Warhammer 40,000: Space Marine Preview

Preview
maandag, 22 augustus 2011 om 14:00
xgn google image
Het blijft wat ons betreft een interessante setting: een oorlog in de ruimte die wordt gevoerd tussen veel te brede ruimtesoldaten en met grote bijlen bepakte Orks. De vete in de Warhammer 40,000 wereld houdt al een hele lange tijd aan en dat is te zien aan de ontmoedigende sfeer op het slagveld. Wanneer beide facties elkaar tegenkomen, worden er meteen een hoop schoten gelost...
In Warhammer worden gevechten doorgaans uitgevoerd in Real Time Strategy. Warhammer 40,000: Space Marine pakt het anders aan en verruilt het isometrische cameraperspectief met een laag-bij-de-grond third-person jasje. Werkt deze ommekeer? Wij speelden een twee uur-durende preview code en kwamen erachter.
Tutorial
Onze speelsessie begint met Space Marine Titus, een goedhartige, Brits sprekende soldaat die zijn team moet zien te vinden. Hij begint met een klein arsenaal aan wapens, namelijk met een pistool en een machete voor het nodige slachtwerk. Duidelijk dienen de eerste momenten als een soort tutorial, om je de spelmechanieken eigen te kunnen maken.
Wat opvalt is dat de bewegingen die Titus maakt ontzettend zwaar aanvoelen. Niet zo gek, aangezien hij een bepantsering draagt die wel enkele tientallen kilo's kan wegen. Maar dat geeft ons in ieder geval het gevoel dat deze dappere krijger een hoop klappen van Orks kan ontvangen. Gelukkig is de besturing niet zo zwaar als Titus zelf. Nee, de besturing werkt verrassend soepel, aangezien je met één druk op de knop van wapens kunt wisselen. Dat is één van de weinige zaken waar wij het toetsenboard voor nodig hebben gehad. Warhammer 40,000: Space Marine legt de focus dus voornamelijk op de actiegerichte momenten en niet op onnodig veel vereist werk in menu’s.
Gaandeweg kun je nieuwe wapens vinden in neergestorte drop pods, cabines die uit een spaceshuttle zijn gevallen. Deze opwaarderingen varieerden bij ons van een nieuw geweer tot de zogenaamde Chainsword: een samengevoegd zwaard en kettingzaag. Ook al duurde de speelsessie maar een paar uur, toch is de Chainsword nu al een persoonlijke favoriet geworden in de lange lijst wapens die we in games zijn tegengekomen.
Gebruik van wapens
Op de PC gebruik je je linkermuisknop om te schieten en je rechter om flink huis te kunnen houden met je zwaard of hamer, afhankelijk van welk wapen je op dat moment in handen hebt. Deze keuze is ongetwijfeld gemaakt om de PC-versie ongeveer overeen te laten komen met die van de Xbox 360 en PlayStation 3. Ook al is het schietwerk vrij vermakelijk, toch ligt de kracht van de game bij het vechten met je slagwapen.

Met een druk op de knop vliegt Titus naar een Ork toe om hem daarna te bewerken met zijn zwaard of knuppel. Door op hem in te blijven hakken, maakt hij combo’s, waarna de Ork middels een vertraagde genadeklap dood op de grond valt en een hoop bloed op zijn levenloze lichaam achterlaat. Nou moeten we bekennen dat wij altijd al een zwak hebben gehad voor slow-motion momenten, maar zulke genadeklappen blijven over het algemeen een hoop voldoening bezorgen. Leuk detail is dat je ook hardwerkende Orks op het slagveld ziet die bezig zijn met het bouwen of vernielen van objecten. Uiteraard kun je ook deze slaven een welgemikte kogel of klap in het hoofd verkopen.
Let wel op, want je zal tactisch om moeten gaan met het gebruik van je slagwapen, aangezien ook jouw personage niet het eeuwige leven bezit. Incasseer je maar genoeg schade, dan legt ook Titus het loodje. Zul je constant moeten staan schuilen achter obstakels dan? Mooi niet, het slagveld oprennen zul je, je bent immers een Space Marine! Er moet bloed worden vergoten, dus trek je met volle borst ten strijde met je slagwapen. In Warhammer 40,000: Space Marine speel je een doorgewinterde soldaat en daar moet je je ook naar gedragen.

Geen eeuwig leven voor Titus
Het is daarom ook maar goed dat de game werkt met eenzelfde soort systeem als Halo, aangezien jouw schildmeter zich na een bepaalde periode zonder geïncasseerde schade zich weer volledig herstelt. Dit geldt helaas niet voor jouw levensbalk. Titus heeft dus niet het eeuwige leven, maar dat weerhoudt ons er niet van om een goed aantal schedels in te slaan van die irritante groene monsters.
Helaas heeft Titus geen mogelijkheid tot zijn beschikking om te bukken, maar deze keuze van de ontwikkelaar is in principe niet heel onlogisch. Je moet namelijk weten dat Space Marines een bepantsering aan heeft van een hoog gewicht en dat is ook te zien aan het uiterlijk van Titus. Even door zijn knieën gaan om bijvoorbeeld zijn veters te strikken, zou nogal bizarre taferelen opleveren.
Heerlijke chaos
Gaandeweg komt Titus een paar leden van zijn team tegen. Wat volgt, zijn aanzienlijk grotere gevechten tussen de Space Marines en de Orks. Deze monsters variëren van de kleinere types die snel op je af komen rennen en de wat zwaarder bepantserde varianten met geweren. Om zo effectief mogelijk te werk te kunnen gaan, zal je dus in korte tijd verschillende gevechtstactieken moeten verzinnen, anders wordt de chaos al gauw te veel. Een heerlijke chaos welteverstaan, want deze momenten brengen het adrenalinepijl al heel snel omhoog. Een verrassende belevenis, aangezien we dachten dat we dit alleen in de RTS-variant van Warhammer zouden voelen. Wordt het je te heet onder de voeten en komt er een zee van groen gespuis op je af, dan kun je er ook voor kiezen om weg te rennen en terug te gaan met volle kracht. Het gevolg? Een hele hoop vergoten bloed, terwijl de meeste Orks op brute wijze in slow-motion als kegels omvallen.
Maar daar eindigt het nog niet. Als Titus Orks van het leven berooft, dan vult er zich een meter. Is die meter vol, dan krijgt hij ongekende krachten met zich mee en kan hij zijn moordpartijen nog stijlvoller maken door middel van gruwelijk ogende finishing moves. Daar doen we het uiteindelijk voor. Je werkt dan met al je virtuele bloed zweet en tranen als het ware naar dat ene moment toe.
Jet-packs zijn geweldig
Hier houdt het slachtfeest echter nog niet bij op. Tijdens de laatste momenten van onze speelsessie kregen we een soort jet-pack tot onze beschikking die het mogelijk maakte hoge sprongen te maken om daarna weer met volle gewicht op een zelfgekozen punt te landen. Staan daar dus Orks, dan kun je het dodelijke en bevredigende effect van je acties wel raden.
Na maar kort van de jet-pack te hebben genoten, eindigde de demo alweer. Wat volgde was een sterk gevoel van verlangen. Een verlangen om door te kunnen spelen en te ontdekken wat voor gevaren er op Titus en zijn team staan te wachten. Welke wapens kunnen we gaandeweg vinden om zo een drastische wending aan het gevecht te kunnen geven? Dergelijke vragen konden niet onopgemerkt blijven.
Benieuwd naar eindresultaat
Het is duidelijk dat Warhammer 40,000: Space Marine het anders wil aanpakken dan concurrenten in hetzelfde genre en schotelt ons daarom een intens lineair verhaal voor op een industriële planeet. Het is deze planeet die op de rand van de afgrond staat door de komst van aan bloeddorstige Orks. Het schietwerk voelt misschien standaard aan, maar het tekeer kunnen gaan met je slagwapen maakt wat ons betreft alles goed. Wij zijn dan ook erg benieuwd naar het eindresultaat om er achter te komen hoe het wonderbaarlijke verhaal van Titus verder verloopt. Maar stiekem ook om opnieuw een Chainsword in handen te kunnen hebben en de wereld op uiterst brute wijze te bevrijden van al het kwaadaardige groen.

Populair Nieuws