Transformers: Fall of Cybertron Preview

Preview
door Wouter
maandag, 19 maart 2012 om 14:00
xgn google image
Op de planeet Cybertron woedt al geruime tijd een grootse oorlog. Dit gevecht, waar we in Transformers: War for Cybertron mee begonnen zijn, lijkt in Fall of Cybertron aan zijn einde te komen. Dit einde belooft echter een nog groter spektakel te worden dan de gehele oorlog zelf als we ontwikkelaar High Moon Studios mogen geloven. Op het kantoor van uitgever Activision kregen wij alvast een voorproefje te zien van de spectaculaire finale die de studio in petto heeft.
Na het succes van Transformers: War for Cybertron konden we er natuurlijk op wachten dat High Moon Studios met een vervolg zou komen. Fall of Cybertron belooft echter niet zomaar een nieuw deel in de serie te worden. De studio heeft goed gekeken naar het vorige deel en is van plan om diens gebreken te veranderen in sterke punten. Verder wordt er niet vastgehouden aan de films waardoor High Moon Studios alle vrijheid heeft binnen het Transformers universum. Het lijkt er dus op dat Fall of Cybertron minstens zo goed gaat worden als zijn voorganger.
Grootse ontsnapping
Na jaren van oorlog zijn de Decepticons uiteindelijk als winnaar uit de bus gekomen. Er is een einde gekomen aan de oorlog die de gehele planeet Cybertron is zijn ban hield. Het handjevol Autobots dat over is, weet dat de strijd ten einde is. Overgeven staat echter niet in hun woordenboek. In plaats daarvan willen de Autobots de stervende planeet achter zich laten en elders de strijd tegen de Decepticons voortzetten.
Wat direct duidelijk wordt bij het zien van de eerste beelden, is dat het spel veel donkerder oogt. Vanwege de oorlog is er niet veel meer over van de planeet en beide kanten hebben zware verliezen geleden. Hierdoor is Fall of Cybertron wat emotioneler en dat is ook terug te zien in de verhaallijn. Waar je in het vorige deel nog met twee campagnes aan de slag kon, een van de Decepticons en een van de Autobots, zul je nu genoegen moeten nemen met één. De verhalen van beide kanten zijn in elkaar verweven tot één lange verhaallijn. Het ene moment speel je dus als een Decepticon en het andere als een Autobot. Hierdoor worden beide kanten meer bij elkaar getrokken, waardoor het verhaal nog aangrijpender lijkt te worden.
Een mooi voorbeeld hiervan is een scene tussen de Decepticon Starscream en de Autobot Grimlock. Starscream probeert een deal te sluiten met de Autobot, die op zijn beurt al snel met zijn vuisten begint te zwaaien. Halverwege de scene zul je van de geniepige Starscream overschakelen naar de bruut Grimlock. Hiermee verandert je kijk op het verhaal als wel de gameplay. Grimlock is vergeleken met Starscream een groot en sterk personage dat niet met een geweer, maar met een zwaard vecht. Dit overschakelen tussen de goeieriken en de slechteriken maakt het verhaal veel dynamischer.
Schieten en slaan
Dit is gelijk een van de verbeterpunten ten opzichte van het vorige deel. In War for Cybertron waren de levels namelijk een beetje eentonig. In Fall of Cybertron moeten de verschillende karakters juist meer leven in de brouwerij brengen. Veel bekende personages zullen hun opwachting maken en iedereen heeft weer een andere speelstijl. Zo ben je het ene moment aan het schieten met Optimus Prime en het andere aan het hakken en slaan met Grimlock. Maar niet alleen op het gebied van vechten is er verschil. Jazz heeft bijvoorbeeld een soort grijphaak waarmee hij van platform naar platform kan zwaaien. Cliffjumper beschikt weer over de mogelijkheid om voor korte tijd onzichtbaar te worden. Al die punten zorgen ervoor dat je bij ieder personage weer een andere ervaring staat te wachten. Of het nou stealth is of gewoon brute kracht.
De verschillende vijanden zullen je het echter niet makkelijk maken. Zij passen zich namelijk aan, aan de hand van het karakter waar je mee speelt. Jazz zal bijvoorbeeld achtervolgd worden door snipers die hem van een afstand proberen uit te schakelen. Hierdoor moet Jazz zich snel tussen verschillende platformen zien te verplaatsen met zijn grijphaak en niet te lang stil blijven staan. Cliffjumper zal juist weer bestookt worden met vijanden die door zijn onzichtbaarheid heen kunnen kijken. Voor hem is het belangrijk om niet direct in het gezichtsveld van die vijand te komen. Zoals het ernaar uitziet zorgen ook de vijanden ervoor dat je constant je aandacht erbij moet houden.
Je eigen robot
Net als in het vorige deel zal Fall of Cybertron ook weer verrijkt worden met een multiplayer modus. Helaas kregen wij niets te zien van de daadwerkelijke gameplay hier, maar we kregen wel alvast een voorproefje van het customizen. Door middel van talloze opties kun je geheel naar eigen inzicht een Autobot of Decepticon creëren. Ook is er een flink aantal transformaties waar je uit kunt kiezen. Deze lopen uiteen van een helikopter tot een simpele auto. Van wat voor gameplay je ook houdt, er zit dus altijd wel iets voor je bij.
Waardig vervolg
High Moon Studios lijkt met Transformer: Fall of Cybertron een waardig vervolg in handen te hebben. De ontwikkelaar heeft goed gekeken naar wat het vorige deel zo goed maakte, maar ook naar wat nodig verbeterd moest worden. Zoals het er naar uitziet hebben ze dat laatste mooi verwerkt. Er zit heel veel variatie in de levels, de verhaallijn lijkt goed in elkaar te zitten en ook de multiplayer belooft een hoge replaywaarde te hebben. Al met al is dit zeker een titel die je in de gaten moet houden, of je nou een Transformers fan bent of niet.