Uncharted 3: Drake's Deception - Multiplayer Bèta Preview

Preview
maandag, 04 juli 2011 om 18:30
xgn google image
De voorgaande Uncharted games staan bekend om hun sterke verhaal in de singleplayer en de prachtige graphics. Dit derde deel zal ongetwijfeld niet afwijken van deze succesformule, maar wat kunnen we dan verwachten van de multiplayer, die in het tweede deel voor het eerst aanwezig was?
De eerste hele grote verbetering komen we direct tegen, het menu van de multiplayer heeft namelijk een grote metamorfose gekregen. Het is nu één grote interactieve pagina geworden waaruit alles geregeld kan worden. Links zien we een lijst met opties om bijvoorbeeld een game tot stand te brengen, je personage te bewapenen en vrienden uit te nodigen. Als er een poging gedaan wordt om een game op te zetten zie je hier rechtsboven de status van, waar de namen en de kwaliteit van de verbindingen van de tegenstanders in weergegeven worden.
Rechtsonder worden in een klein scherm trailers getoond die je met een druk op de knop naar bijna volledig scherm omzet. Met een druk op de L2 knop activeer je vervolgens het geluid van de trailer en deactiveer je automatisch de achtergrondmuziek. Dit is vooral leuk en handig als je even moet wachten totdat een nieuw potje geladen is, met een trailer op de voorgrond blijven alle achtergrondactiviteiten namelijk gewoon doorgaan, hetzelfde geldt als je nog even snel je arsenaal aan wapens wilt veranderen vlak voor het potje begint.
Personages minimaal aan te passen
Voordat je daadwerkelijk online gaat is het natuurlijk wel zo wenselijk dat je personage eruit ziet zoals jij dat wil. Hier krijg je niet de volledige vrijheid in, maar toch kan er wel het één en ander veranderd worden. Aangezien je, net zoals in de singleplayer, strijd met twee kanten (de goedzakken en de slechteriken), kun je voor beide kanten de personages bewerken. Denk hierbij aan de kleding, het hoofd en de stem. Door geld te verdienen in de multiplayer potjes kun je jouw personage met bijvoorbeeld een zonnebril of een pet aankleden. Door middel van een embleem die je helemaal zelf kunt ontwerpen kun je aantonen dat jij op bijvoorbeeld een speciale plek bent geweest.
Genoeg modi
Nu je jezelf in de online wereld van Uncharted kunt vertonen, is het tijd om een modus te kiezen. De multiplayer bèta bestaat uit drie perioden die allen van elkaar verschillen wat betreft de maps en de modi, zoals je eerder al had kunnen lezen. Wij hadden de keuze uit de modi Team Deathmatch, Free for All, Hardcore, Three Team Deathmatch en Co-op Arena.
De eerste vier spreken in principe voor zichzelf, waarvan overigens Hardcore wel een nieuwe modus in de Uncharted franchise is. Dit is een modus waar het op je eigen kunnen aankomt, want hier heb je niet de beschikking over handige hulpmiddelen. De laatste modus, Co-op Arena, zat ook in Uncharted 2 verwerkt, hierin moet je globaal gezien rondes overleven tegenover computergestuurde vijanden. Wat dat betreft dus niets nieuws. De vernieuwingen zitten dan ook meer in de mappen zelf, waar vooral de schatten weer een belangrijke rol opeisen.
Veel details en geklauter
In de bèta zitten in totaal drie mappen, te weten Airstrip, Chateau en Yemen. Alle drie de mappen zitten vol met details en zijn totaal verschillend van elkaar. Wat ze wel gemeen hebben zijn de hoge gebouwen en obstakels waar je met geklauter overheen moet zien te komen. Natuurlijk voldoet een trap in de meeste gevallen ook wel, maar dit is toch een stuk minder leuk en spectaculair, want ook het geklauter is in dit deel weer sterk aanwezig. Eén van de verbeterpunten is dat er nu meer acties uitgevoerd kunnen worden zodra je tegen een muur aan het opklimmen bent, zoals bijvoorbeeld het schieten met een wapen.
Enkele minpunten
Een punt waar ontwikkelaar Naughty Dog nog wel naar mag kijken is het rennen, want het is niet gemakkelijk om even snel een sprintje te trekken om vervolgens snel tot stilstand te komen om hierna snel achter een hoekje te kruipen. Het gebruiken van je vuisten werkt ook nog verre van fijn. Je moet pak ‘m beet maximaal een meter van je vijand staan wil je hem met een coole move van het leven beroven. Door simpelweg naar hem toe te rennen en zodra je dicht bij hem in de beurt bent op de juiste knop te drukken zal je personage precies op de plek waar jij de knop hebt ingedrukt, bijvoorbeeld twee meter van je vijand af, een slaande beweging uitvoeren waardoor jij op zo’n moment een makkelijke prooi voor je tegenstander bent.
Op medaille-jacht
Het puntensysteem is vrijwel identiek aan die van de Call of Duty games. Door kills te maken en schatten en opdrachten uit te voeren krijg je XP en geld. Aan de hand van de XP krijg je een hogere rank en met het geld zijn bijvoorbeeld upgrades van wapens te koop. In plaats van de perks uit de COD-franchise vinden we in Uncharted 3 boosters terug. Dit is allemaal erg vergelijkbaar, niet heel spannend dus. Wat wel een tikkie anders is, zijn de verdiensten die je krijgt door medailles op te sporen. Dat je spawnt met een RPG, dat je voor even een speed boost krijgt of dat je je wapen niet meer hoeft te herladen zijn enkele voorbeelden hiervan.
Als je dan een potje gewonnen hebt is het natuurlijk erg gaaf om dat terug te zien, dit kun je doen door in het menu op Cinema te klikken. Hier vind je alle potjes die je gespeeld hebt terug en deze zal je in de uiteindelijke versie kunnen uploaden naar Youtube en Facebook.
Een goed gevoel
Al met al lijkt het erop dat de multiplayer aardig groot en uitgebreid gaat worden in Uncharted 3. Samen met de waarschijnlijk prachtige singleplayer ziet het ernaar uit dat dit een hoogwaardige game gaat worden waar iedereen zijn vingers bij af kan likken. Hoewel er nog wel enkele kleine minpunten in de multiplayer zitten, zal Naughty Dog deze vast en zeker wel de komende maanden omdraaien naar pluspunten. Het is ook niet voor niets een bèta.