Warlock: Master of the Arcane Preview

Preview
zaterdag, 05 mei 2012 om 17:00
xgn google image
De Civilization franchise behoort tot de top van de strategiegames. Beeld je in dat deze games vol magie en mythische wezens zaten. Dat is Warlock: Master of the Arcane in een notendop. Om meer te leren over het spel kun je best even verder lezen.
Heel wat strategiegames proberen zo realistisch mogelijk te zijn. Ze spelen veldslagen na uit het leven van Julius Caesar, Napoleon en hedendaagse soldaten. Steden moeten zo echt mogelijk nagebouwd worden en alle regio's zijn zelfs voorzien van hun historisch correcte religie. Ontwikkelaar Ino-Co Plus gaat tegen de trend in en komt met een fantasievolle strategiegame, Warlock: Masters of the Arcane, die geïnspireerd is door de Majesty franchise. Zorgen al deze tovenaars en trollen dan ook voor een monsterlijke game?
Spel der tronen
De koning is dood, lang leve de koning, is het thema van Masters of the Arcane. De koning van het machtige land Ardania is overleden en er is geen opvolger aangeduid. Drie facties zijn bereid om te vechten voor de troon. De facties trekken ten strijde en de laatste overlevende leider, mag zichzelf tot koning kronen. Warlock: Master of the Arcane kent heel wat gelijkenissen met de Civilization franchise. Na een korte tutorial kun je zelf aan de slag en moet je heel wat magische spreuken ontwikkelen om je factie zo machtig mogelijk te maken.
Een bad van lava
Waar je in Civilization zo veel mogelijk technologische vooruitgangen moet boeken, is het hier de bedoeling dat je je onderdanen aan het werk zet om zoveel mogelijk magische spreuken te onderzoeken. Magische spreuken vormen de ruggengraat van je factie en kunnen het verschil maken tussen winst of verlies. Elke factie beschikt over een machtige tovenaar die vanuit een kasteel over de hele wereldmap zijn magie kan gebruiken. Zodoende kun je bliksemschichten en lava op vijandige legers gooien, steden saboteren of je eenheden genezen.
Maar al deze spreuken krijg je uiteraard niet vanzelf. Door de wereld zijn verschillende heilige plekken verspreid. Is de macht van je stad of dorp zo groot dat je op een heilige plek kunt bouwen, dan kun je een tempel neerzetten die je magiër meer kracht geeft. Je kunt ook krachtiger worden door de map te verkennen en parallelle werelden te ontdekken of een van de een van de personificaties van de acht goden te doden.
Een leger met mogelijkheden
Naast magische krachten, zul je uiteraard ook legers moeten opbouwen. Boogschutters, infanterie en cavalerie werken in de typische driehoek waarbij de ene sterker is dan de andere. Gooi nog wat mythische wezens in de mix en je hebt genoeg mogelijkheden om je niet te vervelen. Tijdens het spelen heb je een onweerstaanbare drang om elke eenheid eens aan de slag te zien en bouwt er met plezier de nodige huizen voor. Wie wil er tenslotte niet zien hoe een reus het opneemt tegen een stelletje ruiters.
Levendige wereld
Het mag ook gezegd worden dat dit een van de mooiere games zal worden van uitgever Paradox Interactive. Geen lege, grijze wereld deze keer maar vrolijke, felle kleuren die de gewelddadige sprookjeswereld tot leven laten komen. Kabbelende riviertjes, ezeltjes, mistvlagen,... er is genoeg om naar te kijken en ook het geluid past mooi bij het geheel. Die levendige wereld kan zich ook tegen je keren. Zit je dorp zonder legers en begin je toch bomen om te hakken? Dan kan het zijn dat de lokale wolven of gangsters die zich in de bossen verschuilen, in opstand komen en je gebouwen aanvallen.
Ondermaatse AI
Toch voelt het spel niet helemaal compleet aan. Er ontbreekt een zekere vorm van diepgang. Het aantal troepen en spreuken is zeer uitgebreid, maar het onderhandelen met andere facties is enorm beperkt. Diplomatische mogelijkheden zijn er bijna niet en de drie facties lijken nog niet helemaal in evenwicht. Bovendien is de AI niet opperbest en zul je vrij eenvoudig de overwinning behalen. Wij speelden een onafgewerkte versie van de game en het is dus nog best mogelijk dat de uiteindelijke versie, die binnenkort al in de rekken ligt, heel wat aanpassingen bevat.
Potentiële topper
Warlock: Master of the Arcane is een potentiële topper. De kleurige wereld vol fauna en flora zal je hart doen smelten en de legers vol trollen, elfen en reuzen zorgen voor de nodige actie. Het grote aanbod spreuken zorgt voor voldoende afwisseling en brengt leuke tactische mogelijkheden met zich mee. Het spel heeft wel een zwakke AI en heeft erg beperkte opties wat diplomatie betreft. Naast het bouwen van steden en een leger, komt er dus niet zoveel bij kijken. Het is best mogelijk dat ontwikkelaar Ino-Co Plus al hard heeft gewerkt aan deze problemen. Wij hopen het, anders zal Master of the Arcane nooit boven de gemiddelde strategiegame uitstijgen.

Populair Nieuws

Laatste Reacties