Vampyr gameplay met meerdere features toegelicht [Gezien op E3 2017]

    De Franse studio Dontnod is niet alleen bekend van het magistrale Life is Strange. Naast gevoelige verhalen vertellen kent de ontwikkelaar ook een heel duistere kant. Door de straten hoor je gefluister dat de ontwikkelaar hordes aan vampieren los laat dit jaar. Zijn wij opgewassen tussen de Vampyr gameplay?

    Je leest het helemaal goed. De productie van Vampyr loopt, zover er mede werd gedeeld tijdens de E3, nog helemaal op rolletjes. De game waarin je een vampier speelt en de straten van Londen terroriseert, komt in november nog uit. Tijd om na een serie eerdere previews wederom te kijken of er meer informatie over de Vampyr gameplay bekend is.

    Onderdak voor een vampier

    Als één van de eerste stukken aan kennisgeving van deze nieuwe beelden, is er een nieuw gedeelte van de verhaallijn getoond. Hoofdpersonage Jonathan, part-time arts en full-time vampier, loopt rond in een hub van de game. Deze thuisbasis is een ziekenhuis waar dokter Swansea zijn patiënten begeleid, een alleraardige man die je onderdak biedt tegen gevaren van buitenaf.

    Hoe ironisch het ook klinkt, Jonathan is als vampier doelwit van een orde genaamd The Guard. Deze vampierenjagers hebben de bloedzuiger al een tijdje in het oog, maar kunnen in het gebouw niks tegen hem beginnen. Het ziekenhuis is namelijk heilige grond waar niet gevochten mag worden en die regels heb je maar te respecteren. Altijd handig om een onderdak als dit bij de hand te hebben.

    Een speurhond

    Wat ook een vernuftigheidje is, is een kracht genaamd bloodvision. Hiermee schakelt Jonathan over naar een ander soort zicht, waarbij de omgeving om hem heen duisterder wordt. Wat dan nog wel in het oog springt, is bloed. Letterlijk alles waar dit goedje aan kleeft, is opeens helder gedurende de Vampyr gameplay.

    Deze bloodvision kan gebruikt worden voor verschillende doeleinden. Allereerst kan je er mee spoorzoeken om voorwerpen of andere interessante snuisterijen terug te vinden. Bovendien helpt het om quests op te lossen en personen te volgen. Maar bloedzicht heeft ook een alarmerende functie door je te vertellen waar er gevochten werd.

    Inzicht over gevechten

    Waar het in eerdere previews over Vampyr gameplay nog in combat ontbrak, hebben we nu meer gezien dan ons lief is. Tijdens het spelen mag je wel een teil naast je houden, want het kan er flink ranzig aan toe gaan. Zowel menselijke wezens als monsterlijk gespuis kunnen je op gruwelijke wijze het leven ontnemen.

    Jonathan is als vampier heer en meester van het bloed en dat toont hij graag. Tijdens gevechten kan hij het bloed van vijanden uit hun lichaam trekken om te gebruiken als aanval of extra levens. Tevens kan je vijanden verdoven, waarna een scherp setje tanden in de nek worden gezet. Het bloed dat te ontnemen is kan later gebruikt worden om Jonathan omhoog te brengen in niveau.

    Een truc als deze uithalen is in eerste instantie niet mogelijk bij elk slachtoffer. Het spel bevat bossfights waarbij uit de kluiten gewassen vijanden je graag zien branden. Tijdens de E3 Vampyr gameplay werd de baas Jimmy ‘The Spark’ Barlow getoond. Deze baas blufte met een vlammenwerper, maar moest uiteindelijk toch het onderspit delven.

    Niet bepaald weerloos

    Als je genoeg bloed/ervaringspunten hebt, krijg je de mogelijkheid dit te spenderen om nieuwe vaardigheden voor Jonathan te kopen of te verbeteren. De chic geklede vampier heeft offensieve krachten als een schaduwklauw-aanval en het eerder genoemde verdoven van vijanden. Ook kan Jonathan korte afstanden als een soort geestenverschijning reizen om opeens op een andere plaats tevoorschijn te komen.

    Naast bovennatuurlijke wapens maakt Jonathan gebruik van huis-tuin-keuken gerei. Wat denk je van een flinke hakbijl en een revolver? Daarnaast heeft de ontwikkelaar verklapt dat er een optie is om chemische granaten te gebruiken. Hoe al dit arsenaal verzameld wordt is nog niet helemaal duidelijk, maar waarschijnlijk heeft het te maken met het loot-systeem dat de game heeft.

    Niemand is inwisselbaar

    Elk personage in de game is uniek en zal niet terugkeren als je een misstap maakt. Vampyr werkt op een slinkse manier door de belangrijkste figuren van het puurste bloed te voorzien. Hoe zuiverder het bloed is, hoe meer ervaringspunten je ervoor krijgt. De Vampyr gameplay stelt je dus telkens voor een dilemma wat je moet doen.

    Het leven als vampier heeft in zekere zin een diepere tactische laag. Vermoord je iemand om snel wat bloed op te kunnen slurpen, dan zullen bepaalde quests falen en anderen helemaal niet meer activeren. Bovendien reageren personages die verbonden zijn met jouw prooi ook opeens heel anders vanwege het verlies van een dierbare. Vampyr is daarmee een zoektocht naar de juiste weg.

    Het welzijn van de samenleving gaat zelfs zo ver dat bepaalde districten totaal uitgestorven raken als te veel of te belangrijke mensen het loodje leggen. Als zoiets in de hand gespeeld wordt, dan heb je niks meer aan zones. Dontnod legt de focus op het idee dat je alle mogelijkheden moet zoeken om nieuwe opties voor ogen te houden. Mede door het uitzoeken van nieuwe dialogen en verstandhoudingen tussen personages.

    Na het zien van nieuwe Vampyr gameplay gaat het bloed sneller stromen. Wat wordt er uitgekeken naar deze unieke RPG waar heel Londen samenhangt. Het is nog even wachten tot november, maar wij verwachten dat Dontnod genoeg verrassingen in huis heeft.

    Vampyr komt uit voor Xbox One, PS4 en PC.

    Vampyr

    Verkijgbaar vanaf 5 june 2018

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.