Star Fox Zero Hands-On Preview - Fox McCloud is terug!

    In deze Star Fox Zero Hands-On nemen we een kijkje naar onze eerste indruk van het nieuwste Star Fox avontuur. Weet de vernieuwde besturing indruk op ons te maken?

    Meer dan tien jaar na de release van Star Fox Assault op de Nintendo GameCube is het eindelijk weer tijd voor een nieuwe console game van onze favoriete ruimtevos. Dit keer wordt er alleen gebruik gemaakt van een belangrijke nieuwe functie; besturing met de gyroscoop ingebouw in de Wii U Gamepad. We kijken of Star Fox Zero een positieve eerste indruk achterlaat.

    Star Fox Zero Hands-On

    Een nieuwe manier van spelen

    De belangrijkste nieuwe toevoeging aan Star Fox Zero is natuurlijk de besturing van de Arwing. Waar je in het verleden nog alleen kon schieten in de richting waar je met je vliegtuigje naartoe vloog, kan je nu ook onafhankelijk vliegen en schieten. Met de linkerstick op de Wii U Gamepad bestuur je de Arwing en met de rechterstick kantel je naar links of rechts (en doe je de befaamde barrel rolls). Richten doe je dan vervolgens door de Gamepad fysiek rond te bewegen.

    We geven toe: het is wel even wennen. Als je de game voor het eerst speelt zal je waarschijnlijk manoeuvreren óf vliegen, in plaats van beide tegelijkertijd. Het vereist dus een zekere ontwikkeling van de oog-handcoördinatie voor je het echt ‘door’ hebt. Uniek is het zeker, maar of dit de definitieve manier is om Star Fox te spelen weten we nog niet zeker.

    De besturing kwam namelijk niet zo goed tot z’n recht in de All Range Mode, waarin je in plaats van op een rails vrij zelf kan rondvliegen. Bijvoorbeeld in een level waarin we een eindbaas moesten verslaan in de All Range Mode ontstond er een desoriënterende kloof tussen het beeld op de Gamepad en de televisie. Alles werd er onnodig een stuk moeilijker door. Jammer, want in de ‘normale’ levels werkte de besturing nog juist zo goed.

    Star Fox Zero Hands-On

    Vriendelijke voertuigen

    Naast de nieuwe besturing hebben Fox McCloud en zijn dierenvrienden ook een aantal nieuwe speeltjes waar we mee aande slag konden gaan. Neem bijvoorbeeld de transformerende functie van de Arwing, die nu ook kan veranderen in de Walker. Dit is een looptank waarmee je de lastige vijanden op de grond een mond vol lasers kan laten proeven. Verschillende transformaties zijn dus handig voor verschillende situaties, alleen was de precieze belang hiervan voor ons nu nog een beetje vaag.

    Omdat deze nieuwe voertuigen aanwezig zijn wordt er ook een welkome twist gegeven aan oude levels. De planeet Zoness, waar je in Star Fox 64 nog laag moest vliegen om niet gezien te worden door zoeklichten is volledig op de schop gegooid. Nu moet je met de Gyrowing, een soort helikopter uitgerust met een schattige robot genaamd Direct-i, ongezien twee reactoren uitschakelen. In plaats van alles meedogenloos neerknallen moet je nu wat meer je hoofd gebruiken, een welkome tempowisseling.

    Als je dan ook een herkauwing van Star Fox 64 verwacht, komt je van een koude kermis thuis; hoewel Star Fox Zero dezelfde scenario’s en verhaallijn als die game gebruikt, worden er genoeg twists (en nieuwe levels) toegevoegd. De verschillende paden uit Star Fox 64 zijn ook nog eens terug, waardoor je wanneer je een level op een bepaalde manier uitspeelt een nieuwe route naar een ander level kan ontdekken. In het eerste level Corneria kan je bijvoorbeeld verschillende twee eindbazen bevechten. Hoe zeggen we niet, maar het zorgt ervoor dat levels meerdere keren speelbaar zijn om deze mogelijke routes te ontdekken.

    Star Fox Zero Hands-On

    Star Fox Zero Hands-On Preview - Fox McCloud is terug!

    Het is nog erg vroeg om te zeggen of Star Fox Zero een dikke aanrader gaat worden als het op 22 april bij ons in de schappen ligt. Zo viel het ons nu bijvoorbeeld al op dat de game zeker in het grafische gedeelte op bepaalde punten een aantal steken liet vallen. Tijdens bepaalde levels zag de game er gelikt uit, maar op andere punten viel het weer tegen. Dat de game op 60 frames per seconde draait (zonder drops!) is dan wel weer een dik pluspunt.

    We zijn alleen nog niet helemaal overtuigd van de nieuwe besturing, maar de twists die aan bekende levels gegeven worden zijn zeer welkom en verfrissend. Eén ding is zeker: Fox McCloud en zijn team zijn weer terug van weggeweest. Lees binnenkort onze volledige recensie voor de definitieve beoordeling!

    Star Fox Zero ligt vanaf 22 april in de winkels, exclusief voor de Wii U. Pre-order de game alvast als je ‘m op de dag van de release op de deurmat wil horen vallen.

    Star Fox Zero

    Verkijgbaar vanaf 22 april 2016

    Meer over deze game

    © 2005 - 2019 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.