Uncharted 4 Hands-on - Nathan is beter in sluipen en kan autorijden!

Preview
dinsdag, 05 april 2016 om 15:22
xgn google image
Uncharted 4 belooft weer de blockbuster te gaan worden die we kunnen verwachten van Naughty Dog. Aangezien de titel de laatste in de serie is, zal het spel de belofte van een mooie afsluiter moeten maken. Sony heeft hier vertrouwen in en nodigde ons uit om de game te zien in een Uncharted 4 hands-on.
De Hands-on nam ons mee naar Madagascar waar Nathan, Sully en zijn broer Sam op zoek gaan naar de schat van Henry Avery. Het verhaal van de game draait dit keer om de schat van Henry Avery, een beruchte piraat. We begonnen het hoofdstuk aan de voet van een jaren geleden uitgedoofde vulkaan, waar vermoedelijk de schat van Avery ligt.

Zoektocht in een Jeep

In het hoofdstuk waar wij bij de hands-on mee aan de slag mochten rijd je in een Jeep. Jawel, voor het eerst in de geschiedenis van Uncharted mag je daadwerkelijk aan de slag met een echt voertuig. En het is niet een voertuig dat je van A naar B moet brengen. Je hebt daadwerkelijk de vrijheid om rond te bewegen en te ontdekken.
Een puntje van kritiek dat we nog wel zouden noemen is dat op sommige momenten de puzzels een klein beetje geforceerd overkomen. Tijdens de hands-on konden we aan de slag met een lier die aan de jeep zat verbonden. Die lier moest ons uit allerlei penibel situaties halen, maar het leek meer alsof het de bedoeling was om je bezig te houden.
Natuurlijk gaan we nog niet verklappen wat je allemaal kan ontdekken in het gebied waar wij doorheen speelden, maar er was in ieder geval genoeg om te ontdekken.
Die zoektocht brengt je van een schitterende waterval naar een adembenemend uitzicht op de vulkaan, je einddoel, tot aan een reeks modderige heuvels waar je met een lier aan de slag moet.
Natuurlijk is een Uncharted game niet compleet zonder aan de slag te moeten met de nodige puzzels en bij een van de puzzels moesten we toch wel enige tijd nadenken voordat we erachter kwamen wat we nu precies moesten doen.
Uncharted 4 hands-on

Nathan Drake in hart en nieren

Zoals je leest is het vierde deel in de serie weer een Uncharted game in hart en nieren. Dat merkten we ook aan de gesprekken die in het spel gevoerd werden. Terwijl Nathan, Sully en Sam met de Jeep rondtuften merkten we dat de humor van de schrijvers nog steeds zo goed is als we gewend waren van de vorige games.
En niet alleen de schrijvers zijn als vanouds, ook de actie die we nog van de vorige games kennen is gewoon weer terug. En hoe?! Er is enigszins gesleuteld aan de mechanics van het spel, zo is het nu iets gemakkelijker om rond te sluipen dan je gewend was. Waar je vroeger direct aan de bak moest zodra je werd opgemerkt, heb je nu nog tijd om de vijand die je opmerkte uit te schakelen.
De vijand in kwestie schakel je uit zodra hij een gele melding boven zijn hoofd krijgt. Een echte sluipmoordenaar doet dit natuurlijk niet door hem, een luide kogel door het hoofd te jagen, maar door een stealthaanval te doen die je misschien nog wel bekend is uit de voorgaande Uncharted games.
Uncharted 4 hands-on

Vernieuwingen maken je het leven makkelijker

Ook werd tijdens het spelen van de Uncharted 4 hands-on duidelijk dat je nog tactischer aan de slag kunt in de game. Je kunt nu namelijk je vijanden markeren zodat je ze in de gaten kunt houden als je ze even uit het oog verliest.
Om de vijanden te markeren richt je het wapen op hen, om vervolgens op L3 te drukken. Op deze manier kun je eerst een kamp met vijanden verkennen om ze vervolgens één voor een uit te schakelen. Voor de sluipende speler is er dus een hoop veranderd.
Dat laatste blijkt ook uit het feit dat je nu gebruik kunt gaan maken van een grappling hook om van het ene dak naar het andere dak te zwaaien. Zo kun je nog een stuk makkelijker en sneller je vijanden geruisloos uitschakelen.
Uncharted 4 hands-on

To Rambo or not to Rambo

Overigens zouden wij adviseren om je niet al te veel als Rambo te gedragen, zo mogelijk lijkt de AI nog beter te zijn geworden dan we al kenden uit Uncharted. Het deel van het hoofdstuk in Hard modus uitspelen werd een aardige uitdaging. Vooral het stealthgedeelte werd lastig naarmate de modi moeilijker werd, het leek alsof we sneller gespot werden en alsof de AI minder eenvoudig af te schudden was.
Waar we in de reguliere modus dus nauwelijks dood gingen, werd dit tijdens de hard modus ineens een heel ander verhaal.
Uncharted 4 hands-on

Uncharted 4 hands-on, het komt allemaal goed

Al met al belooft de korte sessie die we hadden al veel goeds voor het volledige spel. De grafische pracht, de vrijheid om te ontdekken, en natuurlijk het vechten zoals je dat gewend bent van Uncharted.
Het enige puntje van kritiek is dus de geforceerde puzzels. Verder is het jammer dat we nog zo lang moeten wachten op deze game! Laat ons aan de slag gaan met de nieuwe Uncharted en dan zijn wij ook weer gelukkig. Vanaf 10 mei is deze afsluitende game dan eindelijk beschikbaar voor PlayStation 4.

Populair Nieuws