Warhammer 40K Inquisitor Martyr Preview - Belooft veel goeds

Preview
woensdag, 11 april 2018 om 17:00
xgn google image
Onverschrokken mariniers in enorme pakken. Duizenden kogels die de onpure huid van ongelovigen penetreren. En dat alles voor de almachtige Emperor. Wij zijn weer gedoken in de wereld van Warhammer 40.000 en deze keer de vorm van een actievolle role-playing game. Of dat een geslaagde combinatie is kun je lezen in onze Warhammer 40K Inquisitor Martyr preview.
We zijn op bezoek in Boedapest, waar de onafhankelijke studio Neocore Games is gestationeerd, middenin de historische binnenstad. De studio is voornamelijk bekend geworden door zijn The Incredible Adventures of Van Helsing-trilogie. Deze keer hebben de Hongaren een grotere taak voor de boeg, namelijk om het Warhammer 40K-universum om te toveren tot een geslaagde action RPG..
Een andere grote uitdaging voor de studio komt in de vorm van de PS4- en Xbox One versie. Want hoewel Neocore al eerder met consoles heeft gewerkt, is dit de eerste keer dat de console-versie vanaf het begin wordt ontwikkeld naast de PC-versie. Gelukkig hebben we de PS4 Pro-versie grondig kunnen testen tijdens ons bezoek aan de studio.
Warhammer 40K Inquisitor Martyr Preview

Een accurate titel

In Warhammer 40K Inquisitor – Martyr krijg je, zoals de naam al verklapt, een Inquisitor onder de knoppen. Deze speciale agenten van het keizerrijk der mensen hebben verschillende achtergronden, maar zijn samengebracht onder één vlag om bedreigingen tegen de mensheid in de kiem te smoren. Als Inquisitor ben je dan ook de creme de la creme, ongeacht je achtergrond als Space Marine, dodelijke Assassin of een magische Psyker.
Welke achtergrond je kiest is daarentegen wel zeer belangrijk op de gameplay en speelstijl van Warhammer 40K Inquisitor Martyr. Want welke achtergrond je kiest, bepaalt wat voor soort wapens en uitrusting je kan dragen welke van invloed zijn op de vaardigheden je tot je beschikking hebt. In tegenstelling tot de meeste andere action RPG’s dicteert het wapen dat je draagt de vaardigheden. Zo heeft een Bolter vier andere vaardigheden dan een combinatie van een Chainsword en een pistool.
Op deze manier heb je als speler te allen tijde acht verschillende vaardigheden tot je beschikking, want met een druk op de knop wissel je van wapens. Tel daar ook speciale vaardigheden van uitrustingen op, zoals een jetpack, en unieke karakteristieken van de achtergronden en je hebt een flinke oorlogsmachine onder controle.
Warhammer 40K Inquisitor Martyr Preview

Een hoop vijanden, in het heden en nabije toekomst

En dat is nodig ook, want als Inquisitor word je vaak alleen naar vijandelijk gebied gestuurd, dat wordt overlopen door de meest gruwelijke wezens die het universum rijk is. Aan het begin van de campagne hebben we voornamelijk oog in oog gestaan met de Nurgle, wezens die de Chaos God van ziektes en dood dienen. Ten minste, voor zover de desbetreffende wezens in het bezit waren van een oog.
Tijdens de campagne van Warhammer 40K Inquisitor Martyr zul je niet alleen Nurgle op je pad tegenkomen, ook andere vijanden van het keizerrijk zullen hun aanwezigheid laten merken. En het zal ook niet alleen blijven bij de rassen die in de game zullen zitten bij de lancering, want Neocore wil van de game een langetermijnproject maken. Zo kunnen we naar verloop van tijd ook op een geweldadige wijze kennis maken met de Dark Elder, Space Orks en andere rassen.
Warhammer 40K Inquisitor Martyr Preview

Geen enkele missie hetzelfde

Dat Neocore die rassen zo maar kan toevoegen aan de game ligt aan de basis van de missiestructuur. In de singleplayer campagne zul je de standaard rassen tegenkomen en een vast verhaal volgen, zoals we dat kennen uit zo’n beetje elke andere game. Maar na de campagne kan je ook aan de slag met random generated missies.
Die missies maken gebruik van een level creator die kiest uit een aantal criteria, zoals vijanden, de planeet, of het zich buiten of binnen afspeelt en nog een aantal andere zaken. Of basis daarvan wordt er een level gebouwd en ook automatisch een missie gegenereerd met opdrachten die moeten worden voltooid en een unieke briefing. Volgens Neocore zal geen enkele missie hetzelfde zijn.
Warhammer 40K Inquisitor Martyr Preview

Geen zorgen voor de console-bezitter

En al die gratis updates – niet alleen voor rassen, maar bijvoorbeeld ook andere planeten – zullen niet alleen beschikbaar zijn voor PC-spelers, maar ook voor spelers op de consoles. Zij hoeven allesbehalve bang te zijn dat de console-versie een minderwaardige versie is van de PC-versie, want Neocore heeft hard gewerkt, zich verdiept in de consoles en goed geluisterd naar de feedback van spelers die de console-versie van The Incredible Adventures of Van Helsing hebben gespeeld. En dat is te merken.
Ten eerste speelt de game heerlijk op een controller met acties die goed aanvoelen en logisch zijn onderverdeeld onder de knoppen. Binnen de kortste keren voel je je een volleerde Space Marine en neem je cover achter een pilaar, om met je Bolter een groep vijanden onder vuur te nemen. Of je gooit een granaat met dodelijke precisie over een muur heen. Nooit hebben we het idee gehad dat de controller een handicap was tegenover de vertouwde muis en keyboard.
Bovendien ziet Warhammer 40K Inquisitor Martyr er op de PS4 Pro goed uit en loopt het spel lekker soepel. We hebben af en toe een stotter of een glitch gehad, maar dat valt te verwachten met een vroege versie die ook een stuk ouder is dan de versie waar Neocore op het moment mee bezig is. Bij lancering zullen eigenaren van een PS4 Pro en Xbox One X overigens kunnen kiezen tussen drie verschillende modes, die graphics, framerate of een mix zullen prefereren.
Warhammer 40K Inquisitor Martyr Preview

Warhammer 40K Inquisitor Martyr Preview – Een game die veel belooft

Neocore Games heeft een flink stuk hooi op de vork genomen door een action RPG te maken in het Warhammer 40K-universum, maar de Hongaarse studio lijkt het te gaan lukken met Warhammer 40K Inquisitor - Martyr. De game speelt heerlijk weg, op PC én consoles, ziet er heerlijk bruut uit zoals het Warhammer betaamt en de langetermijnplanning belooft veel. Onze aandacht heeft de studio in ieder geval getrokken. Op 11 mei ligt de game in de winkels.

Populair Nieuws