgn google image
In Parijs kregen we onlangs al de kans om kennis te maken met de wereld van Watch Dogs. Daar vingen we een eerste glimp op van de multiplayer, die iets unieks gaat proberen. Op de Gamescom hebben we deze multiplayer voor het eerst in werking gezien. Maar wat vonden we ervan?
Als de demo begint zien we hoofdpersoon Aiden Pearce in een herkenbare omgeving. Hij bevindt zich namelijk op exact dezelfde plaats als de presentatie die wij zagen in Parijs. Een wat vreemde keus, aangezien Ubisoft beweert een gigantische bruisende stad in Watch Dogs te hebben gestopt. Waarom ze er dan voor kiezen om tot twee keer toe dezelfde honderd vierkante meter te laten zien is ons een raadsel, maar we zullen het er voor nu mee moeten doen. Aiden Pearce is gelukkig nog steeds in het bezit van zijn supersmartphone, waarmee hij heel het CTos (het netwerk van de stad dat alles bestuurt) met een druk op de knop plat kan leggen. Overal in de stad hangen kleine icoontjes die aangeven wanneer iets gehackt kan worden: op die manier kunnen stoplichten op tilt slaan zodat er kettingbotsingen ontstaan, of open je garagedeuren om een doorgang te creëren.
Hacken
Alles gaat zijn gangetje, terwijl Aiden wat geld jat door een bankautomaat te hacken verschijnt er ineens een schermpje op het beeld waarin staat dat hij zelf gehackt wordt. Het is nu zaak om zo snel mogelijk de hacker te vinden en uit te schakelen, voordat hij de kans krijgt om het balkje bovenin beeld vol te laten lopen. Wat volgt is een speurtocht die meteen doet denken aan de multiplayer van de Assassin's Creed-games. Ook hier ga je op zoek naar een speler die er uitziet als een computergestuurd poppetje, al heb je nu je smartphone om het proces wat te versnellen. Je telefoon checkt namelijk iedereen waar je de cursor op richt en zegt meteen of je de hacker in het vizier hebt. Eenmaal ontdekt is het snel klaar met de ongewenste bezoeker. Hij probeert zich nog achter een kiosk te verschuilen, maar de kogels uit de assault rifle van Aiden zijn al bij zijn lichaam voordat hij de hoek om is.
Direct daarna zwaait er een man achter de PlayStation 4 waar wij de demo op zien, we hebben zojuist dus onwetend de multiplayer van de game in actie gezien. Tijd om ons druk te maken over het verhaal van Watch Dogs hebben we niet, want er moet wraak worden genomen op onze indringer. Via een snel menuutje worden we in de wereld getransporteerd waar de man ronddwaalt die jij zojuist neerschoot bij de kiosk.
Missie geslaagd
Het is goed om te weten dat jij er altijd uit zal zien als Aiden Pearce, maar dat anderen jou zien als een (willekeurig gekozen?) NPC, zodat het een stuk lastiger is om je te ontdekken. Eenzelfde strategie als bij de Assassin's Creed multiplayer lijkt dus prima te werken: gedraag je als een NPC en probeer op die manier dichterbij de andere speler te komen. Op een gegeven moment zien we dat we in de buurt zijn van ons doelwit door een icoontje op het scherm. Hij moet zich ergens bevinden in een straal van 100 meter, maar de exacte locatie zullen we zelf moeten achterhalen.
Dit blijkt minder moeilijk te zijn dan het lijkt omdat onze vijand opvallend rond aan het rennen en springen is, daar helpt zelfs zijn vermomming als mollige oude vrouw weinig bij. In tegenstelling tot onze vorige ontmoeting laat Aiden zijn assault rifle deze keer in zijn jas zitten, want voor een geslaagde hackmissie hoeven we alleen het balkje vol te laten lopen en ons daarna zo snel mogelijk uit de voeten te maken. Ook bij deze vluchtpoging komt de supermartphone weer van pas. Auto's die aan de kant van de weg staan openen met gemak hun deuren dankzij je telefoon, zodat wegkomen van je zojuist gehackte slachtoffer een eitje is. Zodra we een bepaalde afstand bereikt hebben worden we terug getransporteerd naar onze 'eigen' Watch Dogs-stad. Missie geslaagd.
Enthousiast
Als we na de Gamescom de balans opmaken van wat we nu gezien hebben van Watch Dogs kunnen we dus eindelijk de multiplayer afstrepen, maar nog steeds zijn er allerlei vragen over de game, die al eind dit jaar in de winkels ligt. Wat is je beloning voor het hacken van andere spelers? Hoeveel spelers kunnen zich tegelijkertijd in jouw wereld bevinden (co-op hacken?) en zijn er ook nog andere modi aanwezig?
Waar we wel zeker over zijn is de grafische pracht van de game. Omdat we de game op een PlayStation 4 speelden kregen we al het next-gen geweld voorgeschoteld, inclusief de nieuwe water/wind-engine die Ubisoft speciaal voor de game ontwikkelde. De lange leren jas van Aiden waait dus realistisch, evenals de bomen en vlaggen die je gaandeweg tegenkomt. Het water hebben we jammer genoeg nog niet gezien, maar als we de trailers moeten geloven zal het moeilijk zijn om geen duik te nemen in de levensechte golven. Wij zijn wederom enthousiast gemaakt voor Watch Dogs, misschien maakt het feit dat er nog zoveel aspecten van de game mysterieus zijn het alleen maar spannender voor 21 november: De dag dat we alle vragen kunnen beantwoorden als de game verschijnt voor de PC, Xbox 360, PlayStation 3, Wii U en later nog de PlayStation 4 en Xbox One.