Dark Souls Preview

Preview
maandag, 22 augustus 2011 om 17:00
xgn google image
Als je denkt dat Demon's Souls al lastig was, houd je hart dan maar vast. Want met Dark Souls wordt het pas écht moeilijk. Ben jij er klaar voor om honderden keren te sterven, op te staan en weer verder te gaan met de strijd?
Waarschuwing: Dit artikel kan spoilers bevatten
Moeilijker dan Demon's Souls
Dark Souls wordt moeilijker dan Demon's Souls, veel moeilijker. Die RPG was voor velen al veel te lastig, maar Dark Souls doet daar een schepje bovenop. Nu zul je in eerste instantie waarschijnlijk denken aan meer vijanden waardoor het moelijker wordt. Nee, fout gedacht. Het aantal vijanden zal gelijk blijven; het is meer strategisch inzicht dat van je verwacht wordt. Waar in andere games vaak meerdere wegen naar Rome leiden, is dat in Demon's Souls vaak maar één. Shit, hoe weet je nu welke? Proberen, doodgaan, proberen, doodgaan. Daar draait het allemaal om.

Het begint lijkt makkelijk..
In Dark Souls hebben we gezien hoe de missie The Duke's Archives eruit ziet en hoe lastig het allemaal is om te spelen. Het spel begint met een scene waarin je vastzit in een gevangenis en zoals je al vermoedt: de deur zit op slot. Aan de andere kant van de deur zit een wachter die slaapt, dus is het tijd om hem eens een flink pak rammel te geven. Met je zwaard steek je hem door de tralies van de gevangenis neer en verovert op die manier de sleutel. Bingo, openen die deur en gaan!
...maar dan..
Helaas, helaas, was het allemaal maar zo simpel. Dit is slechts het begin van de game, hierna begint alle ellende. Je moet je het volgende voorstellen: jij zit in een of andere kerker met tig verdiepingen. Een slangenmonster activeert een hendel, waarna er octopusmonsters van beneden komen en tig slangenmonsters van de bovenste verdiepingen. En jij bent de sjaak, want jij zit er middenin. Gevangen dus, je kunt geen kant uit, waar moet je in godsnaam heen? Je bent niet zo sterk dat je al het gedrocht maar meteen in elkaar slaat.
Je zult dus goed moeten bekijken per situatie wat de mogelijkheden zijn. Je moet door naar een volgende deur, maar ook deze is weer op slot en dus ga je op zoek naar de sleutel. Je rent, beklimt snel een ladder, maar onder je bevindt zich een octopusmonster. Yes, net op tijd, althans dat denk je. Want boven je verschijnt er opeens een slangenmonster op de ladder. Kortom, je was niet snel genoeg. Je gaat dood. Maar je hebt een wijze les geleerd. Je moet namelijk sneller dan die slangenmonster op de ladder zijn.
Verken je omgeving en leer van het sterven
Bij een tweede poging lukt het, je bent de ladder op en alle vijanden te slim af. Maar nog geen minuut later zit je weer 'vast'. Waar moet je heen? Nergens lijkt zich een ruimte voor te doen waar je heen zou kunnen. Shit. En ze naderen jou allemaal. Er zit maar één ding op, gewoon ergens naar beneden springen. Warempel, dat was precies waar je heen moest.
Het mag duidelijk zijn: Dark Souls wijkt af van de gemiddelde RPG. Alles draait om proberen, doodgaan, proberen en doodgaan. De ontwikkelaar gaf tijdens de presentatie aan dat geen één speler Dark Souls kan uitspelen zonder minstens een paar honderd keer (!) dood te gaan. En doodgaan is goed, want daardoor leer je wat je fout doet. Ook tijdens de presentatie ging een van de makers een aantal keren dood, en dat terwijl die al vele uren geoefend had.

Hulp inschakelen
Hoewel je uiteraard sterker zal worden in het verloop van de game, moet je overigens absoluut niet denken dat je daarna iedereen wel even in de pan hakt. Zo simpel is het niet. Regelmatig zul je gewoon een sprintje moeten trekken, dé sleutel naar succes. En gelukkig kent Dark Souls verder een zelfde systeem zoals in Demon's Souls. Op bepaalde moeilijke punten kun je de hulp inschakelen van nog twee vrienden online. Let wel op: het zijn alleen bepaalde gedeeltes, er is dus absoluut geen sprake van de game van a tot z in co-op spelen.
Nog even oefenen
Verder oogt Dark Souls goed. Helaas hebben we de game zelf nog niet kunnen spelen, maar alle vertrouwen is er in het neerzetten van een krachtige RPG.Eén die niet alleen voor de PlayStation 3 zal verschijnen, maar ook voor de Xbox 360. Op 7 oktober ligt de game in de schappen en dan gaan we zelf ervaren hoe het is om heel vaak te sterven en de draad weer op te pakken. Tot die tijd wordt het nog flink oefenen met Demon's Souls. Want als je die niet aankunt, kun je Dark Souls al helemaal op je buik schrijven.

Populair Nieuws