Uncharted 3: Drake's Deception Preview

Preview
donderdag, 13 oktober 2011 om 19:00
xgn google image
Terwijl je net klaar bent met het opvegen van de kwijl die je hebt opgelopen tijdens de geweldige Gamescom presentatie van Uncharted 3: Drake’s Deception, is het tijd voor de eerste speelbare code van het bijzondere avonturenspel. Want ja, een bloedmooie dame moet toch ook iemand zijn waar je mee kunt leven?
Inderdaad. Stel dat het gameplay technisch gezien heel erg slecht is. Dan zit je daar met je prachtig uitziende game. Maar goed, het verleden heeft ons geleerd dat de Uncharted franchise bekend staat om haar geweldige gameplay en actie. Het moet wel goed komen. Het is net als Nederland – San Marino; de uitslag staat nog niet vast, maar dat Nederland gaat winnen is gewoon zeker.
Opnieuw op pad met Drake
Waarschijnlijk is het verhaal van Uncharted 3 bij de meesten van jullie al bekend; Nathan Drake, onze held van de voorgaande games, gaat op zoek naar de verloren stad Iram of the Pillars. Samen met zijn mentor Victor ‘Sully’ Sullivan en onder andere de bloedmooie Elena Fisher gaat hij op pad. Maar ja, dat gaat niet zomaar. Je krijgt te maken met bizarre plotwendingen en onverwachte gebeurtenissen. Wat precies? Dat is vooralsnog onbekend.
Twee levels
De twee (korte) levels die wij hebben gespeeld, lieten duidelijk zien wat ontwikkelaar Naughty Dog bedoelt met goede over-the-top gameplay. Want god, wat is het toch spectaculair. In het eerste level zit je in een chateau waar je samen met Sully de uitgang probeert te vinden. Dat is in een chateau meestal makkelijk te doen, maar niet in eentje die in de fik en op instorten staat. En dan zijn er ook nog talloze vijanden die je dood willen schieten. Hartstikke fijn.
Hetzelfde geldt voor het level dat ook tijdens de Gamescom presentatie getoond werd, waar je door Elena Fisher met een jeep wordt afgezet. Je moet het vliegtuig pakken, maar die dreigt op te stijgen. Gelukkig biedt Elena hulp, race je achter het vliegtuig aan en spring je op het allerlaatste moment aan boord. Eenmaal binnen word je echter ontdekt en besluit een vijand de laadklep van het vliegtuig te openen. Je raad het al, daar beginnen de Hollywood-achtige gebeurtenissen weer.
Het mooie aan Uncharted 3: Drake’s Deception is dat je ongelofelijk geniet van de over-the-top gameplay. Oké, het wordt op den duur voorspelbaar, maar de meeste tijd zul je de spectaculaire dingen waarderen. Nooit eerder is je adem inhouden, omdat je bang bent dat je doodgaat, zo leuk geweest.
Animaties nog niet honderd procent goed
Iets wat tijdens de presentaties die we eerder bijwoonden nog niet goed zichtbaar was, maar nu dus wel in de speelbare code, zijn de wat ondermaatse animaties van Drake zelf. Deze zijn niet helemaal goed. Het gaat natuurlijk om een preview, maar je ziet dat de interactie tussen Drake en de omgeving nog niet honderd procent goed in elkaar zit. Het komt nog steeds ietwat overdreven over, en dat komt niet ten goede van de gameplay.
Maar voor de rest ziet het uiterlijk er wel goed uit. De graphics zijn opnieuw een stuk verbeterd en dat zie je vooral tijdens de tussenfilmpjes. Realistische gezichtsuitdrukkingen zijn van zwaar belang in Hollywood-achtige games als Uncharted, dus het is maar goed dat Naughty Dog daar prima werk heeft afgeleverd. Net als de muziek. Opnieuw doet het je denken aan een spectaculaire film, waar de muziek het beeld dat je ziet een stuk spannender maakt. En dat is belangrijk, heel erg belangrijk. Het voegt echt iets toe aan de ervaring.
Nog steeds een topper in wording
Wat kun je van al het bovenstaande concluderen? Dat Uncharted 3: Drake’s Deception een topper in wording is. Perfectie is het misschien niet helemaal, zo zien we graag dat de animaties wat realistischer zijn in de uiteindelijke versie. Maar voor de rest hebben we weinig te klagen, de mannen van Naughty Dog flikken het gewoon weer om een topper af te leveren op 2 november.